Chcete začít podnikat nebo jen světu sdělit své osobní zážitky a zkušenosti? Založte si blog a vypište se ze všeho, co máte na srdci. Mnozí se domnívají, že začít psát blog je těžké a nezvladatelné, a proto od svého úmyslu upustí a ani nezačnou. Opak je pravdou. Brzy zjistíte, že je neustále o čem blogovat a pokud jste již nějakou dobu literárně aktivní, získáte tak skvělé místo, kde psát články a třeba se blog stane i Vaším placeným obsahovým kanálem.

TIP: Přečtěte si také náš článek, který se věnuje tomu, jak začít psát závěrečnou práci.

Proč psát blog?

Někteří lidé, zejména příslušníci starší generace, se trpně usmívají, když z úst mladého člověka uslyší slova jako bloger nebo blogovat. Připadá jim to bezúčelné a jako ztráta času, ale vězte, že má smysl psát blog. Může to být virtuální varianta deníčku, jestliže se bavíme o tvorbě osobního blogu, kde se svěřujete se svými myšlenkami a zážitky.

Nenechte se ale mýlit, blog lze i monetizovat. Je to jedna z příležitostí jak vydělávat na internetu, a to například psaním článků nebo propojením blogu s vlastním profilem na sociální síti a vydělávat tak na Instagramu nebo jiných sociálních sítích.

Jak začít s psaním blogu?

Pokud už jste si odpověděli na otázky, proč mít blog a jak takový dobrý blog funguje, je načase pustit se do samotné tvorby. Vaším prvotním zájmem by měl být čtenář, který váš web navštíví s touhou se něco dozvědět. Pokud možno by měl odcházet spokojený s nově nabitými informacemi. Proto je nezbytné zamyslet se nad strukturou a osnovou vašeho blogu.

Vyberte téma blogu

Ještě než se pustíte do samotné osnovy blogu, měli byste si řádně promyslet jeho téma. Není dobré zasednout k prázdnému textovému souboru s úmyslem začít psát články „o něčem“, protože tato nespecifičnost vám ve finále spíše uškodí. Na druhou stranu není vhodné rozhodnout se blogovat o specifickém a úzce vymezeném tématu.

Zde reálně hrozí, že se vám podaří horko těžko sepsat dva, tři články na web a nic dalšího vás nenapadne. Lepší je zvolit si obecné téma, které posléze lze libovolně konkretizovat. Chcete psát blog o cestování? Žádný problém. Co takhle začít s blogem o vaření? Nebo blogovat o životě? Skvělé. S chutí do toho!

Zvolte si blogovou platformu

Obecně se jedná o veliké dilema mezi blogery. Kde svůj blog založit? Mnozí weboví nadšenci říkají, že nejlepší místo pro blog je to, kde se sami cítíte nejlépe. Pokud na to máte odvahu, hostujte svůj web na webhostingu, kde se vám otevírají takřka nekonečné možnosti úprav, nicméně strukturovat blog je o něco složitější.

Mezi základní platformy, kde můžete svůj blog založit, patří:

  • WordPress
  • Medium
  • Facebook, Instagram
  • Blogger
  • Tumblr
  • Blog.cz, iDnes.cz, Lupa, cz nebo Lidovky.cz

Čím těžší začátky se psaním blogu, tím lepší výsledky, například monetizace článků.

Zamyslete se nad názvem blogu

Každý jistě chce vymyslet originální název webu, to ale může být ve výsledku spíše kontraproduktivní. Sama jsem kdysi psala blog o literární tvorbě a tvůrčím psaní, a pojmenovala jsem jej „Plouživý Pulicer“. Chtěla jsem vtipně popsat trnitou a zdlouhavou cestu spisovatelů za úspěchem. Nepochybně neotřelý název, leč absolutně se minul účinkem. Můj kreativní blog takřka nikdo nenavštívil, protože jej podle názvu zkrátka nenašli.

Reálně máte tři možnosti:

  • Pojmenovat blog podle jeho obsahu

V tomto případě se váš blog rychle dostane mezi čtenáře, na druhou stranu se mohou vaše zájmy a preference časem měnit, a vy pak budete muset celý web přejmenovávat. Obecná poučka nicméně říká, že nejlepší blogeři jsou ti, co si svůj web pojmenovali dle jeho obsahu

  • Nazvat web vaším jménem

Slavným spisovatelům nebo jiným veřejně známým osobám zcela stačí pojmenovat osobní blog svým jménem. Je „profláknuté“, každý je tak zadá do webového prohlížeče a celebrita se může spolehnout, že její web všichni najdou a návštěvnost blogu raketově poroste. Pokud i vy patříte mezi známější osoby, neostýchejte se pojmenovat blog po sobě. Je přece váš.

  • Vložit do názvu blogu váš pseudonym

Píšete o velice osobních a ožehavých tématech a naopak si nepřejete, aby si vaše články někdo spojit se jménem? Vymyslete si trefný pseudonym a nezapomeňte jej zakomponovat do názvu blogu. Je to efektivní, protože čtenářům se snáz zapamatuje „Veveruščina srdceryvná zpovědnice“ než pouze „Srdceryvná zpovědnice“, kde se autorka bude jen podepisovat jako „Veveruška“.

Vyberte vhodnou šablonu

Pokud už víte, jak funguje blog, je vám jasné, že nedílnou součástí úspěšného webu je vhodná šablona. Ta vám nejen pomůže uzpůsobit strukturu a osnovu blogu, ale vtiskne vašim článkům neobyčejnou a jedinečnou tvář. Jestliže blogujete například na platformě Medium, nemusíte se tímto problémem vůbec zabývat, protože celý web funguje na principu společné, jednoduché šablony.

Ale profesionální blog na WordPressu vám již umožní vybrat si v seznamu šablon. Z nabídky lze zvolit šablony zdarma, popřípadě si nějaké za poplatek stáhnout.

Vymyslete první článek na blog

Zdaleka to nejtěžší! Pokud nejste v psaní příliš zběhlí, budete se pravděpodobně u prvního textu trápit. Vytrvejte však! Rozmyslete si, zda okamžitě chcete na vlastní blog vkládat nějaký konkrétní článek nebo se pro začátek spokojíte s představením své osoby a sdělením, co potencionální čtenáři na vašem webu najdou.

Postupem času přijdete na to, jak psát dobrý blog a můžete oblast svého zájmu i rozšířit. Co třeba zjistit, co je to vlog a jak se dělá? Doposud neexistuje manuál úspěšného blogera a každý se musí víceméně vydat cestou „pokus-omyl“. Jestliže ale v hlavě nosíte zajímavá témata na blog, je načase je skutečně sepsat a pochlubit se jimi.

Nenechte se zaslepit pýchou a nebuďte příliš hrdí. Každý dělá chyby a je důležité se z nich poučit. První článek na vašem blogu nikdy nebude ideální.

Již před prvním příspěvkem byste se měli zamyslet nad strategií a cílem. Jestli chcete používat blog pouze jako odraz svých myšlenek, tak je třeba tomu věnovat jiné úsilí, než když budete chtít z blogu profitovat. Určete si vizi svého blogu, ale i měsíční cíle. Značně Vás to motivuje a pomůže.

Další důležitou věcí je specializace a přidaná hodnota. Lidé chtějí číst zajímavé, čtivé a hlavně přínosné články. Další kategorií jsou články šokující nebo investigativní, avšak tento druh článků dělají spíše redakce než jednotlivci. V současnosti jsou trendy cestovatelské, podnikatelské, hudební či filmové blogy.