Ve světě i u nás se odvětví influencer marketingu za poslední roky nevídaně rozrostlo. Z nekvalitně natočených videí plných rozmazaných sekvencí a pár fotek s dvaceti překrývajícími se filtry vznikly osobnosti s dokonale promyšlenou strategií, jak uspět se svým vlastním brandem – tedy se sebou samým. Influenceři mají ovlivňovat a v posledních letech se v tom stali mistry.

Pokud Vás zajímá, jak vydělat peníze na internetu, tak influencer marketing v současnosti jistě stojí za pozornost.

Influencer marketing: Celebrity budoucnosti

Spolu se vznikem sociálních médií jako je Instagram, Facebook, YouTube nebo TikTok, abychom zahrnuli i ty nejnovější, vznikla i nová generace hvězd. A přitom začali jak úplní outsideři; ve svém pokoji fotili nejoblíbenější kosmetiku, točili videa o hrách spolu se svým komentářem, anebo aranžovali oblíbený recept.

Pravděpodobně k tomu napsali i pár slov na svůj blog, ale brzo na to jej už přestali užívat úplně, protože doba se zrychlila a blogy už čtenáře příliš nezajímaly – zabíraly příliš času, který se stal tou nejdůležitější komoditou v online světě.

Ti šťastnější z nich pak započali svou kariéru díky rostoucímu číslu sledujících na těchto sítích. Ze stovek na tisíce, dnes dokonce až statisíce i miliony lidí dennodenně prožívá životy jiných skrze svůj displej.

Kolik si influenceři například na Instagramu vydělají

Česká republika je velmi malým rybníčkem, tak se mnoho místních celebrit vrhlo na obsah pro zahraničí v angličtině, kde jsou možnosti daleko větší, ovšem je zde i o poznání vyšší konkurence.

Ti nejlepší influenceři v České republice si mohou vydělat i 100 000 Kč za jeden příspěvek. Běžnější je nějaké dlouhodobější podpora, která může být rámována až do milionu. To se bavíme o těch nejlepších. Širší spektrum influencerů přijímá částky okolo deseti tisíc za příspěvek + nějaké předměty na testování.

Odbornice na influencer marketing Helene Nguyen odhaduje výdělky českých influencerů okolo 100 000 Kč až 300 000 Kč.

Rozjíždějící microinfluenceři mající okolo 10-20 tisíc sledujících jsou většinou rádi za to, že jim firma poskytne výrobky zdarma.

Profesionální marketing

Od amatérských videí a fotografií však má dnešní „influencing“ už poměrně daleko. Kvalitní technika, řádná postprodukce, a hlavně (v ideálních případech) pořádná dávka kreativity je to, co je odlišuje od běžného uživatele sociálních sítí. A je jedině přirozené, že si jejich doslovného vlivu začaly všímat i firmy. A tak vznikly spolupráce a možnost vydělat si tím, co do té doby bylo pouhým koníčkem, na živobytí.

Stejně jako samotní influenceři i influencer marketing začínal poněkud těžkopádně. Metodou pokus-omyl firmy oslovovaly profily s nadstandardním počtem sledujících s žádostí o výměnný obchod – já tobě ponožky, ty mně příspěvek na Instagramu a dva na Facebooku (protože v té době jsme na Facebooku hledali i jiné věci než nějaký pořádný bizár a novinky ze života svých známých).

Blyštivé pozlátko? Spíš tvrdý business

Dnes jsou již spolupráce však daleko sofistikovanější a influenceři se vyvinuli do vychytralých obchodníků nabízejících to nejcennější – a také jediné – zboží, sebe samé. Influenceři mají většinou vysokou úroveň takzvaných soft skills a dokáží ostatní lidi velmi dobře upoutat, zaujmout. Tento smluvní vztah vidíme jako konečný produkt – onu fotku s úsměvem a nenápadně postavenou pračkou v pozadí. Uhodli jste správně; opravdu pere nejlépe.

Žerty stranou, do nedávna mohli uživatelé poznat reklamu opravdu jen těžko. Až v poslední době se totiž klade důraz na její jasné označování a uvedení. Přesto se spoustu influencerů nechce podřídit mnohdy i kvůli firmám, které je samy vybízejí k neoznačování, neboť pak vypadá reklama důvěryhodněji, opravdověji. S

mluvní podmínky někdy zasahují i dále a diktují například i přesnou délku reklamy ve videu, počet Instagram stories či příspěvků a jejich alespoň hrubé znění. Naopak influenceři se snaží smlouvy často obcházet a vytvářet obsahu méně, nechávají své texty psát jinými lidmi pod svým jménem či okamžitě po skončení jedné smlouvy skáčou ke konkurenci.

Není proto divu, že si jak firmy, tak i influenceři pečlivě spolupráce vybírají. Tedy alespoň ti, kteří chtějí být na svém poli působnosti úspěšní. Takoví, kteří přijmou cokoliv za pár korun, obvykle dlouho tento titul neudrží. Pro influencery totiž není nic horšího než ztráta autentičnosti a důvěryhodnosti.