Přečtěte si tipy a rady, jak si usnadnit partnerský život, předejít zbytečným hádkám a hlavně rozvodu v domácí izolaci. Karanténa způsobená koronavirem může být příčinou manželských rozvodů či rozchodů těch, kteří spolu sdílejí jednu domácnost.

Jak předejít rozvodu?

Pro všechny vztahy je to velká zatěžkávací zkouška. V největším ohrožení jsou proto vztahy krátkodobé, v kterých se partneři nestačili plně poznat. Může tak dojít k posílení, nebo rozpadu vztahu. Zvýšený počet rozvodů, který již evidují v Číně, bezesporu vznikl dlouhodobou karanténou.

1. Buďte na sebe hodní, tolerantní a podporujte se

Tolerance je na místě více než, kdy dřív. Odpouštějte partnerovi jeho chyby, vytvářejte kompromisy a buďte na něj hodní. Určitě si to zaslouží. Vždyť s vámi je to někdy také těžké, že? Chvalte a podporujte se navzájem i za maličkosti nebo běžné věci, jako je mytí nádobí či vynesení koše. Zlepší to atmosféru v domácnosti. Mluvte spolu, sdělujte si své pocity a používejte slovo – miluji Tě.

2. Pravidelný režim

Karanténu lze nejlépe přestát s pravidelným režimem. Když po ranním probuzení nevím, co mi den přinese, může to mít velmi špatný vliv na moji psychiku. Nemusíte mít naplánovaný denní program z hodiny na hodinu. Zcela postačí, když si určíte jednu nebo dvě aktivity na celý den. Smysluplná pravidla vám neseberou svobodu, ale podrží vás v této nelehké době.

3. Negativní emoce vypněte

Přišli jste o peníze? Došla rýže či toaletní papír? Nebo jste fanoušek fotbalu a v televizi nic nedávají? Důvodů proč být nervózní, vzteklý nebo podrážděný je mnoho. Váš partner bude první, kdo pocítí vaše negativní emoce, i když za ně nemůže. Snažte se nekazit vzduch zbytečně negativními emocemi. Spíše se partnerovi svěřte o svých obavách, bude o nich vědět a lépe vás pochopí.

4. Věnujte se partnerovi, dětem a nezapomínejte na svoje potřeby

Vytvořte si i teď hezké chvíle v rodinném kruhu. Nepřežívejte, ale smysluplně čas využívejte. Zahrajte si hry, uvařte si spolu dobrý oběd nebo se podívejte na film. Též se věnujte i sobě. Pusťte se do svých oblíbených koníčků nebo se vzdělávejte. Kdy jste naposledy mluvili anglicky?

Nebo byste rádi byli prospěšní? Šijte roušky nebo se přihlaste k dobrovolnické skupině ve vašem městě.

5. Přestaňte se hádat

Pohádali jste se? Nezoufejte. Nepohádali? Gratuluji vám, postupujte do bodu č. 6.

V těchto dnech se nevracejte ke starým křivdám z minulosti a hádání se o maličkostech též ničemu nepomůže. Pokud k tomu, ale přeci dojde, oba partneři by se měli naučit, říkat promiň.

Manžel nedal záchodové prkénko dolů? Manželka znova připálila jídlo? Ano, jsou to lidské bytosti, chyby se stávají. Je-li to nutné, promluvte si v klidu o problému a především se nehádejte. Že to nedokážete? Tak raději neříkejte nic a počkejte, až zchladnete. Snažte se nechodit spát naštvaní, usmiřte se ještě večer. Ráno pak bude veselejší.

6. Co s dětmi v karanténě?

Děti byste se měli snažit zabavit, ale nezapomínejte jim dávat i úkoly. Povinnosti by měly být přiměřené jejich věku a šikovnosti. Jen prosím pozor na děti v kuchyni, od počátku karantény narostl počet opařených dětí.

7. Zapomeňte na ultimátum ve vztahu

„Večeři dostaneš, až uklidíš!“ Že už jste tuhle větu slyšeli? Ultimáta jsou častokrát znakem zoufalství. Osoba se snaží mít vše ve svých rukách. Pokud potřebujete vyhrožovat svému partnerovi, zhluboka se nadechněte a počítejte do deseti. Třeba to přejde. Zamyslete se, jaký je skutečný důvod výhružky? Prozraďte to partnerovi, s danou informací může pracovat a vyhovět vám.

8. Procházky do přírody a sportovní aktivity

Běžte si odpočinout do přírody. Chodím po zahradě, to stačí, myslíte si. Omyl, říkám já. Pokud jste třeba vášnivý silničář, rekord v počtu koleček v obýváku asi vaše partnerka plně neocení. Změna prostředí vám jistě zlepší náladu a přinese nová témata k diskuzi. V přírodě se vždy najdou místa, která můžete obdivovat, a tak oprašte vaše fotoaparáty, neboť jaro přichází.

9. Dejte si pauzu

Pokud máte tu možnost, nebuďte celý den spolu v jedné místnosti, odpočiňte si od sebe. Pokud bydlíte v 1+kk, vyšlete partnera na balkón. Že mrzne? Sedněte si zády k sobě. Neuvidíte na sebe, ale za to uvidíte, že po několika hodinách se na svého milého budete těšit a usmívat.

10. Smích léčí

Smích do těla uvolňuje endorfiny, které vylepšují náladu a snižují stres. Pokud vám není do smíchu, zkuste si přečíst nějakou humornou knihu. Že to nepomohlo? Pokuste se usmát jen tak, bez příčiny, může to vám i vašemu partnerovi zlepšit náladu.