Soustředěnost

Kompozice z matematiky, maturita, zkouškové nebo snad dokonce státnice? Pokud něco z toho máte právě před sebou, pak je dobré se připravit. Soustředěnost je dovednost, kterou je potřeba pečlivě a konzistentně trénovat. Jak připravit svou hlavu na dlouhé ležení v knihách a zároveň u toho prokrastinovat co nejméně, se dočtete v následujícím článku.

Jaká je vaše úroveň soustředěnosti?

Z počátku je potřeba říci, že určitou míru soustředěnosti máme každý z nás. Jedná se o vrozenou dovednost. Jako u každé jiné dovednosti je ale potřeba soustředěnost trénovat, pokud se na ni chceme spolehnout. Můžete si odpovědět v duchu na následující otázky, abyste zjistili, zda jste nebo nejste dostatečně trénovaní.

  1. Utíkají vám často myšlenky k jiným aktivitám, i když děláte činnost, kterou máte rádi?
  2. Stává se vám, že při čtení knihy nebo článku na internetu přestane číst,  přestože jste nedokončili kapitolu či daný článek?
  3. Stačí vám k vyrušení pozornosti i méně rušivý element? Například zvonící telefon ve vedlejší místnosti, který určitě nepatří vám.

Pokud jste odpověděli dvakrát a více “ano”, pak je patrně vaše koncentrace snížena a je potřeba na ni zapracovat. K analýze vaší pozornosti slouží ještě jeden následující test, určitě jej vyzkoušejte.

Tento úkol je o něco náročnější, neboť vám zabere celý jeden den. Zvolte si jeden klasický pracovní den a zapisujte si veškeré aktivity během svých pracovních hodin. Jakoukoli změnu si zaznamenejte.

Zvláště lidé v kancelářích se smutkem zjistí, že sjíždění sociálních sítí a YouTube může čítat až tři hodiny vašeho pracovního času. Během učení se na zkoušky může scénář vypadá obdobně.

Trénování mozku pro lepší soustředěnost
Trénujte svůj mozek cíleně, aby fungoval správně.

Soustředěnost naštěstí lze efektivně trénovat. Na internetu dohledáte mnoho tréninkových možností zdarma. Mozek je využíván každý den, a tak i jemu dopřejte cílené tréninky k jeho správné aktivitě.

Základní pravidla pro vaši soustředěnost


Spánek, kvalitní strava, eliminace stresových a rušivých faktorů. To je základní balíček nabízející zcela zásadní klíč k úspěchu při studiu nových vědomostí a schopností. Dbejte na kvalitní spánek a ve studijní dny se obzvlášť zaměřte na vydatné a zdravé snídaně.

Určitě nezapomínejte na pohybovou aktivitu. Zvláště v tyto dny, kdy převážně sedíte u pracovního stolu a vaše nohy znají jen cestu na toaletu, a do kuchyně. Přestávky mezi učením věnujte krátké procházce na čerstvém vzduchu nebo tréninku v domácích podmínkách.

Je jedno jestli šprtáte anatomii nebo zlepšujete svůj tenisový úder. V obou situacích potřebujete mít své tělo perfektně připravené. Nyní se zaměříme, jak pracovat s rušivými faktory respektive na to, jak zlepšit prostředí, ve kterém se učení věnujete. 

Soustředění podporuje i hudba

Hudba je lék pro duši a může vám velmi pomoc při koncentraci. Ať už si libujete v jakémkoli stylu hudby, patrně nebude vhodný pro tyto účely. Metal, rock ani country není to pravé ořechové. Pokud si do YouTube vyhledávače zadáte “alpha waves” není náhodou, že většina videí bude mít v názvu i “focus” nebo “studying music”.

Alfa vlny podporují činnost mozku respektive podporují vyšší stupeň koncentrace.

Tento typ hudby nejen, že ladí váš mozek do koncentrační nebo flow polohy, ale zároveň mírní rušivé elementy z prostředí. Zvláště pak pokud si nasadíte sluchátka, můžete zcela okolní svět vypnout.

Ach ty sociální sítě

Ano je to tak, váš miláček by se měl být na palubě s vámi. Letecký režim je nejspolehlivější variantou, jak se vyhnout všem notifikacím. Stories v klidu zkontrolujte než spustíte svůj učící mód a všechny aplikace vypněte. Tedy až na jednu.

