Servírování ryb

V dnešní době jsme ze všech stran zahlceni nejrůznějšími výživovými trendy a stravovacími styly. Jedním z těch, o kterých ještě ve společnosti není dostatečné povědomí, je právě pescetariánství, na které se zaměříme v tomto článku. Mezi ostatními alternativními dietami tvoří totiž jakýsi kompromis. V následujících odstavcích se tedy podíváme na to, o jaký typ stravování se jedná, jaká jsou pravidla pro jeho dodržování a jaké jsou jeho výhody oproti veganství.

V čem pescetariánství a veganství spočívá?

Pescetariánství je založeno na vyřazení konzumace veškerého drůbežího masa a masa savců. Naproti tomu pescetariáni mohou jíst ryby a mořské plody. Povoleny jsou všechny ostatní živočišné výrobky jako jsou vejce nebo mléko. Pokud byste chtěli vyzkoušet nový druh stravování a nechcete se masa vzdávat úplně, můžete se inspirovat lidmi ve středomoří a zaměřit se právě na rybí maso tak, jako to dělají po staletí oni.

Tento směr tedy přirozeně existuje již delší dobu, jméno dostal teprve před zhruba třiceti lety. A kromě zdravotních benefitů pro Vaše zdraví je i šetrnější k životnímu prostředí, které konzumace zbylých druhů masa zatěžuje. Lidé ve Středomoří se díky tomuto stravování dožívají vyššího věku v lepší kondici. Ukazuje se, že přebytek červeného masa tělu spíše škodí.

Veganství je přísnější než vegetariánská strava, se kterou bývá často zaměňováno. Omezuje veškeré druhy živočišných potravin, tedy kromě masa i mléko, vejce ale i například med. Mohli jste slyšet i o jiných druzích diet, které jsou ještě striktnější. Například takový frutarián jí pouze ovoce, ořechy a semínka. Střední cestou je třeba reduktariánství, v rámci kterého se lidé snaží co nejvíce omezovat živočišné výrobky, ne ale úplně. Pojďme se ale vrátit těm, které nás dnes zajímají.

Právě reduktariánství nebo pescetariánství je výrazně méně rizikové než vegetariánství. Lidé přirozeně potřebují kvalitní živiny a také vitamíny, které v mase jsou.

Proč je lepší být pescetarián než vegan?

Důvodů je spousta. Představíme Vám ale 5 hlavních a nejdůležitějších. Ať už o tomto směru přemýšlíte z etických nebo zdravotních důvodů, pojďte se na ně s námi podívat.

🍩 Tip: Přečtěte si článek s tipy, jak rychle přibrat.

1. Více zdrojů bílkovin a vitamínu B12

Oproti veganství jsou omezení mnohonásobně menší, spektrum jídel je mnohem širší a potenciálních zdrojů cenných a plnohodnotných bílkovin je tak více. Nebudete například muset shánět doplňky stravy s vitamínem B12, který čistě rostlinnou stravou získat nejde. Také Váš denní přísun bílkovin bude mnohem lépe splnitelný, ty z živočišných zdrojů totiž obsahují větší množství aminokyselin a jsou pro tělo mnohem lépe vstřebatelné a využitelné.

2. Zdravé srdce

Ryby jsou zdrojem omega-3 mastných kyselin. Jejich přísun bývá v našich jídelníčcích často podceňován, přitom je pro lidské zdraví zásadní. Stejně jako bílkoviny si je naše tělo neumí vyrábět, jejich dostatek si tedy musíme zařídit stravou. Omega-3 mají pozitivní vliv na srdce a cévy, jsou protizánětlivé a antimikrobiální a podporují správnou funkci mozku. Napomáhají i psychickému stavu a zvládání stresu. Nejlepšími živočišnými zdroji jsou právě ryby a mořské plody, získáváme je také z mléka a vajec.

losos
Skvělý zdroj omega-3 představuje například losos.

3. Životní prostředí

Určitě jste již slyšeli o negativním dopadu produkce masa na životní prostředí. Výrazně ho zatěžuje a jeho omezením můžete ke zlepšení přispět také Vy. Pomůžete tak k omezení produkce skleníkových plynů, podpoříte biodiverzitu a přispějete k omezení enormního množství vody, které je při zpracování potřeba. Při velké spotřebě rostlinné stravy, ke které dochází skrze veganství je zase potřeba větší množství půdy pro její pěstování. Vlivem nižší vstřebatelnosti živin je rostlinných zdrojů totiž potřeba více. Pescetariánství je tak skvělým kompromisem.

4. Rozmanitější jídelníček

Pokud jste zvyklí jíst všechny druhy masa a rozhodnete se přejít na pescetariánství, začnete nejspíše přemýšlet o nové skladbě Vašeho jídelníčku. Oproti veganství budete mít opět více možností, co vyzkoušet. Pravděpodobně začnete ryby a mořské plody vyhledávat častěji než dříve, zkusíte tak spoustu nových receptů, které podmínkám pescetariánství vyhovují. Navíc pro vás nebude takový problém si vybrat v restauracích. Veganská jídla bývají i v dnešní době nabízena vcelku málo a omezeně, pokud se na ně podnik přímo nespecializuje. Pescetariánství je také spojené s tím, že se lidé nepřejídají a jedí pravidelně v malých dávkách. Rychlé a zdravé večeře 3 hodiny před spánkem jsou také součástí.

🥑 Tip: Podívejte se také na recepty z avokáda.

5. Více energie

Náhlé vyřazení makroživin a vitamínů, na které bylo Vaše tělo celý život zvyklé, může způsobit výrazný pokles energie, ze kterého je těžké se dostat. Například nedostatek železa může způsobit problémy s chudokrevností. Nezískáváme ho jen z červeného masa a drůbeže, ale právě i z ryb nebo vajec. Železo živočišného původu je třikrát lépe stravitelné než to původu rostlinného, na které byste se v případě veganského stravování museli spoléhat.

Co si z článku odnést?

Jak už jsme uvedli na začátku, pescetariánství představuje skvělý kompromis mezi veganskou stravou, která je omezená co se týče živin, a mezi jezením masa, které má negativní dopady na Vaše zdraví a planetu. Pamatujte, že je ale potřeba zachovat pestrost. Tento způsob stravování Vám ji díky spoustě druhů ryb a mořských plodů nabízí. Pokud je zařadíte alespoň třikrát týdně, obohatíte nejen Váš jídelníček, ale například i imunitní systém.

Mohl by Vás zajímat také článek o tom, jak rychle oloupat a spařit mandle.

Další pohled na pescetariánství naleznete zde!

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
2
Nic moc
0
Trapas
0
Ivana Šašková
Je mi 21 let a studuji sociologii a sociální politiku na Karlově Univerzitě. Mezi mé zájmy patří i astrosociologie a světové jazyky, které se celý život učím. Dále svůj čas ráda věnuji právě psaní.

Mohlo by se vám také líbit

Chci k tomu něco říci

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Více:Zdraví