Všichni to jistě známe. Práce máme nad hlavu, nevíme co dřív, ale zrovna právě teď musíme zkontrolovat poslední novinky, udělat si další kafe, uklidit na stole. Prokrastinace! Nepřítel efektivní práce číslo 1.

Co znamená prokrastinace

Význam slova prokrastinace byl popsán již mnohokrát. V dnešní době je to běžná věc, která postihuje velkou část populace. Základem prokrastinování je to, že odsouváme věci, do kterých se nám nechce na později. Přesto, že víme, že bychom se právě měli dát do uzávěrky, máme nutkání uklidit si pracovní místo, zajít za kolegyní, nebo „provětrat“ internet.

Takové odkládání úkolů vám může přinést krátkodobý stavy úlevy, nebo dokonce požitku. Místo toho, abyste se věnovali činnosti, do které se vám nechce, brouzdáte po internetu nebo se věnujete problémům svého kolegy. Na chvíli máte dobrý pocit z toho, že jste se své povinnosti vyhnuli. Po chvíli ale následuje „návrat do reality“.

V současné době řeší často prokrastinaci lidé, kteří pracují z domova. Nad těmito lidmi nestojí šéf a nikdo je nehlídá, v kolik budou ráno vstávat. Práce z domova neboli takzvaný home office klade vysoké nároky na sebedisciplínu, což dříve v zaměstnání nebylo tolik třeba.

5 problémů, které způsobuje prokrastinace

  1. Pocit viny. Bude vás tížit vědomí, že jste místo povinností dělali něco jiného a práce stále není hotová.
  2. Ztráta času. Náš čas je to nejcennější, co máme a prokrastinací se o něj okrádáme.
  3. Úbytek energie. Prokrastinace s sebou přináší také úbytek energie, kterou vynakládáte na jiné činnosti a zároveň vás posléze ubíjí stres, který díky ní vzniká. Výsledkem je psychická únava.
  4. Slabá vůle. Ten, kdo prokrastinuje je také ten, kdo si nedokáže odepřít současná „technologická lákadla“. Instagram, Facebook, e-shopy…
  5. Stres. Nejvíce však prokrastinace působí na vaši psychickou pohodu. Úkoly, které se měly udělat na vás stále čekají a tím, že je odkládáte se pouze dostáváte do stresového stavu. O tom, jak se zbavit stresu jsme také psali v jednom z našich článků.

Jak na prokrastinaci

Bude to hlavně o vás a budete na tom muset zapracovat, ale existují způsoby, jak skončit s prokrastinací. Cestou je osvojit si správné návyky a dodržovat je.

6 Tipů: Jak na prokratinaci

  1. Pěkně pomalu. Nejdříve si stanovte menší cíle, aby vás vaše úsilí neopustilo hned na začátku.
  2. Pevná vůle. Bude to chtít posilovat vůli, bez té to nepůjde.
  3. Plánování. Správný time management vám pomůže naučit se rozhodovat, co je v danou chvíli důležitější. Jak na to se můžete dozvědět v jednom z našich článků: Jak na time management.
  4. Priority. Snažte si v danou chvíli uvědomit, že je důležitější vaše dlouhodobá pohoda, než chvilkové rozptýlení.
  5. Skrytá odměna. Uvědomte si, že prokrastinace je zbytečná ztráta vašeho cenného času. Navíc čím dřív uděláte to, do čeho se vám nechce, tím dřív se budete moci věnovat tomu příjemnému. Na konci dne zjistíte, že dobrý pocit, že už to máte, je největší odměnou.
  6. Jděte do toho s vervou. Pokud už jste trochu potrénovali a jde vám to lépe, zkuste začít tím nejtvrdším oříškem. Zbytek dne už vás budou čekat jen lehčí a lehčí úkoly. Váš pocit vítězství vám dodá sebedůvěru pro další činnosti.

Věřte mi, že ta halenka nebo nová herní konzole za skvělou cenu, vám neutečou. Počkají tu na vás jako odměna za vaši tvrdou práci.

Tip: Jak začít s koncem prokrastinace?

Pokud byste se o tom, co je prokrastinace a jak na ni, chtěli dozvědět víc, pak se v rámci vašeho posledního prokrastinování podívejte po nějakých těch pomocnících. Třeba nějaká ta kniha: 

  • Konec prokrastinace od Petra Ludwiga
  • Snadná cesta z prokrastinace: Jak přestat odkládat úkoly do Fiore Neila
  • 23 zabijáků prokrastinace od S. J. Scotta