Zdraví

Jak lépe spát?

Dobrý spánek neznamená jen hodně spánku, ale také kvalitní spánek. Spánek ovlivňuje naši schopnost udržet pozornost, porozumět všemu, co se kolem nás děje, a umět na to vhodně reagovat. Pokud se zhorší náš spánek, zhorší se i naše výkonnost, nálada, mezilidské vztahy a mnoho dalších aspektů našeho života.

Většina lidí ví, že se musí správně stravovat a cvičit, aby byli zdraví. Ale co spánek? Mnozí z nás mají problémy se spánkem a budí se vyčerpaní. Jak se tedy můžeme stát úspěšnějšími spáči? Vezměte si polštář, stočte se do klubíčka, vypněte televizi, hry nebo onilne casino česká a čtěte dál.

Tipy pro lepší spánek, se kterými můžete začít ještě dnes

Připravili jsme pro vás několik univerzálních tipů, které mohou velmi rychle zlepšit vaši spánkovou hygienu. Nezapomeňte, že to, co děláte během bdění, do značné míry ovlivňuje kvalitu vašeho spánku.

  1.  Začněte se pravidelně hýbat

Každodenní svižná procházka vám nejen uleví, ale také vás bude v noci méně často budit. Cvičení zvyšuje účinek přirozených spánkových hormonů, jako je melatonin. Předpokládá se, že pravidelné cvičení nám pomáhá spát, kromě jiného pomáhá snižovat úzkost a zmírňovat stres. 

Je však důležité cvičit ve správný čas. Lepší je cvičit dříve během dne, protože cvičení zvyšuje produkci adrenalinu v těle, což ztěžuje usínání, pokud se provádí těsně před spaním. Cvičení příliš blízko před spaním může být stimulující. Ranní cvičení, při kterém jste vystaveni jasnému dennímu světlu, napomůže přirozenému cirkadiánnímu rytmu.

  1. Vyhněte se alkoholu a kofeinu

Pokud si před spaním dopřejete svačinu, nemělo by v ní být víno ani čokoláda. Čokoláda obsahuje kofein, který je stimulantem. Podobný účinek má překvapivě i alkohol. Sice vás trochu uspí, ale ve skutečnosti je to stimulant a během noci narušuje spánek. Vyhýbejte se také všemu kyselému (např. citrusovým plodům a džusům) nebo kořeněnému, co vám může způsobit pálení žáhy.

Celkově se doporučuje 1-2 hodiny před spaním nejíst a nepít nic kromě vody nebo bylinkového čaje. Pokud užíváte předepsané léky, můžete si je samozřejmě vzít před spaním.

  1. Dodržujte spánkový režim

Všimli jste si, že když cestujete do jiného časového pásma, trpíte jet lagem a některé noci se nemůžete pořádně vyspat? Totéž platí, když necestujete. Pokud jdete jednou spát ve 22:00 a podruhé v jednu ráno, vaše tělo se musí neustále přizpůsobovat. Stejně jako naše aktivity během dne ovlivňují náš spánek, ovlivňuje spánek i naše fungování během dne. Všechny procesy v těle probíhají v určitém rytmu a neustálá změna času, kdy jdeme spát a kdy vstáváme, naše tělo rozhodí.

Snažte se jít spát co nejblíže prvnímu úplnému setmění a vstávat se sluncem. Chodit spát v devět, deset nebo jedenáct hodin večer má menší význam než dodržovat stejný spánkový režim každou noc.

  1. Začněte si vést spánkový deník

 Vedení spánkového deníku, do kterého si můžete zaznamenávat, jaké byly podmínky, když jste šli předešlou noc spát, může být užitečné, protože vám umožní podívat se zpět a zjistit, co na vás fungovalo a co ne. Pomůže vám také zjistit, jak se váš spánek liší noc od noci, a může vám pomoci zaznamenat vzorce vašeho spánku.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Patrik
Zajímají mě všechna zákoutí digitálního marketingu, investice do nemovitostí i osobní rozvoj. Spolupracuji na velkých projektech a také mám několik vlastních jako zijuspesne.cz nebo ceske-volby.cz.

Chci k tomu něco říci

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Více:Zdraví