Jaro je v plném proudu a každá z nás přemýšlí, co udělat pro hezčí a zdravější verzi sebe sama. Plavková sezóna se kvapně blíží a zima byla opravdu dlouhá. Všude na nás media útočí s všelijakými všemocnými a moderními způsoby jarních detoxikací organismu, ať už v podobě půstu či popíjení zeleninových nebo ovocných šťáv, projímadel, ekologického stravování či hubnoucích procedur.

Jarní detox?

Ruku na srdce, která z nás někdy v životě nezkusila nějaký ten jarní detox s přáním shodit pár kilogramů a po pár dnech své pokusy v beznaději vzdala?

Zpravidla se totiž dostaví vedlejší účinky, o kterých se již v mediích nepíše, jako je většinou bolest hlavy, nevolnost, špatná nálada a nepřetržitý hlad. Je to ovšem přirozený výsledek obrany organismu, jelikož většina těchto jídelníčků je založena na drastickém snížení příjmu kalorií, což sice způsobí zaručený okamžitý pokles hmotnosti, ale také po jeho vysazení nastoupí takzvaný jo-jo efekt a ztracené kilogramy se velice rychle vrátí zpět, často s nějakým tím kilem navíc.

Pravá podstata detoxů spočívá úplně v něčem jiném. Zdravá a troufám si říct trvalá cesta je dodržovat vyvážený jídelníček po celý rok. Poté tělo zvládá veškerou detoxikaci samo.

Ptáte se proč?

Protože každé tělo má svůj jedinečný filtrační orgán – játra. Ta jsou často označována jako taková obrovská „chemička“ našeho organismu. Játra jsou schopna veškeré tyto očistné, detoxikační a filtrační procesy za nás provést sama. Je však třeba mít na paměti, že potřebují dennodenně dostávat to správné palivo, aby fungovala tak, jak mají a mohla tuto funkci vykonávat.

Termínem „správné palivo“ není myšleno samozřejmě nic jiného než naše strava, která by měla být především vyvážená, pestrá a racionální.

Jaro je ideální čas pro změnu

S příchodem jara v nás první sluneční paprsky probouzejí přirozenou potřebu cítit se lépe, naše tělo si samo říká o lehčí, stravitelnější a méně tučnou stravu.

Pokud si vaše podvědomí pohrává s myšlenkou, jak to vše zařídit, jakou strategii zvolit a jak začít, poradíme vám.

Začněte hned a dopřejte svému tělu péči zevnitř, a ono vám vaši lásku vrátí navenek. Výsledkem bude snížení únavy, celkové zlepšení zdravotního stavu, mimo jiné také zpomalíte proces stárnutí a obrovský přínos uvidíte také na vaší pleti a pokožce.

Při správně stravě plné antioxidantů, minerálů a enzymů se budete cítit jednoduše skvěle. Budete si připadat plná energie, optimismu a sebevědomí. V přírodě je všechno propojené, a to samé platí i pro vaše tělo a mysl.

Zdravý jídelníček není žádná věda. Zdravě jíst je jednoduché, a přesto se spousta z nás trápí otázkami kdy jíst, co jíst a v jakém množství.

Kromě energetického příjmu je potřeba ohlídat i kvalitu a složení potravin. Dostatečný příjem minerálů, stopových prvků a vitamínů si zajistíte pestrou stravou bohatou na ovoce, zeleninu, maso, obiloviny a vlákninu. Kombinované také s popíjením čajů. Podívejme se nyní na pár stěžejních zásad zdravého stravování.

12 zásad zdravého jídelníčku

  • stravujte se pravidelně a co nejpestřeji to jde
  • ke každému jídlu si dopřejte porci zeleniny
  • upřednostňujte celozrnné pečivo, celozrnné těstoviny, neloupanou rýži, alespoň jednou týdně jezte luštěniny
  • maso jezte jen libové, zařazujte 2 x týdně ryby, vyhýbejte se uzeninám
  • denně jezte mléčné výrobky – upřednostňujte zakysané mléčné výrobky, tvarohové jogurty, tvarohové sýry a vyhýbejte se taveným sýrům
  • všeobecně se vyhněte průmyslově zpracovaným potravinám, ztuženým tukům a všelijakým náhražkám – zaměřte se na základní potraviny
  • jídlo dochucujte pomocí koření a bylinek jako jsou kurkuma, kmín, oregano, petržel, skořice, zázvor, koriandr, pepř, česnek, kopřiva, vojtěška, medvědí česnek ostropestřec aj.
  • nezapomínejte na vydatný pitný režim – voda je základem života a hraje zásadní roli v mnoha tělesných procesech. Nachází se totiž v každé buňce, tkáni a orgánu v těle. Tvoří až 60% celkové tělesné hmoty člověka. Podpoří činnost ledvin, jater i střev a pomůže vám z těla odplavit nečistoty.
  • zařaďte do jídelníčku vlákninu, která je přirozeně obsažena v ovoci nebo zelenině. Působí jako takový kartáč uvnitř střev a v určitém množství nám pomáhá odvádět nečistoty z těla ven. Výborná jsou jablka či hrušky.
  • buďte co nejvíc času na čerstvém vzduchu, nechte pokožku nasávat sluneční paprsky, které se ve vašem těle promění v blahodárný vitamín D.
  • zařaďte do zdravého životního stylu i dostatek pohybu. Pohyb totiž znamená vytváření svalové hmoty a díky svalové hmotě zrychlíme metabolismus. Naše tělo tak spotřebuje více energie, a tím budeme pálit kalorie i v klidovém režimu.
  • předcházejte stresu dostatkem spánku a ulevte občas mysli relaxací

Ale hlavně – berte to vše s lehkostí. Každé tělo je jedinečné a vyžaduje zvláštní přístup. Nevyčítejte si občasná klopýtnutí. Klíčem ke všemu je spokojenost a cítit se dobře. Chybovat je lidské a při zdravém životním stylu vás vaše tělo bude mít rádo i tak.