Zemědělství je významným producentem uhlíkové stopy

Znepokojují vás emise skleníkových plynů a stále se zhoršující globální oteplování? Víte, že na celém procesu má svůj podíl také zemědělství? Právě to je jedním z největších producentů skleníkových plynů. To znamená, že jídlo, které máme každý den na talíři, má významný podíl na uhlíkově stopě a ovlivňuje tak životní prostředí.

Uhlíková stopa potravin

Uhlíková stopa je množství skleníkových plynů, které jsou vypouštěny při výrobě nebo určité akci a je vyjádřena v oxidu uhličitém (CO2).

Produkce potravin, do které je zahrnuto využívání půdy, přeprava, zpracování, skladování, balení, prodej a spotřeba, přispívá z velké části ke globálním emisím skleníkových plynů.

V souvislosti se zemědělstvím vznikají převážně tři skleníkové plyny: oxid uhličitý, oxid dusný a metan. Přesto se uhlíková stopa u jednotlivých potravin porovnává podle ekvivalentu oxidu uhličitého. Podle toho je možné určit, jaký výrobek má na životní prostředí nejmenší dopad.

Snižování uhlíkové stopy potravin

Existuje hned několik doporučovaných způsobů, jak začít snižovat emise skleníkových plynů. Ale jen některé z nich jsou opravdu efektivní.

Následující graf znázorňuje, které produkty vytváří kolik uhlíkové stopy a přibližuje, kterým potravinám dát při snižování uhlíkové stopy přednost. Graf pochází ze studie o změnách způsobené konzumací masa.

Graf znázorňující uhlíkovou stopu jednotlivých potravin
Graf znázorňující emise jednotlivých potravin

Kupujte lokální potraviny

Konzumace lokálních produktů je nejčastějším doporučením pro snižování uhlíkové stopy. Tento krok sice může jistou měrou přispět ke snížení emisí, ale doprava netvoří největší část uhlíkové stopy potravin.

Největší část je způsobena samotným využíváním půdy a jejím obhospodařováním, například používání hnojiv. Dalším výrazným faktorem je například produkce metanu při trávicích pochodech zvířat.

I když tedy budete jíst hovězí maso od místního farmáře, vaše uhlíková stopa bude stále vyšší než při konzumaci rostlinných potravin. Ani fakt, že jsou rostlinné potraviny vypěstovány a dovezeny ze zahraničí, výsledek příliš neovlivní.

Výjimkou jsou potraviny, které jsou převáženy letecky. Právě letecká doprava vytváří uhlíkovou stopu vyšší než je u potravin převážených lodí nebo jinými prostředky. Letecky přepravované produkty nejsou nijak označeny a proto je obtížné je poznat. Můžete se řídit pravidle, že letadlem jsou nejčastěji přepravovány ty potraviny, které mají krátkou trvanlivost a je u nich kladen důraz na čerstvost.

Živočišné výrobky nebo rostlinné produkty?

Salát nebo steak? Pokud je vaší snahou snížení emise skleníkových plynů, vyberte si salát. Právě masové výrobky během procesu výroby vyprodukují skleníkových plynů několikanásobně více než rostlinné produkty.

Nejvíce emisí skleníkových plynů na kilogram se vyprodukuje například u jehněčího a hovězího masa. Při produkci jednoho kilogramu masa z ovce nebo krávy vznikne 20–60 kg CO2.

I když má drůbeží maso uhlíkovou stopu nižší, nevyrovná se rostlinným produktům. Uhlíková stopa luštěnin, zeleniny nebo tofu se pohybuje v rozmezí 1–5 kg CO2. Proto právě snížením produkce masných výrobků je možné významně přispět ke snížení emisí skleníkových plynů a bojovat proti klimatickým změnám.

Pokud si bojíte, že vyškrtnutí masa z jídelníčku vaší domácnosti je nemyslitelným krokem a myslíte si, že pouhé omezení bude k ničemu, přečtěte si studii o změně výběru potravin. Ta vám ve svém průzkumu ukáže, že i jeden den v týdnu, kdy si místo živočišných produktů dáte ty rostlinné, ovlivní emise skleníkových plynů více než upřednostnění lokálních potravin.

Pro porovnání emisí u jednotlivých potravin je potřeba znát jejich původ, způsob produkce, úpravy a další data. Ovšem obecně je možné říci, že omezení masa, mléčných výrobků a ostatních živočišných produktů je nejsnazší krok k omezení skleníkových plynů.

Konzumace rostlinných produktů výrazně snižuje uhlíkovou stopu
Konzumace rostlinných produktů výrazně snižuje uhlíkovou stopu

Kalkulačka uhlíkové stopy

Pro účel zjištění, jakou uhlíkovou stopu za sebou zanechává váš jídelníček, můžete využít kalkulačku uhlíkové stopy, kterou zveřejnila BBC. Díky ní na vlastní oči uvidíte jaký rozdíl je mezi čočkou a jehněčím masem.

Pokud jste si vzali článek k srdci a hodláte změnit svůj jídelníček, nechte se inspirovat například flexitariánstvím. Nezapomeňte si také přečíst článek o ekologických zásadách stravování.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Pavlína B.
Učitelka, která začala znovu studovat, miluje čtení a teď chce psát.

    Mohlo by se vám také líbit

    Chci k tomu něco říci

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *