Představte si malý rodinný podnik. Mistr řezbář Dlátko s paní Dlátkovou vyrábí ručně vyřezávané stolní hry. Obchody spíše moc nejdou než-li jdou, a tak oba vymýšlí, jak to zlepšit. Nedávno proto přišli na internet, založili si e-shop a účet na Facebooku. 

Nyní si manželé lámou hlavu s tím, jak postupovat a vytvořit fungující reklamu. “Hele mámo, už tam máme nějakou fotku, jen nevím co tam teď napsat. Posledně jsem psal ať se kouknou na eshop a nebo ať rovnou přijdou osobně. Co mám psát teď?” ptá se živnostník manželky. Jenže ta taky moc neví, čím by upoutala pozornost jejich zákazníků.

A co vy, dokázali byste Dlátkovým poradit?

Reklama se dá považovat za druh řemesla, stejně jako například to řezbářství. Máte ověřené postupy, které fungují. Když je používáte, tak práce odsejpá. Občas není špatné zapátrat po novém způsobu, ale je potřeba mít pevné základy, aby se mohlo stavět dál. Zde najdete 5 funkčních metod, jak vytvoříte lepší reklamu.

Pojďme na to.

1. BAB (Before – After – Bridge)

  • Before – “tady je teď tvůj svět”
  • After – “tohle může být tvůj svět”
  • Bridge – a tady je řešení, jak se tam dostaneš

Tato metoda je vlastní například známé zahraniční mediální agentuře Buffer, jak přiznali v jednom rozhovoru. BAB je jednoduchý vzorec, který ukazuje problém klienta v současné situaci. Poté nastíní vizi situace po vyřešení nepříjemností, a do třetice přidá jasné řešení problému, které vás do té krásné vize dostane. Dostane vás z Before (před), do After (po). That’s the bridge, bro.

2. PAS (Problem – Agitate – Solve)

  • Problem – ukaž (možný) současný problém 
  • Agitate – nastiň nejhorší scénář, který přijde, když se problém nebude řešit
  • Solve – nabídni řešení problému 

PAS je téměř totožná s metodou předešlou, tedy s BAB method. Ta však ukazuje řešení v ideálním případě, tento způsob ale ukazuje ten nejhorší možný scénář a až poté nabídne řešení. Z průzkumů vyplývá, že lidé jsou schopni udělat 2. více práce, proto aby se vyhnuli ztrátě, než proto aby zvýšili příjem. Podrobnější vysvětlení najdete na této stránce, ze které jsem čerpal.

3. AIDA (Attention – Interest – Desire – Action)

  • Attention – upoutej pozornost, čímkoliv co máš
  • Interest – vzbuď zájem svou exklusivitou 
  • Desire – vyvolej pořádnou touhu benefitama, přidanou hodnotou, vizí 
  • Action – CTA – výzva nebo žádost k akci

Tento postup při tvorbě reklamy je marketérům známý již od začátku 20. století a stále se hojně využívá. Zde je naším úkolem upoutat pozornost potenciálního klienta. Nabídnout exkluzivní a atraktivní informace, tím vzbudit jeho zájem a touhu poznat další benefity. Tohle všechno by se nám mělo podařit v co nejkratším časovém horizontu, řekněme 5 – 20 vteřin. Nakonec se klient dočká možnosti jednat z vlastního přesvědčení (to přesně chceme aby si klient myslel) a udělá námi požadovanou akci, konverzi.

4. FAB (Features – Advantages – Benefits)

  • Features – služby, funkce, dovednosti
  • Advantages – nadstavba, přednost, přidaná hodnota
  • Benefits – výhoda, prospěch či užitek

You get this…and the product does this…so that you get this

Metoda FAB pracuje s jednoduchým, zato funkčním principem. Představí nejlepší funkce produktu, či služby. Poté vyzdvihne skvělé nadstavby a vylepšení, či přidanou hodnotu a vysvětlí potenciálnímu klientovi, jaké získá benefity, když službu využije nebo koupí produkt. 

5. WHY, WHY, WHY

  • 1. why – proč jsme nejlepší?
  • 2. why – proč nám věřit?
  • 3. why – proč si to má koupit právě teď?

To jsou 3 jednoduché otázky, na které by měla být ještě snazší odpověď – protože jsme prostě NEJLEPŠÍ. To je jasný. Tenhle argument bohužel však zabírá jen občas. Ale když tomu „nejlepšímu“ vdechneme jasnou podobu konkrétního benefitu, k tomu přidáme pár dobrých referencí a vytvoříme naléhavost momentu, či pocit nedostupnosti. No, to by už mohlo fungovat.

Všechny z těchto 5 způsobů tvorby reklamy nebo jakéhokoliv jiného sdělení se dají využít takřka kdekoliv. V onlinu, printu, outdooru, rádiu, klidně i při tvorbě tv spotu. Způsobů, jak dělat reklamu je mnoho. Existují složitější i jednodušší, každý si musí vybrat to, co mu vyhovuje nejvíce. A proto se můžete těšit na další díl článku, 5 funkčních metod, jak vytvoříte lepší reklamu pt. II.

Snad si jeden z těchto způsobí osvojí i naši Dlátkovi a nebudou už mít problém s přidáváním reklamních sdělelní na svůj profilu.