biohacking

Jak jednoduše “hacknout” svůj život, aby byl lepší, naplněnější a úspěšnější? Takový univerzální návod asi jen tak nevygooglíme. Ale existují návyky, jenž vás postupným úsilím mohou k lepšímu životu dovést. V tomto článku se dočtete o biohackingu. Co ten biohacking vůbec je a jak můžete právě vy začít?   

Co je biohacking?

Pokud se vám při slově biohacking vybavili počítačoví hackeři nejste až tolik na špatné stopě. Jen budete věnovat pozornost přeprogramování svého těla, nikoli počítače. Známé slovo hacker označuje člověka, který má svět počítačů v malíčku. Předponou “bio” už jen měníme oblast hackování. Biohacking je v podstatě uvědomění si principů fungování těla a následné směrování svého fungování díky vnějším a vnitřním stimulům.

Proč není biohacking pro každého?

Především je nutno říct, že je to práce na sobě. Pokud si tedy neumíte představit, že se místo dalšího dílu na Netflixu, půjdete projít do přírody, pak pro vás tento článek zřejmě končí. 

Ale zpět k biohackingu. Mezi základní principy patří individuální přístup ke svému tělu. Jinými slovy, pokud do sebe vaše kamarádka sype nootropika, neznamená to, že i pro vás je to ten správný “hack”. 

Duševní zdraví je často opomíjeno, ale přímo ovlivňuje fyzické zdraví.

Nejen to, že budete muset poznávat a zkoumat sami sebe, ale měli byste být připraveni se i tak trochu pozorovat. Co se s vámi děje a co s vámi určité změny dělají tělesně i duševně. Jinými slovy, posunete sebe (konečně) na první místo. 

Nečekejte, že se z vás stane super člověk a budete přizváni do rodiny Užasňáků. To opravdu ne. Ale pokud máte rádi seberozvoj, zajímají vás vaše vlastní mechanismy a to, jak být produktivnější, pak se připravte na dlouhou cestu.

Jak naznačila úvodní slova. Není to jen o pilulce a následné produktivnější hodině ve vaší pracovní šichtě. Je to tvrdá práce na tom nejlepším stroji, který máte k dispozici. A co víc, máte ho úplně všichni – je to totiž vaše fascinující tělo.  

Triky pro lepší život

Tipy a zkratky v životě hledáme všichni. Jak se mít lépe? Následující řádky vám nabízí biohacky, které nestojí nic. Teda nestojí nic vaši peněženku, protože všechno máte dostupné už teď. V cestě stojí už jen vaše rozhodnutí.

Jezte jako člověk

Asi si říkáte, zase je to tu, poučka, že vyluxovat lednici včera v jedenáct v noci nebylo ono. Nebylo, ale vážně, říká vám něco zkratka UZP? Jsou to ultra zpracované potraviny. Aniž byste dlouze studovali jakékoli studie, tak lze zapojit selský rozum. 

Když v obchodě držíte snickersku, kolik má společného s přírodou? Neexistuje, že byste jí mohli někde utrhnout, vyhrabat nebo vypěstovat. A teď ani nemyslím abyste začali jíst jen zeleninu a maso a nic jiného. I to, že si místo cukrem nadupané tyčinky koupíte vysokoprocentní hořkou čokoládu je krok za lepším stravou.   

Čtěte etikety výrobků, které kupujete. Pamatujte na dvě pravidla. Za prvé, kvalitní potravina nepotřebuje reklamu, víte, že je dobrá. A za druhé, zpravila neobsahuje více než se vejde na jeden řádek v kolonce ingredience.

Například česnek – víte, že je správného jíst, aniž by vás bombardovali reklamami, proč je a není dobré. Česnek nepotřebuje reklamu. A druhé zmíněné pravidlo splňuje zcela nepochybně.

Spěte jako miminko

Jestli můžu něco doporučit, tak je to četba knihy od autora Matthew Walker s názvem Proč spíme. Je tolik lidí, kteří tvrdí, že jim bohatě stačí 5 hodin spánku a jsou v pohodě. A pokud máte problém s usínám, je na čase to řešit.

Spánek je důležitým nástrojem pro kvalitní denní aktivity.

Veškeré výzkumy se dozvíte v knize i srovnání s podnapilým stavem. Možná začnete mít i pocit, že být opilý je lepší než být nevyspalý. Dalšími tipy na lepší spánek internet přetéká. Váš miláček, který je vždycky s vámi. Mobilní telefon je ideální odložit hodinu a půl před spánkem.

Děkujte sami sobě

Znáte Pavla Morice? Jeho přednášky jsou volně na YouTube a pokud se chce pobavit a zároveň nabrat seberozvojový drive, tak není jiné volby. Mimo jiné vám doporučí psát si knihu ocenění. 

Psaní je výborným nástrojem k uspořádání myšlenek.

Každý den tři úspěchy, tři ocenění, co se vám ten den povedlo. Jako příklad uvádí i pochvalu “Oceňuji se za to, jak jsem fantasticky zvládla konflikt na benzinové pumpě.” 

Že byste si to jako úspěch nenapsali? V tom je to kouzlo. Děkujte si i za maličkosti. Nikdo na světě nebyl úspěšný ze dne na den. Za vším je obrovský kus práce, přestože pořád hledáme zkratky.

Hýbejte se!

