Zvyk je železná košile, to je známá věc. Čas od času jde o záležitost užitečnou, to bezpochyby, ale co když jste si takhle zvykli oblékat košili, která už vám nevyhovuje? Košili, která vám čím dál tím víc leze do peněz a navíc ničí zdraví? No ano, řeč je samozřejmě o kouření. V tomto článku si můžete přečíst, jak na tento zlozvyk vyzrát –⁠ tedy jak kouřit přestat. A to napořád!

Asi není třeba zdůrazňovat, proč je dobrý nápad s kouřením seknout. Nemusíte mít vystudovanou ekonomku, abyste pochopili, že absence cigaret na vašem nákupním seznamu bude znamenat výraznou úsporu, a stejně tak nemusíte být doktoři, abyste si uvědomovali, že vaše tělo vám za tohle rozhodnutí jednou poděkuje. Patříte mezi ty šťastné, kteří prohlédli! Proto ostatně čtete tento článek.

Jasně,” říkáte si, “jak ale tu nikotinovou potvoru udolat? Přestat kouřit, to není jen tak!” S našimi tipy se vám to ale určitě podaří.

Jak přestat kouřit hned?

Když už se pro tento krok jednou rozhodnete, nemá cenu cokoli odkládat na příští týden, přestupný rok nebo snad svatého Dyndy. Je třeba radikální řez! Rovněž se vykašlete na polovičatá předsevzetí.

Nalháváte si, že když zredukujete počet vykouřených cigaret na pět denně, bude pak snadnější s kouřením seknout úplně? Skutečně jde jen o vaše zbožné přání. Ne, vážně, o nevýhodách postupného odvykání už toho bylo napsáno dost a dost.

Každou závislost máte primárně v hlavě, a proto je třeba začít právě tam. Určete si den D, od něhož už na cigaretu ani nesáhnete. Zbavte se veškerých cigaret a kuřáckých propriet, jako jsou popelníky, tabák a tak podobně. Kdyby vás přepadla chuť kouřit, ve vašem okolí nesmí být nic, co by vám dovolilo pokušení podlehnout!

Jak přestat kouřit
Chcete, aby byl pro vás tento pohled pouze nepříjemnou vzpomínkou? Pak čtěte dál!

Poraďte se s lékařem

Doktoři tady už dávno nejsou jenom od toho, aby vám napsali neschopenku do práce. Zbavte se pocitu, že je snad se svými problémy otravujete! Preventivní péče je z dlouhodobého hlediska určitě lepší než zoufalá snaha napravit vám zhuntované plíce, takže dobrý praktik vám v zájmu všech zúčastněných vyjde vstříc. Některé přípravky na pomoc s odvykáním jsou navíc pouze na předpis, takže pokud si chcete nechat otevřené všechny možnosti, návštěvě lékaře se nevyhnete.

Doktorů se nebojte! Jsou tady pro vás

Absťák aneb jak odolat pokušení kouřit

O abstinenčních příznacích, kterým se lidově říká absťák, jsme už asi slyšeli všichni. Málokdo je chce zažít, ale přesto se jim nikdo tak úplně nevyhne. Dost možná vás bude bolet hlava, nebudete moct spát, příjemní budete zhruba jako vrátný ve tři hodiny ráno a hlavně budete mít strašnou, ale opravdu strašnou chuť si jednu zapálit. Jak se s tím vším vyrovnat?

Hlavně si uvědomte, že jde o přechodný stav. V životě jste takových přetrpěli už spoustou, povinnou školní docházkou počínaje a hledáním práce konče, takže toto dáte taky. Je třeba zachovat pozitivní myšlení! No a v případě, kdy to už nejde, zkrátka musíte myslet na něco jiného. A jak svou pozornost odvést k něčemu přínosnějšímu?

Místo cigarety třeba mrkněte na nějaký seriál. Na Netflixu je jich dost a dost, takže se stačí podívat na obsah a vybrat si ze svého oblíbeného žánru. Stejně tak můžete sáhnout po knize, případně zaměstnat ruce vařením. Už jste zkusili třeba zdravější variantu burgeru?

Recept na úspěch samozřejmě nespočívá v jednotlivých aktivitách, ale v úspěšném odvedení pozornosti, takže můžete dělat prakticky cokoli. Baví vás práce na zahradě? Běžte sekat trávu! Rádi píšete? Složte o svém trápení báseň. Propadli jste počítačovým hrám? Klidně si dejte ještě jeden level. Zkrátka a dobře, myslete na cokoli krom cigarety a uvidíte, že nutkání kouřit vás brzy přejde.

Zapomenete na cigaretu a navíc budete mít co jíst. Dvojitá výhra!

Pár tipů o kouření na závěr

  • Kouření není pouze o nikotinu, ale i o orální fixaci. Nahraďte ji něčím jiným! Dejte si místo cigarety třeba žvýkačku.
  • Spousta lidí kouří ve snaze zvládnout stres. Zkuste si například vyčistit hlavu meditací!
  • Za úspěchy se odměňujte! Pavlovův reflex funguje jak na psy, tak na lidi, a pokud se při každém milníku budete mít na co těšit, půjde vám odvykání mnohem snadněji.
  • Veďte si deníček! Do něj si zaznamenávajte, jaké situace ve vás vyvolávaly chuť na cigaretu, a do budoucna se jim vyhýbejte.
  • Omezte styk s kuřáky a naopak si najděte přátele mezi nekuřáky. Uvidíte, že ve společnosti, v níž každá pauza není záminkou pro cigaretu, se vám bude dýchat snadněji. A to jak obrazně, tak doslova!

Máte i vlastní tipy? Pak se s nimi neváhejte s ostatními čtenáři podělit v komentářích.