Jak na ...

5 rad jak zorganizovat svatbu a nezbláznit se!

Požádal vás partner o ruku a vy jste nadšeně souhlasila? Gratulujeme! Určitě se už nemůžete dočkat, až začnete svůj společný život jako manželé. Předtím než se do toho ale pustíte vás čeká ještě jeden zásadní krok. A tím je… Samotná svatba!

Organizování svatby může být poměrně stresující

Svatba je veliká událost v životě každého člověka, ale přiznejme si to… přináší s sebou také hodně stresu a zařizování, nemluvě o finanční zátěži. Máme pro vás proto několik rad, které vám pomůžou zorganizovat svatbu s lehkostí a hlavně se z toho nezbláznit.

A jak tedy na to?

Skvělé, začali jste plánovat svatbu! Nebo byste chtěli začít, ale nevíte jak na to? Zde je přehled věcí, které potřebujete zařídit ze všeho nejdřív.

1. Výběr místa a data svatby

Místo a datum vaší svatby jsou nejdůležitější údaje o vaší svatbě. Pokud máte nějaké magické datum, které chcete rok co rok oslavovat jako výročí své svatby, je možné, že budete muset dělat menší kompromisy ohledně místa. Záleží ale samozřejmě na tom, s jakým předstihem svatbu plánujete. Některé místa si totiž musíte zamluvit rok až rok a půl dopředu.

Pokud máte na druhou stranu vyhlédnuté určité svatební místo, které vám připadá jako dokonalé místo pro vás a na datumu vám až tak nesejde, otevře se vám více možností. Uvědomte si, že hlavní svatební sezóna trvá od května do konce září. Pokud by vám proto nevadila svatba mimo tuto hlavní sezónu, budete mít na výběr z více možností. To se týká jak výběru místa, data tak i veškerých dodavatelů. Může se dokonce stát, že na svatbě mimo sezónu něco málo ušetříte. Dodavatelé nejsou tak vytížení a můžete si proto vybírat z víc možností.

Pokud nemáte žádnou představu o tom, kdy nebo kde byste se chtěli brát, máte obrovskou výhodu! Můžete vyrazit na výlety za hledáním toho pravého svatebního místa. Když jej pak najdete, můžete si zamluvit kterýkoli volný termín. Můžete prozkoumat různé možnosti, od stodol, přes zámky, kostely až po restaurace nebo louky. V Česku svatební místa začínají růst jako houby po dešti a každý si proto najde to svoje.

2. Oddávající

Když už máte vybrané místo a datum pro vaši svatbu, je potřeba domluvit se s oddávajícím. Pokud plánujete civilní obřad, měli byste si dát pozor na to, že ne na všechny svatební místa matrikář dojíždí. Jelikož svatebních míst začíná být víc, než kolik jeden matriční obvod zvládne obsloužit, tak mu na to nezbývá čas. Zeptejte se proto při prohlídce svatebního místa na to, zda tam matrikář jezdí.

Pokud matrika nepřijde za vámi, ale přesto chcete mít civilní svatební obřad, nezoufejte. Můžete totiž přijít ještě vy za matrikou. Můžete se vzít na úřadě ve všední den (jeden den v týdnu by dokonce matriky měli oddávat zdarma – zkuste si to ověřit na konkrétní matrice) a následně můžete mít už jenom symbolický obřad pro své blízké v den samotné svatby. Může vás tak oddávat někdo vám velice blízký, kdo vás velice dobře zná.

Pokud se vám ale možnost symbolického obřadu nezamlouvá, je zde ještě možnost církevního obřadu a to i pokud nejste věřící. Ne, opravdu se nemusíte hned stát oddanými věřícími a začít chodit každou neděli do kostela. V Česku existuje množství registrovaných církví, z nichž každá může oddávat. V některých případech nemusíte být ani příslušníci dané církve. Často je také církevní obřad trochu osobnější než obřad civilní. Výhoda církevního obřadu je také ta, že církevní oddávající nemají místní příslušnost. Můžete si proto například dohodnout oddávajícího z Plzně i když obřad bude ve Zlíně.

