Dnešní hektický svět je plný znečištěného prostředí, extrémního stresu, špatné životosprávy, která je tvořena nevhodnou skladbou jídelníčku, kouřením, užíváním návykových látek, konzumací alkoholu, díky kterému si přivádíme do těla řadu škodlivých látek.

Tyto škodlivé látky se odborně nazývají volné radikály a stojí za vznikem většiny civilizačních onemocnění. Když se volné radikály v našem organismu přemnoží, hovoříme o oxidačním stresu. Při tomto oxidačním stresu v těle dochází k předčasnému stárnutí organismu, díky rychlému opotřebování a poškození našich buněk a tkání.

Naše tělo je chytré a umí si proti tomuto destruktivnímu procesu samo vytvořit zbraň.

Co to jsou antioxidanty

Antioxidanty jsou ten náboj, díky kterému tyto procesy dokážeme eliminovat. Určité malé množství si dokáže naše tělo vytvořit samo v játrech, ale to bohužel nestačí a my mu musíme pomoci. A proto je nutné antioxidanty tělu dodávat pomocí pravidelné racionální a vyvážené stravy.

Antioxidanty jsou důležité pro celkové přežití a nastavují onu rovnováhu v našem těle při boji proti volným radikálům.  Volný radikál je nestabilní částice, která ztratila svůj náboj a je schopna samostatně existovat a páchat v těle škodu a díky tomu vznikají civilizační nevyléčitelné nemoci

Antioxidanty na sebe váží volné radikály a neutralizují je, a tím zabraňují páchání škod v našem těle a pomáhají zpomalit proces stárnutí buněk.

Kde najdeme antioxidanty?

Antioxidanty najdeme prakticky v jakékoli zdravé potravině ať už rostlinného či živočišného původu. V každé potravině se nachází různé spektrum antioxidantů. Obecně jde o dvojí typ, ty co jsou rozpustné ve vodě a ty co jsou rozpustné v tucích.

Pro zdraví je důležité přijímat co největší spektrum antioxidantů, protože se navzájem doplňují. Pestrost si zajistíme pomocí pravidelné racionální stravy.  

Mezi TOP antioxidanty patří vitamín C a vitamín E

Příjem antioxidantů z potravin je velmi důležitý pro naše tělo. Mezi přírodní nejznámější antioxidanty se řadí vitamín C, vitamín E a karotenoidy.  

  • Vitamín C je rozpustný antioxidant ve vodě a jedna z esenciálních živin, která se musí přijímat stravou.
  • Vitamín E je antioxidant rozpustný v tucích a chrání před poškozením buněčných membrán.
  • Karotenoidy  jsou rozpustné v tucích, tedy si musíme dát pozor na jejich dávkování. Mezi další známé antioxidanty patří např. vitamín A, B6, zinek, selen, koenzym Q10, beta-karoten, lutein nebo astawanthin

Víte jak zvýšit množství antioxidantů v těle? Máme pro Vás 8 tipů jak na to

Všichni odborníci se shodují, že základem zdraví je vést zdravý životní styl. Nejvíce antioxidantů do sebe dostanete tím, že se budete střídat co nejvíce druhů ovoce a zeleniny spolu se zásady zdravé výživy. 

Důležité je si uvědomit, že přírodní zdroje antioxidantů jsou účinnější než syntetické, jelikož se syntetickými zdroji můžeme i předávkovat.

  • nejlepší je čerstvé ovoce – brusinky, červené víno, švestky, pomeranče
  • zeleninu jezte chřupavou a syrovou nebo jí jen lehce poduste – vařte co nejkratší dobu ať zachováte všechny cenné látky – top je brokolice, špenát, mrkev, červená a žlutá paprika
  • svačte dopoledne oříšky, protože mají spoustu antioxidantů např. arašídy, mandle, pekanové ořechy aj., ale pozor obsahují hodně kalorií
  • používejte bylinky, skořici kurkumu, hřebíček, ale také česnek, cibuli a zázvor
  • přidávejte do salátů panenský olivový olej
  • nezapomínejte na houby – vynikající je houba ústřičná nebo shiitake
  • pijte kávu a čaj – zelený a černý v sobě obsahuje spoustu antioxidantů
  • dopřejte si červené víno – ženy si mohou dovolit 2 dl vína  denně muži 4 dl vína denně

Dobrou orientaci na škále pestrosti antioxidantů nám pomůže určit barva a intenzita chuti. Různá barva znamená různé skupiny vitamínů a antioxidantů, tedy konzumujte co nejvíce barevné ovoce a zeleninu např. fialová barva nese jeden druh antioxidantů  – borůvky, maliny, brusinky, rybíz, ostružiny, lesní směs, třešně, švestky, granátové jablko aj.  a jiná barva např. zelená nese zase jiné např. brokolice, špenát, kapusta, řasy aj.

3 tipy na superpotraviny plné antioxidantů

  • Nejzdravější plodina na světě je Acai bobule – Jedním z největších přírodních antioxidantů jsou právě bobule Açai, které obsahují vitaminy A, B1, B2, B3, C a E, vlákninu, bílkoviny, omega-3, minerály a antokyany
  • Druhým typem je Maqui berry prášek Prášek z Maqui Berry je jedním z nejsilnějších antioxidantů dle tabulek ORAC je to 75.000 bodů. Jeho chuť je sladká s výraznou podobností ke zralým borůvkám.
  • V neposlední řadě jsou to Kakaové boby – mají i vysoký obsah hořčíku, alternativou může být tmavá čokoláda s vysokým obsahem