Tělo

Sirtfood dieta: Co smíte jíst?

Roku 2016 přišla na trh kniha Sirtfood Dieta z pera farmaceuta Idana Gogginse a výživového specialisty Glena Mattena. Ti tvrdí, že vyvinuli dietu, která aktivuje tzv. gen štíhlosti. Pokud ji budete dodržovat, tvrdí autoři, během tří týdnů radikálně zhubnete, aniž byste přišli o svalovou hmotu. Do veřejného prostoru tento dietní trend dostala zpěvačka Adele.

sirtfood dieta
Sirtfood dieta slibuje velmi rychlé výsledky

Jak funguje sirtfood dieta

Tento nutriční trend kombinuje radikální omezení přijatých kalorií s konzumací potravin, které stimulují tvorbu tzv. sirtuinů. To jsou bílkoviny, které podle některých výzkumů zpomalují stárnutí a působí protizánětlivě. Jsou aktivovány při hladovění, aby pomohly tělu se se stresem z omezení přijmu vyrovnat. Člověk by tak měl podle autorů diety při zvýšeném obsahu sirtuinů v těle jejich radikální dietu snášet bez únavy, stresu, mít menší chuť na jídlo a neztrácet svalovou hmotu.

Je sirtfood dieta bezpečná?

Někteří nutriční poradci před sirtfood dietou varují. Není podle jejich názoru dlouhodobě udržitelná a vede k jo-jo efektu. Dopad sirtuinů na lidské zdraví navíc zatím nebyl prokázán. Proběhly pokusy pouze v laboratořích a s nižšími organizmy typu octomilek. Odborníci ale varují především před hladověním, které provází první fáze diety. Samotné doporučované potraviny se považují za zdravé. Sirfood dieta má tak podobné prvky jako keto dieta, která má jasné krátkodobé výsledky, ale její dopad na zdraví je minimálně sporný.

Co jíst při sirtfood dietě

Jídelníček při sirtfood dietě by měl být bohatý na konkrétní potraviny, tzv. sirtfood. Ty sirtuiny jako takové neobsahují, ale podporují tělo v jejich výrobě. Je to těchto dvacet potravin:

  1. červená čekanka
  2. petržel
  3. datle medjool
  4. kapary
  5. rukola
  6. pohanka
  7. borůvky
  8. kapusta
  9. červené víno
  10. jahody
  11. sója
  12. chilli „Ptačí oko“
  13. káva
  14. cibule
  15. libeček
  16. kakao a čokoláda s jeho vysokým obsahem (alespoň 85%)
  17. japonský čaj matcha
  18. kurkuma
  19. vlašské ořechy
  20. extra panenský olivový olej

Při výběru potravin se autoři diety opírali o odbornou studii, která stimulaci sirtuinů v těle po jejich požití doložila.

Sirtfood dieta: návod

Autorům nejde pouze o přidání uvedených potravin do našeho jídelníčku. Dietní plán se skládá ze dvou fází a trvá tři týdny. Postup a recepty užité v těchto třech týdnech jsou velmi striktní.

1. Fáze

V prvních třech dnech první fáze pijete 3x denně speciální zelenou šťávu a doplňujete ji o jedno jídlo připravené podle zvláštního receptu. Původní recepty v knize se skládají z pokrmů bohatých na „sirtfood“ například zvláštně upraveného tofu, sirtfood omeletu nebo recept z opečených krevet s celozrnnými nudlemi. Jak se ale dieta stala populární, internet se zaplnil dalšími sirtfood recepty. Kalorický příjem v této fázi nesmí přesáhnout 1000kcal.

4. – 7. den diety zvýšíte kalorický příjem na 1500kcal. Pijete dvě zelené šťávy denně a přidáte dva pokrmy podle receptu bohatého na sirtfood. V této fázi byste měli zhubnout 3kg.

sirtfood dieta
Recept na sirtfood šťávu🍹
  1. Do mixérů vložte následující ingredience:
  2. 75g kapusty
  3. 30g rukoly
  4. 5g petržele
  5. 2 řapíky celeru
  6. 1 cm zázvoru
  7. ½ zeleného jablka
  8. Vše rozmixujte.
  9. Vymačkejte do šťávy ½ citrónu.
  10. Vmíchejte ½ čajové lžičky zeleného čaje matcha.

2. Fáze

Následují dva týdny, v jejichž průběhu nemusíte omezovat kalorický příjem jako takový. Zato jíte pouze tři pokrmy bohaté na sirtfood potraviny a pít jednu zelenou šťávu denně. Přidejte také denně 30min cvičení. Váhový úbytek by měl pokračovat.

3. Fáze

Po třech týdnech radikální diety buď opakujete cyklus nebo přejít do normálního života, který autoři diety nijak výrazně neomezují. Pouze zařaďte do svého jídelníčku každý den sirtfood potraviny a pijte minimálně jednu šťávu denně. Dále byste měli pravidelně cvičit minimálně 30min denně.

Pro koho je dieta vhodná

Sirtfood dieta velmi radikálně omezuje přísun kalorií. Sirtfood potraviny by podle autorů diety měly negativní efekty hladovění omezit, ale studie na podporu tohoto tvrzení neexistují. Pravděpodobně se tak budete v těch třech týdnech cítit unaveni. Hrozí vám nedostatek důležitých živin a úbytek svalové hmoty. Nelze vyloučit, že po skončení diety znovu kila naberete. Dodržování pravidel sirtfood diety navíc není snadné.

Sirtfood dieta může fungovat jako startovač dlouhodobě udržitelného stylu hubnutí, protože rychle uvidíte výsledky a tím získáte motivaci. Potom je ale třeba pokračovat dál v umírněnějším duchu a dodržovat i jiné zásady zdravého životního stylu. Na druhé straně samotné sirtfood potraviny jsou zcela jistě zdravé s prokázanými pozitivními efekty a bohaté na živiny. Jejich zařazením do jídelníčku rozhodně nic nezkazíte. Stejně jako proslulou sirtfood zelenou šťávou, která obsahuje samé zdravé ingredience.

Buďte tedy u sirtfood diety stejně opatrní jako při volbě jakékoliv jiné zázračné diety slibující rychlé výsledky.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Barbora Jiřincová
Správná slova mají sílu. Jsem královna správných slov. Píšu texty, které splní účel a přitom mají duši.

Chci k tomu něco říci

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Více:Tělo