TěloZdraví

8 Tipů: Jak zvýšit testosteron?

Hormon často spojovaný s agresí, mužstvím a především sexem – ano, to je testosteron. Za tímto hormonem je ale mnohem víc a v těle muže hraje nemalou roli. Jeho úbytek působí neblaze na zdraví a vitalitu těla. Jde tomu nějak zabránit či ovlivnit již napáchané škody? Jak navýšit testosteron v těle?

Testosteron je mužský pohlavní hormon, který se tvoří ve varlatech a nadledvinkách. Znatelný nárůst produkce testosteronu je patrný v pubertě, kdy pomáhá definovat druhotné pohlavní znaky. S tím se pojí růst ochlupení, zvětšení pohlavních orgánů, změna hlasu, tvarování těla a nárůst svalové hmoty. Hraje důležitou při tvorbě spermií. Testosteron je hlavní hormon zajišťující správný chod těla každého muže. 

Testosteronového vrcholu dosahuje muž mezi 20–30 rokem svého života. Poté začne hladina testosteronu postupně upadat. S úbytkem tohoto hormonu souvisí spousta problémů. Mezi nejznámější, a pravděpodobně nejvíce diskutované, patří úbytek vlasů a snížení sexuální výkonnosti a s tím spjatý problém s erekcí. Pokud muže ovlivňuje nižší hladina testosteronu už v nižším věku, mohou tyto problémy přijít o mnohem dříve.

Na druhou stranu je třeba se vyvarovat i případného nadbytku testosteronu. S nadbytkem se pojí akné, přílišné ochlupení, agrese či neplodnost. Pro tělo je tedy žádoucí udržet zdravou hladinu hormonu, aby mohlo fungovat správně tak, jak má.

Nízká hladina testosteronu může zapříčinit následující obtíže:

  • nespavost
  • únava
  • nárůst hmotnosti
  • úbytek svalové hmoty
  • snížení libida
  • poruchy erekce
  • návaly horka
  • podrážděnost
  • horší nálada (někdy až deprese)

A jak testosteron stimulovat a zapříčinit jeho nárůst?

Prvně je třeba zmínit, že si testosteron nelze volně koupit. Ve vzácných případech může lékař stanovit testosteronovou léčbu, k čemuž dochází až po předchozí konzultaci a ze závažných zdravotních důvodů. Nemusíte kvůli tomu ale hned zoufat. Existuje spousta osvědčených tipů, jak přirozeně pomoci nárůstu tohoto hormonu.

8 tipů které lze v boji s nedostatkem testosteronu využít

Mezi všemi doporučeními je vzájemný vztah, doplňují se a ovlivňují se, vyplatí se tak vyzkoušet a dodržovat jich co nejvíce.

1. Správný jídelníček

První bod na který se ve svém novém jídelníčku zaměřit je příjem tuků. Právě tuky – nasycené a mononenasycené, mohou podpořit tvorbu testosteronu. Cholesterol, který se vyskytuje převážně v živočišných tucích, je výchozí látkou pro tvorbu steroidních hormonů Je třeba si pohlídat celkovou výši přijatých tuků, zároveň si ale dát pozor na to, aby tuky nebyly doplňovány pouze nezdravou stravou typem fastfood. Za zdroj tuků se považují ořechy (mandle, arašídy), hořká čokoláda, sýry, kokosový olej či červené maso.

💡 TIP: Přečtěte si o jednoduchých, rychlých receptech na zdravý oběd.

Dalším důležitým faktorem, na který je třeba se v jídelníčku zaměřit je dostatek sacharidů. Sacharidy jsou důležitým zdrojem energie a proto je tělo ocení v době kolem výkonu. Podporují vylučování serotoninu, jenž se později přemění na melatonin – klíčový hormon pro kvalitní spánek.

2. Dostatečný spánek

Spánek je klíčem ke všemu. Zdravý životní styl se odvíjí především od kvalitního spánku. A se zdravým životním stylem se pojí zdravé tělo s normální činností organismu. Navíc je dle některých studií větší výše testosteronu spjata s vyšší mírou spánku. Proto se nevyplatí tělo o spánek připravovat. Zkuste například vylepšit svůj spánek díky dvěma jednoduchým trikům jako jsou zatemňovací závěsy a absence modrého světla před spaním.

3. Kouzelné byliny

Nejedná se sice o žádné pohádkové, čarovné rostliny, zajišťující cokoliv, co si člověk přeje, avšak taková maca peruánská nemá k tomuto popisu až tak daleko. Maca je kořen bohatý na minerály a vitamíny. Existuje několik jejích odrůd, přičemž každá má trochu jiné blahodárné účinky. Správný výběr tak může pomoci vyřešit i jiné problémy, než jen ty, týkající se pohlavních orgánů.

💡 TIP: Přečtěte si více o účincích macy peruánské.

Kromě macy stojí za zmínku ještě jedna kouzelná bylina. Ashwagandha je léčivou rostlinou pocházející z indické medicíny. V současnosti se užívá jakožto adaptogen, pomáhající tělu zvládat stres a úzkost. Mimo jiné napomáhá ke zvýšení kvality spermií, výkonu a síly a k nárůstu testosteronu.

