Máte pocit, že den není dost dlouhý, za víkend jste si pořádně neodpočinuli a neustále se vám kupí nové a nové povinnosti? Dost možná máte problém s organizací času, neboli time managementem (v doslovném překladu řízení času). Tato technika je skvělým pomocníkem, jak zefektivnit svoje sebeřízení. Nejen, že vám pomůže zmírnit stres, ale výrazně zvýší schopnost soustředění a nastartuje vaši motivaci.

Investujete do sebe

Nejprve je potřeba si uvědomit, že time management je především práce na sobě. Zamyslete se nad tím, čím trávíte většinu času.

vision board, nástěnka vizí
Nakreslete si časovou osu.

Nejběžnějšími problémy, které lidé mají, když se jedná o time management, jsou ty, že neumějí relaxovat (nedokážou tzv. vypnout) a tráví příliš mnoho času na sociálních sítích. Kdo z nás nezažil večer, kdy neustále jen přepíná mezi jednotlivými aplikacemi. Prokrastinace je častým nepřítelem v boji s uspořádáním dne. A zabírá tím více času, čím více je člověk ve stresu.

Napište si seznam

Začněte tím, že si každý den zapíšete, co všechno děláte a jak dlouho. Postupně z toho budete mít týdenní, a potom měsíční seznam. To pro vás bude odrazový můstek, kde budete moci vysledovat, které činnosti děláte nejčastěji a které vám zabírají nejvíce času.

Pokračujte tím, že si uspořádáte priority. Všechny aktivity si seřaďte podle důležitosti. Tak budete vědět, jakým povinnostem se věnovat nejdříve.

Využijte diář

Jakmile si utřídíte svoje povinnosti, je nejlepší si pořídit diář. Na výběr máte papírový nebo elektronický, a je samozřejmě na vás, jaký si nakonec pořídíte. V dnešní době je ale mnohem výhodnější se spolehnout na aplikaci. Takový diář vám uspoří nejen peníze, ale i čas a místo v kabelce nebo batohu.

List papíru a planeta
Začněte s nejdůležitějšími činnostmi.

Nejlepší je si svůj diář synchronizovat se všemi zařízeními, která používáte (tablet, mobil, PC…). Výborně funguje například Google Calendar, ale jsou i jiné aplikace v App Store a Google Play, které jsou užitečnými pomocníky. Stačí se podívat.

Multitasking nefunguje

Multitasking je výraz, který se do češtiny dá volně přeložit jako provádění více procesů najednou (termín pochází z IT). Ale… Nesnažte se dělat více věcí najednou. Nejste počítač.

Za prvé neuděláte nic opravdu pořádně, a za druhé nejeden internetový článek už odhalil, že to není efektivní. Pokud máte více naléhavých záležitostí, žádajících si vaši pozornost, jednoduše požádejte o pomoc. A odložte aktivity, které nejsou důležité. Jako třeba sraz s přáteli.

O další aktivity se podělte. Doma si rozdělte úkoly rovnoměrně. Nechte každého, ať se se svěřenou činností vypořádá sám. To samé udělejte i v práci. Naučte kolegy část svých dovedností nebo rovnou požádejte o výpomoc se zadanou prací. Stejně jako multitasking se totiž nevyplácí ani perfekcionismus.

Pravidelný režim

Choďte spát každý den ve stejnou dobu a stejně tak vstávejte. Dbejte na pravidelnou a vyváženou stravu (chutná a účelná je kupříkladu italská kuchyně). Hýbejte se. Zaveďte si domácí účetnictví. Zjistěte, jaké životní tempo vám vyhovuje. Pozorujte se. Jste více aktivní ráno nebo večer? Přizpůsobte se podle toho. Vytvořte si rutinu.

Zeleninový trh
Konzumace ovoce a zeleniny pomáhá zmírnit stres.

V práci začínejte s nejdůležitějšími a nejsložitějšími věcmi hned ráno. Je vědecky dokázáno, že mozek využívá svoji kapacitu nejvíce po probuzení a v dopoledních hodinách.

Pro tyto účely existuje hned několik aplikací. Mně vyhovují třeba 1Money nebo Fitify, které najdete na Google Play.

Najděte si koníčky a relaxujte

Nic se nemá přehánět. Každý den si odpočiňte. Je jen na vás, co si zvolíte. Můžete například vyzkoušet tzv. hatha jógu, jejímž principem je spojení jógy a meditace.

Stejně tak si můžete vybrat lenošení na gauči u televize. Nebo jen ležení. Ujistěte se ale, že je to činnost, při které si odpočine tělo i mozek. ,,Nicnedělání“ je v dnešní době málo doceněné.

jak porozumět ženám
Udělejte si čas pro sebe. | Zdroj: Pixabay

Děláte něco, co vás naplňuje? Co vás baví? Pokud ne, zamyslete se nad tím, co vás nabíjí energií a dává vám chuť do života. Jste více kreativní typ? Můžete kreslit, malovat, skládat písně, psát básně, hrát ochotnické divadlo, vyrábět bytové dekorace nebo třeba záložky do knížek. Jestli jste akčnější a máte rádi pohyb, můžete zkusit běhání, CrossFit, kruhový trénink, Jumping… Porozhlédněte se ve svém městě po lekcích a přihlaste se.

A co naplňuje vás? Pusťte se do malování putovních kamínků nebo se naučte dechové cvičení pro zmírnění stresu.