K zlepšení nálady je vhodná aplikace “Forest” zaznamenávající počet úspěšně zvládnutých studijních minut. Princip spočívá v pěstování stromů, které rostou v závislosti na vašem studiu, aniž byste se na telefon podívali. Čím delší dobu si nastavíte, tím více se můžete těšit na hezčí stromeček. 

TIP: Pokud naladíte na stejnou vlnu i svoje spolužáky či kolegy, můžete závodit v počtech vypěstovaných stromečků. Aplikace nabízí i navazování přátelství přímo v jejím prostředí.

Plánuj svoje studijní hodiny

Určitě už jste slyšeli, že je potřeba rozdělit svou studijní látku do více částí. A to jak v rámci týdne, tak v rámci jednoho dne. Pokud víte, že se dopoledne budete učit dvě hodiny a večer další dvě hodiny, pak budete rozhodně více soustředění než když se rozhodnete pro osmihodinový blok v neděli před zkouškou. 

Buďte chytřejší a užijte si ten čas. Zvláště pokud ke studiu pracujete, tak si plánováním výrazně snížíte stresový faktor. Pokud víte, že máte zkoušku za měsíc, nemusíte se učit intenzivně hned od začátku. Samozřejmě vše v závislosti na objemu studijní látky.

Plán vám pomůže při koncentraci na váš studijní cíl
Plán vám pomůže při koncentraci na váš studijní cíl.

Pokud se budete z počátku s obsahem skript seznamovat, pak vám intenzivnější učení bude připadat o mnoho jednodušší. Vhodné jsou například různé dokumenty, které často nabízí i váš kamaráda Netflix. Vždy bude záležet na tom, jaký obor studujete.

Utvořte si prostředí sobě na míru

I nepořádní lidé mají sníženou koncentraci na učení v nevětrané a zaneřáděné místnosti. I když zrovna nejste stvořeni pro úklidovou četu, pak je dobré alespoň ustlat postel a své doupě přizpůsobit cíli, kterého chcete dosáhnout. 

Čistá a volná pracovní plocha je základem pro kvalitní soustředěnost
Čistá a volná pracovní plocha je základem pro kvalitní soustředěnost.

Pracovní stůl, na kterém se míníte učit, je dobré utřít od lepkavé limonády a staré talíře odnést do myčky. Pokud se učíte v rodném domě u rodičů, pak určitě i vaše mamka ocení dlouho nezvěstný talíř zpět na svém místě.

Pomůžou na soustředěnost pilulky?

Nootropika jsou látky napomáhající zlepšení některých funkcí vašeho těla včetně soustředěnosti. V posledních letech se takzvané chytré drogy staly především u studentů vysokých škol velmi oblíbenými. Nicméně neočekávejte, že po spolknutí jedné pilulky naskáče do hlavy vše samo.

Ten největší díl práce stále zůstává na vás a nootropika by neměla být brána více než jako vaše podpora koncentrace. Rozhodně se jejich účinek nezvyšuje, pokud si dáte dvojitou dávku. Naopak to může mít na vaši soustředěnost kontraproduktivní efekt.

Pokud se chcete pustit do oblasti nootropik a začít je užívat, tak vás opět čeká trocha studia. Některé totiž je potřeba užívat déle než v době začátku zkouškového období. A zároveň pamatujte, že nootropika rozhodně nejsou levnou záležitostí.

Už jste slyšeli o kouzli Yerba Maté?
Už jste slyšeli o kouzli Yerba Maté?

Pomocníkem při učení je například i kofein, který vás déle udrží v bdělém stavu. Jeho křivka účinnosti je však poměrně krutá, neboť vás rychle povzbudí, ale tak poměrně rychle dojde k propadu vaší energie. Pro tyto účely můžete vyzkoušet kouzlo Yerba Maté.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Tereza Kejřová
Žiju ve Švýcarsku, řídím se mottem: "Neočekávej, že to bude snadné. Nevzdávej to, když to bude těžké." Svůj život jsem zasvětila kvalitnímu jídlu a sportu a zavázala jsem se sama sobě (tak by to i mělo být), že chci žít život naplno a v co nejlepší formě.

Mohlo by se vám také líbit

Chci k tomu něco říci

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Více:Tělo