4. Vitamíny a minerály

Správná a dostatečná suplementace vitamínů je klíčová pro správné fungování lidského těla. Mimo širokého spektra pozitivních dopadů na tělo, mají rovněž vliv na posílení hladiny testosteronu. Určitě se v tomto případě vyplatí pravidelně doplňovat:

  • Vitamín D – podporuje mužské hormony, může testosteron „nastartovat“
  • Hořčík – udržuje optimální hladinu testosteronu
  • Zinek – základní minerál napomáhající ke zvýšení testosteronu v krvi
  • Kreatin – optimalizuje hladinu testosteronu

5. Silový trénink

Růst svalů a testosteron spolu jdou ruku v ruce. Právě silový trénink je způsob, jak hladinu testosteronu navýšit. Ideálními cviky jsou ty komplexní, protože díky zapojení velkého množství svalových vláken se vylučuje více testosteronu. Do tréninku je tak dobré zařadit dřepy se zátěží, mrtvý tah, bench-press či shyby. Postupné navyšování zátěže a snížení počtu opakování je klíčem k navýšení objemu svalové hmoty a s tím spjatému nárůstu testosteronu.

silový trénink k zvýšení testosteronu
Silový trénink jako hlavní zdroj nárůstu testosteronu | Zdroj: youworkforthem.com

6. Intervalový trénink

Dlouhá cvičení s dlouhými pauzami je přesný opak toho, co je klíčové pro navýšení testosteronu. Proto vysoko intenzivní cvičení (HIIT) je ideální aktivitou, která v krátkém časovém intervalu dokáže aktivovat tělo – svalová vlákna a navýšit produkci kyseliny mléčné, a zároveň zvýšit tvorbu růstového hormonu spolu s testosteronem.

7. Omezení stresu

Stres je větší přítěží pro lidské tělo, než si každý z nás může uvědomovat. Dokáže působit na trávicí soustavu, ovlivňuje kvalitu spánku a regenerace a může stát za nadbytkem hmotnosti. Při stresu se v těle tvoří ve velké míře kortizol (stresový hormon), jenž je v podstatě opakem testosteronu. Ovlivňuje výkonnost těla, tlumí ji, zabraňuje ji a omezuje tak tvorbu testosteronu. 

💡 TIP: Stres jako příčina erektilní dysfunkce?

8. Zvýšení sexuální aktivity

Asi nejpříjemnější způsob, jak navýšení testosteronu napomoci. Sexuální touhy lidí ovlivňuje hned několik hormonů. Jedním z těch dominantních je právě testosteron. Nejedna studie dokazuje, že muži, kteří mají častěji sex mají vyšší hladinu testosteronu v krvi.

testosteron a sex
Sex výrazně ovlivňuje hladinu testosteronu | Zdroj: manofmany.com

Co si z toho odnést?

Všechna doporučení se spolu krásně doplňují a navzájem si mohou jen dopomoci. Navýšením sexuální aktivity ze člověka opadá stres, produkuje se více testosteronu, které jde ještě lépe podpořit silovým tréninkem, správně nastaveným jídelníčkem a dostatečným spánkem. 

Jakákoliv byť jen nepatrná dysfunkce těla nám napovídá, že něco není v pořádku. Je třeba tělo v těchto případech poslouchat, netlačit na něj, nic si nevyčítat a zkusit najít tu pravou příčinu. Poté se nám tělo může jen odvděčit a zase začít fungovat tak, jak má.

Hormon často spojovaný s agresí, mužstvím a sexem – ano, to je testosteron. Za tímto hormonem je ale mnohem víc a v těle muže hraje nemalou roli. Jeho úbytek působí neblaze na zdraví a vitalitu těla. Jde tomu nějak zabránit či ovlivnit již napáchané škody? 

Testosteron je mužský pohlavní hormon, který se tvoří ve varlatech a nadledvinkách. Znatelný nárůst produkce testosteronu je patrný v pubertě, kdy pomáhá definovat druhotné pohlavní znaky. S tím se pojí růst ochlupení, zvětšení pohlavních orgánů, změna hlasu, tvarování těla a nárůst svalové hmoty. Hraje důležitou při tvorbě spermií. Testosteron je hlavní hormon zajišťující správný chod těla každého muže. 

Testosteronového vrcholu dosahuje muž mezi 20.–30. rokem svého života. Poté začne hladina testosteronu postupně upadat. S úbytkem tohoto hormonu souvisí spousta problémů. Mezi nejznámější, a pravděpodobně nejvíce diskutované, patří úbytek vlasů a snížení sexuální výkonnosti a s tím spjatý problém s erekcí. Pokud muže ovlivňuje nižší hladina testosteronu už v nižším věku, mohou tyto problémy přijít o mnohem dříve.

Na druhou stranu je třeba se vyvarovat i případného nadbytku testosteronu. S nadbytkem se pojí akné, přílišné ochlupení, agrese či neplodnost. Pro tělo je tedy žádoucí udržet zdravou hladinu hormonu, aby mohlo fungovat správně tak, jak má.

Nízká hladina testosteronu může zapříčinit následující obtíže:

  • nespavost
  • únava
  • nárůst hmotnosti
  • úbytek svalové hmoty
  • snížení libida
  • poruchy erekce
  • návaly horka
  • podrážděnost
  • horší nálada (někdy až deprese)

A jak testosteron stimulovat a zapříčinit jeho nárůst?

Prvně je třeba zmínit, že si testosteron nelze volně koupit. Ve vzácných případech může lékař stanovit testosteronovou léčbu, k čemuž dochází až po předchozí konzultaci a ze závažných zdravotních důvodů. Nemusíte kvůli tomu ale hned zoufat. Existuje spousta osvědčených tipů, jak přirozeně pomoci nárůstu tohoto hormonu.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Lucie
Miluju léto, hudbu, čtení, psaní, dobré jídlo a kávu a samozřejmě své nejbližší.

Chci k tomu něco říci

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Více:Tělo