Neznamená to být vrcholovým sportovcem, ani být každý den v 7 hodin ráno v posilovně. Dokonce to neznamená uběhnout maraton, abyste byli víc cool. Přirozený pohyb je ale naprosto esenciální.

Procházka v přírodě? Nic víc? Ano, nic víc. Se sluchátkama nebo bez, volba je na vás. Byť být chvíli sám se sebou bez jakékoli hudby, cizích hlasů může být velmi obohacující. Ale o tom později.

Chůze
Chůze je zdravý a naprosto přirozený pohyb.

Pokud máte chytré hodinky nebo sporttester, pak můžete i skvěle sledovat své pokroky. Všeobecným doporučením je magická hranice 10 000 kroků. Pak se můžete považovat za poměrně aktivního člověka.

Natajmuj si život

Time-management. Lidem pracujících v korporátech a firmách nejspíš naskočila kopřivka, při tomhle anglickém slovním spojení. Říkejte si, co chcete, ale pokud jste proti, pak dostatečně nedoceňujete smysl toho, když máte plán.

Víte, že když si napíšete denní plán a ideálně si i rozepíšete časový rozsah, tak máte až o 70 % větší šanci, že to skutečně uděláte než když si to jen řeknete? Stará dobrá pravidla platí. Napište si to na papír a připněte na lednici (nebo kamkoli jinam, kde to budete mít neustále na očích). Tak prostá a přitom tak účinná možnost v tvorbě vašeho biohackingu.

Hledej flow

Znáte ten pocit, když se dáte do nějaké činnosti, po chvilce kouknete na hodiny a zjistíte, že je rázem o 4 hodiny více, aniž byste vnímali, že uběhlo tolik času? Tak to je flow. Kýžený pocit, který z vás udělá nezastavitelnou, produktivní mašinu.

Můžete hodně pomoci tomu, abyste si tento stav navodili, ale opět, pilulka na to není. Byť se vás některé reklamy budou chtít přesvědčit o opaku. Podpůrné látky však existují, stejně tak si můžete přizpůsobit prostředí, svůj zdravotní a duševní stav.

A pak bez pochyby platí, že když budete dělat, co vás naplňuje, flow se dostaví snadněji. 

Studená sprcha

Spousta lidí se oklepe jen při představě, že by na sebe měli ráno pustit studenou vodu. Spojení komfortní zóna je jedno z moderních výrazů. Pravdou je to, že výstup z ní, vám nabízí nové možnosti a napomáhá tvořit nové dovednosti.

otužování
Studená sprcha je méně příjemným, ale skvělým biohackem.

Nepřemýšlejte nad tím, jak je to nepříjemné. Přemýšlejte nad tím, co to pro vás představuje jako výsledek. Ano, je to 20 sekund pod studenou sprchou. Na druhou stranu je to také nastartování organismu na celý den a probuzení, po kterém rozhodně nepotřebujete další půl hodinu mžourání než se vám oči kompletně rozlepí.

Jaký to má skvělý přínos pro imunitní systém, jak začít a na co se připravit při otužování se dočtete tady.

Meditace

Čas pro sebe. Jen vy a vaše myšlenky. Sednout si na 10 minut do tiché místnosti a jen se soustředit na dýchání. Takový by mohl být i váš začátek meditace

Často se pak lze setkat s argumenty typu “Nedokážu 10 minut nic nedělat.” Pokud Vás věta v tomto smyslu napadla, tak se znovu zamyslete. Jediné co k tomu lze pak říci je – kdo nechce hledá výmluvy, kdo chce hledá způsoby. 

Jak najít 10 minut ve vašem nepochybně nabitém denním rozvrhu? Opět ta malá věcička, co zvoní a poskytuje skvělé informace. A taky mimochodem má ikonku Instagram, na kterém bezpochyby strávíme desítky minut času, které bychom mohli zkrátit a věnovat ji sami sobě. Ano řeč je zase o vašem telefonu, dejte ho stranou častěji a bude více času.

TIP: Pokud vás štve vaše nevědomé prokrastinování na Instragramu, pak si můžete nastavit omezovač přímo v nastavení aplikace. 

Instragram na telefonu
Instragram může být velkým žroutem času.

Nestačila jsem se divit, když jsem si nastavila 1 hodinu a po dobu jednoho týdne mi telefon pípal už v jednu odpoledne, že jsem již ten den „doskrolovala“. A to se nepovažuji za instagramového maniaka.

Pamatujte si, že naše těla jsou neuvěřitelné stroje a vydrží opravdu mnoho. Bohužel se často řítíme do extrému, přestože by někdy stačilo ubrat na tempu, a poslechnout svoje tělo. My však většinou jedeme na 120 % dál. A pak přijde velká stopka. Pak vám ani biohacking nemůže pomoci.

Neřiďte se do záhuby a pracujte na sobě pomalými kroky bez orientace na výsledky, ale pocity. Naslouchejte sobě a svým signálům, řeknou vám totiž více než sebechytřejší článek.

Přečtěte si také o lufě nebo mandlích.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Tereza Kejřová
Žiju ve Švýcarsku, řídím se mottem: "Neočekávej, že to bude snadné. Nevzdávej to, když to bude těžké." Svůj život jsem zasvětila kvalitnímu jídlu a sportu a zavázala jsem se sama sobě (tak by to i mělo být), že chci žít život naplno a v co nejlepší formě.

Mohlo by se vám také líbit

Chci k tomu něco říci

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Více:Tělo