TěloZdraví

Masáž proti únavě, stresu a vyčerpání

Co je to masáž a co vše můžete pravidelnou masáží získat? Překvapí vás, jak velmi může ovlivnit nejen vaše zdraví, ale i psychickou pohodu. Její blahodárné účinky znali naši předci před tisíci lety.

Kdo a kdy masáž „vymyslel“?

Nejstarší informace o masážích, písemné či zobrazované na různých uměleckých přemetech, pocházejí ze starého Egypta, Mezopotámie, Indie a Činy. O provozování čínských masáží máme dochované zmínky již z 6. – 5. století př. n. l.. Každá kultura měla své vlastní léčebné systémy, které zahrnovaly i masáže. Jejich úžasné, tělu i duši prospívající účinky, si můžeme vychutnávat i dnes.

Samotné slovo masáž-massó, pochází z Řecka a znamená hníst, mačkat. Řekové masáže používali jako léčebný prostředek, ale zároveň byly vyučovány současně s gymnastikou a využívány sportovci. Řecký lékař Asklépiadés (l. století př. n. l), přinesl masáže do Říma, kde se stal slovutným lékařem a považoval je za jeden z významných léčebných nástrojů. U Římanů byly hojně využívány ve veřejných lázních, velkou oblibu měly i mezi panovníky. Za císaře Hadriana byla v roce 117 n. l. nařízená římským vojákům povinná vzájemná masáž.

Ve středověku upadly masáže díky církvi v nemilost, neboť vše tělesné bylo hříšné a důraz se kladl pouze na čistotu duše. Znovu se dostávají ke slovu až v 16. století kdy Evropa začíná opět vnímat člověka po fyzické i duševní stránce a začíná čerpat ze znalostí antiky.

První školy, které masáže přímo vyučovaly vznikaly na konci 18. století. Dnes hojně využívaná a jedna z nejznámějších klasická neboli švédská masáž byla sestavena v 19. století. Jejím autorem byl švédský spisovatel a teolog Peter Henrik Ling (1776-1839).

Účinky masáží:

  • odbourávají stres,
  • zlepšují kvalitu spánku,
  • zmírňují bolest,
  • zlepšení cirkulaci krve a lymfy,
  • zlepšují rozsah pohybu a pružnost celého těla,
  • podporují imunitu.
Masáže odbourávají stres.
Masáže odbourávají stres.

Jakým způsobem masáž odbourává stres?

Doteky při masáži, pomáhají uvolnit svaly, tím se snižuje hladina stresových hormonů, které pocit stresu způsobují a tím dochází ke zlepšení nálady.

👍🏿 Zajímavost: Dotek je jeden z nejsilnějších uklidňujících prostředků které máme. Všichni si s dětství pamatujeme, jak jsem s odřeným kolenem přiběhli s pláčem k mámě. Stačilo její pohlazení a hned bylo lépe. Nebo když se uhodíme třeba o roh stolu, automaticky přiložíme ruku na bolavé místo a bolest se jako nějakým kouzlem začne rozpouštět.

Jaký účinek má masáž na náš spánek?

Při masáži dochází k uvolnění svalů a zároveň k celkovému zklidnění. Není výjimečné, když při masáži usnete, nebo se dostanete do stavu hlubokého uvolnění těsně před usnutím.

Děti bývají večer plné zážitků z celého dne a často se stává, že i když jsou unavené nemohou usnout. Masáž je v tomto případě ideálním řešením jak dítě před spaním zklidnit. Není potřeba žádné složité masážní techniky. Jemně je hlaďte po zádech a z řádícího čertíka bude za chvíli spící andělíček. Nechte se vést svou intuicí, jak ukonejšit dítě ke spánku v sobě máme všichni hluboko zakořeněné.

Jak může masáž zmírnit bolest?

Bolest svalů má mnoho příčin. Nejčastěji je to nedostatkem pohybu, vadném držením těla nebo jednostrannými opakujícími se pohyby. Nesmíme zapomenout na dokola ve všech pádech skloňovaný stres. Při stresu se nám, ať chceme nebo nechceme, stahují svaly na ramenech krku a horní části zad. Málo kdo je umí průběžně vědomě uvolnit a napětí eliminovat.