3. Seznam hostů

Když už jste vyřešili veškeré výše uvedené záležitosti je čas, abyste se zamysleli nad seznamem hostů. Chcete velkou svatbu, na kterou pozvete i sestřenice ze čtvrtého kolena? Skvělé, tak to vám stačí pouze na nikoho nezapomenout!

Pokud byste ale radši měli menší svatbu jen s nejbližší rodinou a přáteli, měli byste se dohodnout s partnerem, koho chcete pozvat a koho už ne. Představu o počtu hostí byste měli mít už při výběre svatebního místa, aby se vám nestalo, že si zamluvíte místo pro 50 lidí, ale budete jich chtít pozvat 100. Důležitá je také otázka rozpočtu, každá další osoba vám svatební rozpočet o něco navýší.

Zároveň si také uvědomte, že je to vaše svatba. Nemusíte proto zvát maminčinu pratetu, která žije v zahraničí a naposledy vás viděla, když vám bylo 5, pokud si to výslovně nepřejete. Pravidlo, kterým se spousta párů řídí, je nezvat na svatbu nikoho, s kým se nevidíte alespoň jednou do roka. Také si můžete udělat seznam rodinných příslušníků, kterým byste chtěli pozvat alespoň oznámení o svatbě, ale na samotnou svatební hostinu je zvát nechcete. Možná vám pomůže si také napsat seznam, proč nechcete někoho pozvat. Opíjí se váš strýc na každé rodinné sešlosti a pak dělá ostudu? Napište si to.

4. Dodavatelé

Tak a máte svatební místo, datum i oddávajícího. Teď je čas abyste si vybrali dodavatele. Zejména fotografa, DJe nebo kapelu. Ti nejlepší bývají vytížení na rok dopředu, pokud proto už teď víte, že chcete např. fotografa, který je velice populární, nemáte času nazbyt. Měli byste si společně ujasnit, kteří dodavatelé jsou pro vás zásadní. Pokud si řeknete, že fotografie vám udělá sestřenice, která trochu fotí, ale chcete mít dort od nejslavnějšího pekaře v Česku, měli byste se nejdříve spojit s pekařem.

Tímto způsobem si můžete vybrat veškeré dodavatele. Chcete skvělé fotky, ale na kytkách Vám nesejde? Floristu vám tak stačí vybrat pár měsíců před svatbou, ale s fotografem nezahálejte.

5. Oblečení a vizáž

Vzhled a oblečení je velikou součástí samotného svatebního dne. Některé nevěsty mají jasnou představu o šatech, botách nebo doplňcích a jejích vybíráním stráví i několik měsíců. Jiné nevěsty přijdou do salonu a rozhodnou se vzít si první šaty, které si vyzkoušejí. Ujasněte si, jaký jste typ nevěsty a zkoušení šatů si naplánujte dostatečně dopředu. Pokud si šaty plánujete půjčit, dopřejte si minimálně 2 až 3 měsíce před svatbou, aby v salonu šaty stihly dát upravit na vaší postavu. Pokud si chcete nechat šaty šít na míru, dopřejte si čas alespoň 6 měsíců na šití a úpravy.

A co když si i tak nevíte rady?

Nevadí! Najměte si svatebního koordinátora. Svatební koordinátor z vás může sejmout stres, který se s plánováním svatby pojí. Záleží pouze na vás, zda chcete, aby vám někdo s plánováním svatby pouze trochu pomohl, nebo chcete svatbu na klíč, kdy se nebudete muset o nic starat. Svatebních koordinátorů je na trhu spousta a určitě narazíte na nějakého, který vám bude vyhovovat a se kterým si budete rozumět.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
VerTamas
Ahoj, jmenuji se Veronika. Žiju v Brně a jsem vystudovaný právník. Tomu se také aktuálně pracovně věnuji a pracuji pro jednou brněnskou univerzitu. Ráda čtu, vařím, cestuji a chodím do posilovny. Také moc ráda lyžuju a obecně miluju hory.

    Chci k tomu něco říci

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *