Všichni tento stav dobře známe nebo jsme alespoň jednou zažili. Po náročném večeru přichází krušný a dlouhý den. Jsme unavení, hlava nám třeští, v puse cítíme nepříjemnou pachuť a jediné, co si přejeme je, aby to bylo co nejdříve za námi.

Kocovina je vedlejší a nepříjemný účinek konzumace alkoholu. Projevuje se bolestí hlavy, žízní, citlivostí na hluk nebo světlo i nevolností.

Co se při kocovině odehrává v našem těle?

Kocovina je vlastně složitá chemická reakce, při které dochází k vylučování vody, minerálů a vitamínů z těla.  Nejdůležitější roli v odbourávání alkoholu představují játra. Pro náš metabolismus jsou játra nesmírně důležitá, a hrají primární roli při detoxikaci organismu.

Tím, že jsou játra zaneprázdněná, nedochází k výrobě a přeměně cukru, a v těle chybí potřebné vitamíny a energie. Tělo je dehydrované. Žaludek je překyselený, což způsobuje nevolnost, zvracení.

Příznaky jsou různé. Můžeme trpět všemi symptomy nebo při troše štěstí nás bolí „jen“ hlava.

Jak mohu kocovině zabránit?

  1. Určitě nepijte na lačný žaludek. Dejte si předtím něco dobrého a nejlépe tučného. Tuk chrání stěny žaludku před překyselením, navíc zpomaluje vstřebávání alkoholu vaším tělem. Pokud to nestihnete předem, určitě si dopřejte něco po večírku. Ostatně, proč tolik lidí o víkendu večer navštěvuje fastfoody? 😊
  2. Nadměrné množství alkoholu likviduje nezbytné vitaminy B. Tělo je bez těchto vitamínů vyčerpané, což zvyšuje vznik kocoviny. Vitaminy můžete doplnit tabletami.
  3. Snažte se nemíchat různé druhy alkoholu. Výhodou bude, pokud během večera budete pít vodu nebo jiné nealkoholické nápoje.

Jak porazit kocovinu?

  1. Základní surovinou je bezesporu dostatek tekutin, nejlépe vody nebo lehkých bylinných čajů. Tělo je dehydratované, a je nutné doplnit chybějící tekutiny. Velkou výhodou je vydržet celý večer u jednoho druhu alkoholu. 
  2. Ráno si můžete dát studené mléko, které neutralizuje kyselost žaludku nebo sladkou Colu (Pepsi a další), které doplní dávku cukru a energie.
  3. Určitě vám pomůže i pohyb na čerstvém vzduchu, popřípadě lehká fyzická aktivita. Umím si představit, že půlka z vás si klepe na čelo. Pohyb vám ale zlepší náladu, protože se z těla začne vyplavovat endorfin, hormon štěstí, navíc se při pohybu okysličí krev.
  4. Pokud je na vás pohyb příliš, dejte si alespoň studenou sprchu.
  5. Vyvarujte se ale kávě, která na kyselost žaludku dvakrát nepomůže. Pokud si den bez kávy neumíte představit, dejte si ji až poté, co jste přijmuli dostatek tekutin, ne ráno na lačný žaludek.
  6. Další kapitolou jsou léky. Léky na bolest hlavy vám sice pomůžou překonat bolest hlavy, ale nepomůžou už tak játrům a dalším orgánům. Zkuste to vydržet bez nich.
  7. A co si takhle dát po ránu pivo? Mně osobně je z té představy zle i bez kocoviny, ale je prokázané, že pivo dodá vyčerpanému tělu minerály, ionty i zmíněný vitamín B.

Na závěr vám popřeji hodně síly a přidám poslední radu….Nepijte!