Kdo by to neznal. Určitě každý z vás si už někdy dal předsevzetí, že začne cvičit. Ať už od nového roku, od pondělí nebo od zítra. Jak dlouho u cvičení ale většinou zůstanete? Často snaha začít cvičit končí neúspěšně již po pár týdnech. Pojďme se společně podívat na pár tipů, jak snadněji začít, vytrvat a nevzdat to.

Motivace cvičit

Co je tedy na začátku nejdůležitější? Určitě je to motivace. Měli byste si umět odpovědět na základní otázku, proč chcete s cvičením začít. Chcete zhubnout, zlepšit si kondici, vyrýsovat postavu, nebo se zkrátka a jednoduše ve svém těle cítit dobře?

Jako dobrá pomůcka na začátek vám může sloužit sešit, kam si sepíšete odpovědi na otázku, proč chcete s cvičením začít a co vás k tomu motivuje. Dále si do sešitu můžete sepsat plán jak často a jaké cvičení budete cvičit a tento plán průběžně kontrolovat.

Tak zjistíte, zda se vám daří plán dodržovat. Sešit si nechte na nějakém viditelném místě a tak budete mít vaši motivaci stále na očích. Další variantou je místo sešitu použít třeba nástěnku vizí neboli vision board.

Petr Ludwig v knize Konec prokrastinace vysvětluje, jak je důležité při učení nového návyku překonat počáteční stav kdy se vám s určitou činností nechce začít i když víte, že byste měli. Můžete to překonat tak, že snížíte nový návyk na takové minimum, které vám nebude dělat problém. U cvičení to platí úplně stejně.

Například pokud začínáte s běháním a nikdy předtím jste neběhali, je dobré ze začátku uběhnout každý den třeba jen jeden kilometr. Toto minimum, které si stanovíte, byste měli dvacet až třicetkrát zopakovat a tím si činnost zautomatizujete. Potom můžete libovolně přidávat na zátěži. Tento postup lze aplikovat na jakýkoli nový návyk, se kterým chcete začít. Ať už je to chození do posilovny, běh, nebo třeba jóga. Tím se dostáváme k tomu, jaké cvičení si vybrat?

Výběr vhodného cvičení

Výběr vhodného cvičení je velmi důležitý, protože je potřeba vybrat si něco, co vás bude doopravdy bavit. Je zbytečné si zvolit nějaké cvičení jen proto, že je teď zrovna moderní a cvičí ho kamarádka či kolega. Pokud vás to ale nebude doopravdy bavit, je velmi těžké u něčeho takového dlouhodobě vydržet. Proto zkoušejte všechny možné sporty, dokud nepřijdete na to, co baví zrovna vás.

Cvičení doma

V dnešní době je nabídka různých druhů sportů opravdu pestrá. Pokud nechcete do cvičení investovat velké množství peněz, můžete cvičit klidně z domova. Pomůckou vám můžou být třeba různá videa na YouTube, kde jich najdete opravdu spoustu. Nebo můžete začít třeba s běháním. Oboje vás stojí pouze váš čas a ten se investovat vyplatí.

Fitness centra a posilovny

Jestliže finanční stránka nehraje roli, existuje mnoho fitness center, kde se konají skupinové lekce cvičení. Většina skupinových lekcí probíhá jak v ranních tak ve večerních hodinách. Někomu vyhovuje cvičit brzy ráno třeba ještě před prací, někdo jiný zase radši cvičí večer. Je to individuální a záleží jen a jen na tom, co vám bude vyhovovat.

Skupinových lekcí je opravdu velký výběr. Mezi oblíbené lekce patří například pilates, aerobic, bosu, jumping, alpinning, kruhové tréninky nebo třeba velmi populární crossFit. Velkým favoritem se stává také jóga, která se cvičí hned několika různými styly. Můžete si vybrat třeba Power jógu, Hatha jógu, Vinyasa flow jógu nebo jin jógu. Skupinové lekce mají tu výhodu, že je můžete navštěvovat s přáteli a tím se můžete navzájem motivovat.

Ve fitness centrech je vedle skupinových lekcí samozřejmě možnost chození do posiloven. V tomto případě je ale dobré si pro začátek zaplatit nějakého trenéra, který vám ukáže jak cviky provádět.

MultiSport karta či ActivePass

Velkou výhodou pro vás je, pokud jste zaměstnaní ve firmě, kde váš zaměstnavatel podporuje MultiSport nebo ActivePass kartu. Pokud začnete chodit cvičit pravidelně tak s těmito kartami velmi ušetříte. A na rozdíl od permanentek mají tu výhodu, že můžete každý den cvičit v jiném fitness centru. Karty platí do posiloven, na různé skupinové lekce nebo třeba do bazénu či sauny.

Doporučení na konec

Jako u každého začátku je i zde velmi důležitá trpělivost. Nic není hned a někdy se první výsledky dostaví nejdříve třeba až po měsíci cvičení. Důležité je to nevzdávat a najít si takový sport, který nás bude bavit bez ohledu na to, jestli hned uvidíme výsledky. Vybraný sport by to pro nás být měl být mimo jiné forma zábavy a odpočinku.