Každý z nás má nějakou historii. Někdo ji vnímá jako dobrou, někdo jako špatnou. Je ovšem mnoho lidí, kteří se nedokážou přenést přes minulost a neumožňuje jim to být šťastní v současnosti.

Vytahování minulosti a vypořádání

Jeden názor říká, že bychom měli znát dobře svou minulost a pamatovat si ji, abychom věděli, kým jsme. Druhý názor tvrdí, že bychom vše, co se kdy přihodilo, měli hodit za hlavu a „jít dál“. Může se to zdát matoucí, ale ve skutečnosti není.

Nezáleží na tom, zda máte špatnou minulost nebo zalitou sluncem, je důležité ji znát. Ne však proto, abyste se jí mohli trápit a neustále ji vytahovat. Měli bychom ji znát proto, abychom věděli odkud pocházíme a kdo jsme. Měli bychom to vědět také proto, abychom uměli rozeznat co bylo dobře a co nikoli. Poznání ale neznamená neustálé rozebírání.

Není dobré minulost stále vytahovat a snažit se přijít na to „jak to bylo?“, nebo „proč to bylo?“ nebo snad „co s tím budu dělat?“. To totiž ani není možné. Nemůžeme změnit něco, co se stalo před 10, 20, 30 lety.

Neustálé vracení se ke „starým záležitostem“ vás jen brzdí a způsobuje vám stres. To je nežádoucí stav a ve stresu jste vy, ne dotyčný nebo dotyčná, co to řekla, udělala, lhala, pomluvila, neposlala, nepřišla….apod.

Jak se oprostit od minulosti

Pokud vás tíží, co se vám v minulosti stalo je dobré umět si říct, proč vás to tíží a co to s vámi dělá. Křivdy, které nosíme stále v sobě nám nejen ubližují, ale také nám nedovolí jít dál. Je proto velmi důležité vědět, jak se přenést přes minulost.

Nejde tedy o to najít nějaký způsob, jak se zbavit minulosti. Zbavit se jí nemůžete, vždy tu bude s vámi. Jde o to, umět zhodnotit, současný stav a přijmout fakt, že co se stalo, už nejde změnit, můžete změnit pouze váš vlastní pohled na to a způsob, jak s tím naložíte do budoucna.

7 tipů: Jak se přenést přes minulost

  1. Nebojte se na minulost podívat. Zahoďte strach a obavy. Nepřikrášlujte a nezlehčujte danou událost. Snažte se na to zcela otevřeně a, pokud to jde, objektivně podívat. Co se stalo? Proč vás to trápí? Co to pro vás znamená dnes? Pojmenujte tu událost, nesnažte se ji utéct nebo někam „zastrčit“.
  2. Poznejte sami sebe. Kým jste dnes? Jste dobrý člověk? Jste tím, kým jste chtěl/a být? Dnes jste někdo, kdo žije v této chvíli. Ne ten, kdo žil před…xxx měsíci, roky.
  3. Přijměte svou vlastní zodpovědnost. Svůj život dnes žijete vy a nikdo jiný. Ať už se v minulosti stalo cokoli, dnes jste to vy, kdo je zodpovědný za váš život a dávat vinu něčemu, co se odehrálo v minulosti vás nikam neposune ani neomluví.
  4. Nelze vypít vodu, která se vsákla do písku„. Ať už se něco stalo před rokem nebo před 1 sekundou, už to nejde vrátit ani změnit! Minulost nezměníte, ta je dána. Neřešte něco, co tu dnes „není“, nepovede se vám to.
  5. Obraťte svůj zrak opačným směrem. Nehleďte na minulost, hleďte na to co může být. Na lepší zítřky, na nečekané příležitosti. Pokud dnes můžete něco ovlivnit, pak je to zítřek, ne včerejšek.
  6. Vyřaďte ze slovníku slovo KDYBY. „Kdyby nebyly ryby, nebyly by rybníky“…není co dodat.
  7. Naprogramujte vědomě své myšlení. Naučte se mantru, která vám bude na začátku nápomocná. Například: Odpouštím své matce za….minulost mi nevadí.“, nebo „minulost mě netíží, dnes je mi dobře takovému jaký jsem“, apod.

Zahoďte ten těžký kabát minulosti a vyskočte vstříc novým začátkům.