Dlouhodobé napětí svalů způsobuje zmenšení průtok krve a vznikají tzv. blokády, které jsou na pohmat cítit jako malé bouličky. Přesně ty způsobují bolest. Masáž ztuhlé svaly prokrví, prohřeje, blokády se uvolní a bolest se postupně rozpouští.

Jakou hraje masáž roli při zlepšování cirkulace krve a lymfy?

Masírování uvolňuje svaly, zvyšuje prokrvení a krev a lymfa mohou lépe proudit. Přenos kyslíku a živin do buněk je efektivnější a lépe se odstraňují z těla toxiny. Lepší proudění krve i lymfy snižuje otoky, urychluje rekonvalescenci po úrazech a celkově zvyšuje naši vitalitu. Zároveň se více prokrvuje pokožka a poúrazové a pooperační jizvy se mohou rychleji hojit.

Po masáži bývá masírovaná kůže v zablokovaných místech začervenalá a pocitově teplejší právě proto, že se zvýšilo prokrvení tkání. Tato místa je pak dobré držet v teple, neboť jsou náchylnější k prochladnutí.

Jak získáme díky masáži pružnější tělo?

Svaly kolem kloubů jsou po masáži více prokrvení, pružnější, a tak dochází i ke zlepšení pohybu v kloubech. Klouby jsou uvolněné, mají větší přísun živin, jsou méně namáhané. Předcházíme tak úrazům i onemocněním kloubů.

Když klouby nebolí, máme i větší chuť na fyzickou aktivitu. Po aktivním pohybu nebo cvičení máme lepší náladu a lépe se nám spí. Při kvalitním spánku tělo regeneruje mnohem lépe, než pokud je spánek přerušovaný nebo dokonce trpíte nespavostí.

Pružné klouby a tělo nejsou jen doménou vrcholových sportovců, kteří prakticky každý den trénují, aby se udrželi v kondici a byli připraveni na sportovní výkon při závodech. Každý se cítí lépe, když je jeho pohyb bezbolestný a nemusí se omezovat v aktivitách, které má rád.

Jakým způsobem zlepšuje masáž imunitu?

Jak už jsme si pověděli v předchozích odstavcích masáž pozitivně ovlivňuje celé naše tělo i náladu. Vědecké studie dokazují, že zvyšují i počty bílých krvinek, které se starají o naši dobrou imunitu. Pokud jsme zdraví, cítíme se psychicky i fyzicky dobře, vše nám jde hned lépe. I složitější situace, které občas v životě nastanou, řešíme snadněji.

Je dokázáno, že při masážích dochází v těle ke snižování hladiny hormonu kortizolu. Jeho produkce se zvyšuje při stresu a následkem dlouhodobého stresu je i snížená imunita. Množství dopaminu a serotoninu naopak narůstá a díky nim se naše obranyschopnost zvyšuje . Oba hormony patří mezi takzvané hormony štěstí, které náladu zlepšují a pomáhají nám i odbourávat stres.

Doporučení užívání vitamínů, minerálů a různých výživových doplňků na zvýšení imunity je všeobecně známo. Proč do péče o sebe nezařadit i masáž ?

Druhy masáží

Masérské salony nabízejí velké množství druhů masáží:

  • klasická zdravotní masáž,
  • sportovní masáž,
  • lymfatická masáž,
  • breussova masáž,
  • thajská masáž.
Masérské salony nabízejí velké množství druhů masáží.
Masérské salony nabízejí velké množství druhů masáží.

Klasická zdravotní masáž

je původem ze Švédska. Provádí se v leže za použití oleje přímo na kůži a využívá se při ní několik druhů hmatů, které na sebe navzájem navazují. Zahrnují tření, roztírání, hnětení, tepání a chvění. Při masáži šíje, horních a dolních končetin po masáži následují i uvolňující pohyby masírovaných částí

Zdravotní masáž uvolňuje svaly a klouby, které jsou následkem nedostatku pohybu a přetěžování různých částí těla bolavé. Využívá se při rehabilitaci po úrazech, operačních zákrocích i jako součást léčby onemocněních pohybového aparátu.

Nejčastěji je aplikována na záda a šíji. Můžete vybrat část těla, která vás zrovna trápí nebo zvolit masáž celotělovou. Tělo funguje jako celek a proto se pro lepší výsledný efekt doporučuje zahrnout více partií těla než zvolit např. jen masáž ztuhlé šíje. Po masáži budete příjemně zrelaxováni na těle i na duši.

