Arašídy

Arašídy nejsou oříšky, nýbrž luštěnina. Pokud váháte, zda je máte jíst, právě jsem vám odpověděla, zda jsou buráky zdravé; samozřejmě, obsahují totiž spoustu živin. Proto bychom je měli jíst pravidelně, a to nejen pro jejich výtečnou chuť.

Několik obecných zajímavostí o arašídech

Buráky dostaly název po Búrech, s nimiž bojoval Angličan lord Robert Baden-Powell v bitvě u Mafekingu, než založil skauting.

Arašídy jsou původem z Jižní Ameriky. Dnes je ovšem vypěstujete i u nás a je to snadné. Stačí pouze zasít semena podzemnice olejné (rostliny, na níž burské oříšky rostou).

Jak vypěstovat buráky

Plodina potřebuje teplo, proto bude nejlépe prosperovat ve skleníku či fóliovníku nebo v pokoji do 26 stupňů. Pokud je však již natolik vysoká teplota, že nehrozí mráz, lze vysévat i na venkovní záhon. Semena před výsevem ovšem na dva dny namočte do teplé vody, aby nabobtnala. Pokud máte již předpěstováno, ven sázejte jednotlivé rostlinky podzemnice olejné 15 cm od sebe. Osvědčilo se také pěstování ve venkovním truhlíku.

Rostlina vyžaduje lehkou půdu, sucho a teplo.

Podzemnice olejná je rezistentní vůči chorobám a škůdcům, a tak se nemusíte bát, že by ji něco z toho ohrozilo.

Pěstování podzemnice olejné (buráků)
Zdroj: Pixabay.com

Co buráky obsahují?

Burský oříšek je bohatý na celou škálu vitaminů skupiny B, hodně tuků a cukrů, antioxidanty a 25% bílkovin. Má v sobě také spoustu hořčíku, tolik potřebného pro normální činnost nervové soustavy.

Jak trénovat mozek doma 10 minut denně?

7 tipů na zdravou svačinu.

Pražené arašídy

Buráků se bát nemusíte. Ba naopak, můžete je konzumovat s nadšením. Pozor by si měli dávat jen alergici.

Stejně jako u všeho v gastronomii, i zde platí: všestranná a bohatá strava s dostatkem pohybu a odpočinku = krok ke zdraví. Když si tedy dáte arašídů, co hrdlo ráčí, a zároveň se dostatečně hýbete a spíte, je vše v pořádku a nemáte se čeho obávat.

Jinak je to ovšem u arašídů pražených, solených a všelijak ochucených. Těm byste se měli na rozdíl od nijak neupravených burských oříšků vyhnout. Upravené arašídy totiž dost kalorické, a navíc potom obsahují přidaná barviva a další nedobré přísady.

Osvědčeným tipem, jak se stravovat zdravěji, je jíst jako flexitarián. Zkuste také recept na zdravé lívance a rychlé fitness snídaně nebo si přečtěte, jak na jednodenní půst.

Recepty z buráků

Tradiční a lidmi oblíbené burákové máslo lze připravit velmi jednoduše doma. A doba přípravy je přitom jen půl hodiny.

Na výrobu burákového másla potřebujete jen tři suroviny: arašídy, med a sůl.

Postup: Na pánvi buráky na mírném plameni opražíme. Po vychladnutí je rozmixujeme. Produkt skladujeme v chladničce v zavíčkované sklenici.

Z hotového arašídového másla můžete vyrobit například skvělé arašídové sušenky nebo nepečené ovesné placičky.

Hej hou, nač chodit do války? Je lepší doma sedět a louskat buráky.

Přesně tak. Slova známé trampské písničky jasně nabádají k tomu, že máte jíst arašídy. A nezapomeňte: dopřávejte si buráků, jak je libo, dbejte však na pravidelný pohyb a pestrou a vyváženou stravu.

Co uvařit k obědu? Jak na zdravé brownies?

Tip: Zkuste si upéct chutné cupcake.

Přečtěte si také náš postup, jak rychle zjistit svou krevní skupinu nebo jak se zbavit chrápání.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Petra Sýkorová
Jsem redaktorkou skautského časopisu Roverský kmen. Ve volném čase píši básně, povídky a knihu. Také ráda čtu a chodím do přírody. Vystudovala jsem maturitní obor podnikání.

    Mohlo by se vám také líbit

    Chci k tomu něco říci

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Více:Zdraví