flexitariánství
salát

Hledáte nenásilný způsob změny jídelníčku, který prospěje vašemu zdraví, přírodě a ještě vám pomůže zredukovat nadbytečná kila? Jak už název napovídá, flexitariánství je flexibilní styl stravování. Tato forma vegetariánství vychází z rozumného názoru, že člověk je všežravec a může si dopřát i maso. V čem spočívá jednoduchá dieta, již uznávají i odborníci a dokonce jí podlehl sám šéfkuchař bez čepice – Jamie Oliver?

Proč se stát flexitariánem?

Tím, že snížíte podíl masa v jídelníčku, přijímáte méně nasycených tuků a špatného cholesterolu, snižujete riziko cukrovky a vzniku onemocnění srdce a cév. Shazování nadbytečných kil pro vás bude příjemný bonus, stejně jako radost ze zdravého stravování.

Současná vysoká produkce masa tvoří až 15 % všech emisí. Kácíme lesy a místo nich zakládáme pole, abychom nasytili obrovské množství zvířat. Věděli jste, že maso z nich za námi cestuje i stovky kilometrů? Stát se flexitariánem je způsob, jak ulehčit životnímu prostředí. Jelikož snížíte poptávku po mase, máte přímý vliv na množství produkce.

Co je flexitariánství

Většinu flexitariánské stravy tvoří potraviny rostlinného původu, ale dopřáváte si i maso, vejce a mléčné výrobky. Jen omezíte jejich množství a zajímáte se, odkud vaše jídlo pochází. Snažte se pořizovat co nejméně průmyslově zpracované potraviny.

Jídelníček si sestavíte ze 70 % zeleniny, obilovin, ovoce a semínek. Maso a živočišné produkty nejsou zakázané, pouze se držíte určitých zásad:

  • ryby můžete jíst neomezeně
  • dvakrát týdně libové světlé maso (tmavé výjimečně)
  • žádné uzeniny

Při výběru všech potravin je třeba přemýšlet o jejich původu. Odkud vaše jídlo pochází? Jak byla pěstována zelenina a z jakého chovu je maso na vašem talíři? Jakou vzdálenost musely vaše potraviny překonat, než jste si je koupili?

Vám i životnímu prostředí prospěje, když budete nakupovat od místních živnostníků. Ti se pravděpodobně budou chovat i k půdě lépe než velkoprodukce. Stačí použít vyhledávač a hned máte mapu drobnějších farmářů a pěstitelů ve vašem okolí. Tak proč rovnou nepodpořit sousedy?

Navíc tím, že maso nejíte tak často a zelenina moc peněz nestojí, ušetříte bez problémů na bio kvalitu. Nevěříte? Přečtěte si, jak ušetřit peníze a být fit.

proč se stát flexitariánem
Chov zvířat na pastvině

Jezte s rozumem

O živiny z masa sice úplně nepřicházíte, avšak výrazně je omezujete. Myslete tedy na dostatečný příjem vitamínu B12, který se kromě masa nachází ve vejcích, mléčných výrobcích, některých rybách, ale také ve špenátu, brokolici a zelí. Další prospěšné látky nahrazujeme vegetariánskými potravinami, jako je tofu, fazole, čočka a semínka.

Pozor, omezení masa vás může lákat k větší konzumaci pečiva, tučných sýrů a sladkostí. Vyvarujte se raději pocitu hladu. Jezte vyváženou a pestrou stravu od samého začátku.

S flexitariánstvím můžete začít postupně. Pokud jste například byli zvyklí na maso v každém jídle, určete si jeden den v týdnu, kdy ho vynecháte úplně. Při správném nahrazení bílkovin vlastně zjistíte, že vám nic nechybí. Pomalu postupujte, až se dostanete na ideální poměr masa ve vaší výživě.

Hlavně se dietou nijak netrapte, i malý krůček ke zdravé životosprávě se počítá. Jezte pro dobrý pocit! Vždyť co může být lepším začátkem dne než zdravá a rychlá snídaně?

Flexitariánství a další druhy vegetariánství

Kamarád vám právě oznámil, že se stal pescetariánem a vy nevíte, co to znamená? Pojďte si to ujasnit.

Flexitarián jí tmavé maso výjimečně, uzeniny vůbec, zato ryby může jíst pravidelně a světlé maso asi dvakrát týdně. Semivegetarián smí z masa jen drůbeží a ryby. Pescetarián toleruje pouze ryby a vegetarián nejí maso žádné.

Je vám blízké téma ochrany životního prostředí? Přečtěte si také článek 5 zásad ekologického stravování aneb Zero waste v lednici.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Iva Černohorská
Jsem tichá osoba s hlavou plnou myšlenek. Mám ráda rovnováhu mezi klidem a akcí. Baví mě kaligrafie (tedy moje pokusy), rekreační sporty a jóga. Hodně čtu a rozšiřuji si obzory, ale večer si ráda opeču buřta na ohni.

    Mohlo by se vám také líbit

    2 Comments

    1. […] Přečtěte si také Jak zlepšit hluboký spánek nebo o flexitariánství […]

    2. […] si vzali článek k srdci a hodláte změnit svůj jídelníček, nechte se inspirovat například flexitariánstvím. Nezapomeňte si také přečíst článek o ekologických zásadách […]

    Chci k tomu něco říci

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Více:Tělo