Sportovní masáž

je vhodná zejména pro sportovce. Je nedílnou součástí přípravy na zvýšenou fyzickou i psychickou zátěž při sportovním výkonu a mezi výkony. Působí i jako prevence úrazů. Po námaze pomáhá svaly zrelaxovat, rychleji zregenerovat a zabavuje únavy. V případě úrazů urychluje hojení a návrat sportovce do aktivního života.

Sportovních masáží je pět základních druhů:

  • přípravná,
  • pohotovostní,
  • masáž mezi jednotlivými výkony,
  • odstraňující únavu,
  • léčebná.

Jak už názvy napovídají, vybírá se masáž v hodná pro konkrétní situaci.

Pokud aktivně sportujete, zajisté víte, jak udržet své tělo v dobré kondici. Sportovní masáž je jedna z věcí, na kterou by se nemělo zapomínat.

Lymfatická masáž

je technika, při které jsou stimulovány lymfatické cesty. Hmaty při masáži jsou pomalé a jemné. Je možné se setkat i s názvem lymfodrenáž. Může být částečná nebo celotělová. Její mnohostranné využití zahrnuje zmírnění otoků, detoxikaci organizmu, pomáhá odstranit záněty a posiluje imunitu. Nelze opomenout ani její relaxační a zkrášlující účinky hojně využívané v masážních a kosmetických salónech při kůrách odstraňujících celulitidu a jako součást terapie při hubnutí a modelování postavy.

Jednou z možností je přístrojová lymfodrenáž.

Breussova masáž

Je velmi jemná metoda, při které je třezalkový olej vtíraný po celé délce zad v místě obratlů. Působí preventivně proti onemocnění páteře a má pozitivní účinky i při již vzniklých potížích. Pozitivně ovlivňuje stav meziobratlových plotének a uvolňuje nervy vycházející z páteře.

Thajská masáž 

Je ucelený soubor technik. Na rozdíl od jiných, se provádí přes oblečení, nejsou používány oleje a masírovaný leží na zemi. Masér využívá nejen své ruce, ale i lokty kolena a chodidla. Tlakem na různé části těla uvolňuje bloky fyzické i psychické. Zároveň klienta uvádí do různých pozic, při kterých dochází k protahování a tím i k uvolňování zablokovaných míst.

Jaké známe další druhy masáží?

Kromě již zmiňovaných, se můžeme setkat s mnoha dalšími druhy:

  • ájurvédská masáž pocházející z Indie,
  • havajská masáž lomi-lomi,
  • čínská masáž tuina,
  • masáž lávovými kameny,
  • medová masáž,
  • masáž lávovými kameny,
  • těhotenská masáž,
  • masáž dětí,
  • reflexní masáž chodidel.

Pro koho je masáž vhodná a kterou vybrat?

O masážích můžeme říct, že jsou vhodné prakticky pro každého v jakémkoliv věku. Můžeme vybírat z masáží pro miminka, děti, těhotné až po masáže pro vrcholové sportovce. Ať už si zvolíte kteroukoliv masáž, masér by měl vždy přihlédnout k vašemu aktuálnímu zdravotnímu stavu a celkové kondici.

Existují i kontraindikace masáží, kdy není vhodné proceduru podstupovat:

  • akutní zánětlivá a horečnatá onemocnění,
  • stavy vyžadující klid na lůžku,
  • celkové vyčerpání organismu,
  • krvácivé stavy,
  • onkologická onemocnění,
  • zánětlivé procesy, krvácení a poranění dutiny břišní,
  • první trimestr těhotenství.

Masážních salónů i masáží je velké množství a vybrat si může opravdu každý. Jako prevence se doporučuje zajít si na masáž alespoň 1 za měsíc i v případě, že žádné potíže nepociťujete.

Pro inspiraci nahlédněte do katalogu masérů a masérský salónů, kde si určitě vyberete.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Blanka
Zajímají mě všechny druhy alternativní léčby - homeopatie, čínská medicína, byliny, masáže. Načerpávám energii v přírodě, ráda něco tvořím, mám ráda tanec a hudbu. Ráda se učím nové věci. Myslím, že učit se člověk nepřestane nikdy

    Chci k tomu něco říci

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Více:Tělo