NávodNezařazenéTěloZdraví

Noční můra jménem spánková paralýza: Co je zač a jak se jí zbavit?

Probuzení uprostřed noci, tíže na hrudi, neschopnost se pohnout ani promluvit. Zní to jako scéna z hororu? Kdo zažil spánkovou paralýzu, moc dobře ví, že nejde o žádnou fantazii. Co se za nočním terorem skrývá a jak mu předejít?

Spánková paralýza – smrt zaživa, nebo noční démon?

Spánková paralýza je neurologický stav, během kterého dojde k dočasné paralýze svalů těla. Nastává většinou při usínání nebo probouzení. Paralyzovaný člověk vnímá, že je vzhůru, ale nemůže se pohnout. Mnoho obětí spánkové paralýzy má zkušenosti s tíživým tlakem na hrudi a halucinacemi. V případě halucinací jde často o vize různých démonů či temných postav. Obecně je pro paralýzu typický velmi nepříjemný až traumatizující pocit tísně a bezmoci.

Co se děje při spánkové paralýze

Dříve lidé připisovali projevy paralýzy nadpřirozeným jevům. Spojovali ji s démonickými silami, nebo dokonce se stavy mezi životem a smrtí. Co má však noční bludy na svědomí doopravdy?

REM a non-REM fáze

Během spaní se střídají dvě fáze spánku – REM fáze a non-REM fáze. Pro REM fázi je charakteristická vysoká mozková aktivita. Obvykle je doprovázena živými sny a rychlými pohyby očí. Svaly těla jsou dočasně paralyzovány, což brání fyzickému pohybu v reakci na sny. Pojem non-REM fáze zahrnuje více spánkových fází, během nichž tělo přechází od lehkého spánku po hluboký spánek.

Svalová paralýza a halucinace

Spánková paralýza nastává v momentě, kdy se mozek probudí, ale svaly jsou stále paralyzovány vlivem REM-fáze. Mozek si tedy uvědomuje, že je vzhůru, ale tělo není schopné pohybu. Rytmické dýchání zůstává také pod kontrolou REM spánku, což může vyvolat tíživý pocit na hrudi. Kombinace paralyzovaných svalů a intenzivní mozkové aktivity pak často vede k halucinacím. Ty mohou být výsledkem velmi živých snů v rámci REM-fáze. Další příčinou halucinací je náhlá úzkost z toho, že je člověk vzhůru, ale nemůže se pohnout. Mezi časté halucinace patří vidina temné postavy, démon sedící na hrudi nebo slyšení nepříjemných zvuků a šepotů.

Neklidný spánek, noční démon
Spánková paralýza je jako živá noční můra

Příčiny spánkové paralýzy

Mezi nejčastější příčiny spánkové paralýzy patří především:

  • Nepravidelný či narušený spánkový režim,
  • Stres a úzkost,
  • Spánková deprivace,
  • Náhlé změny životního stylu (nepravidelné pracovní směny, užívání nových medikací aj.),
  • Lucidní snění.

Tyto příčiny se ve spojitosti se spánkovou paralýzou vyskytují nejčastěji, avšak její přesný původ stále není jasný. Pokud zažíváte projevy spánkové paralýzy pravidelně a ve vysoké míře, je dobré obrátit se na psychologa nebo psychiatra a konzultovat problém s ním.

Prevence: Jak proti paralýze bojovat

Neexistuje žádný návod na to, jak se paralýzy zbavit, když vás v noci zastihne. Nejlepší zbraní je totiž prevence. Zde uvádíme několik faktorů, které mohou výskyt spánkové paralýzy zásadně eliminovat.

  1. Klíčové je dodržovat optimální spánkový režim. Spěte dostatečně dlouho a pokud možno ve stejný čas. Vytvořte si pro spánek vhodné podmínky: usínejte v tmavé, dobře větrané a tiché místnosti. Určitě se vyplatí investovat do kvalitní matrace.
  2. Omezení konzumace kofeinu a jiných stimulantů před spaním. Stimulanty zvyšují srdeční tep a udržují mozek v bdělém stavu. To může zásadně ovlivnit váš přirozený spánkový cyklus.
  3. Eliminace stresu a psychické zátěže. Je pochopitelné, že stresu se nezbavíte ze dne na den. Snažte se však aktivně dodržovat pravidla duševní hygieny a vyvážit svou práci dostatečným množstvím odpočinku.
  4. Pravidelný pohyb. Aktivní pohyb a čas strávený na čerstvém vzduchu vedou ke kvalitnímu spánku a zlepšují celkovou psychickou pohodu.
  5. Pozor na spánkové poruchy. Spánkovou paralýzu může mít na svědomí i některá ze spánkových poruch. Pokud se potýkáte se spánkovou apnoí nebo trpíte nespavostí, obraťte se na odborníka, který stanoví diagnózu a doporučí vhodnou léčbu.

Na závěr je důležité zdůraznit, že ačkoliv může být spánková paralýza velmi frustrujícím zážitkem, je obvykle neškodná. I když její příčina zatím není známá, dodržováním uvedených rad a zdravou životosprávou ji lze výrazně omezit.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Tereza Junková
Pokud zrovna nelítám s batohem po horách, najdete mě někde zalezlou se skicákem – v jedné ruce tužka, ve druhé čaj. Zajímá mě lingvistika a cokoliv, co se týká psychologie.

    Chci k tomu něco říci

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Více:Návod