Jak na ...Podnikání

7 Tipů: Jak využít psychologii barev?

Psychologie barev je mocným marketingovým nástrojem. Může ovlivnit až 85 % nákupních rozhodnutí zákazníků. Obchodníci používají různé barvy k vyvolání emocí potřebných k tomu, aby přiměli zákazníky k nákupu. Proto, když vytváříte osobní značku a chcete působit důvěryhodně, barva je jedním ze způsobů, jak takovou image podpořit. 

Co je to psychologie barev?

Zabývá se výzkumem vlivu barev na lidské chování a rozhodování. Různé barvy, odstíny a tóny vyvolávají odlišné asociace. Dále se může lišit v závislosti na osobních preferencích a kultuře.

V marketingu mohou barvy ovlivnit to, jak kupující vnímají různé značky a produkty, proto je velmi důležité vybrat takové tóny, které odpovídají cílům vaší firmy a cílové skupině.

Význam různých barev

Víte, co jednotlivé barvy představují a jaké emoce vyvolávají? 

Modrá

Jedná se o nejoblíbenější barvu na světě, přičemž muži ji preferují více než ženy. Vyvolává pocity bezpečí, síly, moudrosti a důvěry. 

Společnosti působící v oblasti sociálních médií, Facebook a Twitter, často volí modrou barvu, aby působily spolehlivě, což je pro firmy, které uchovávají spoustu uživatelských dat, zásadní vlastnost.

Fialová

Symbolizuje královskou moc a nadřazenost. V Římské říši nosili vysoce postavení úředníci tyrský purpur, který v té době stál více než zlato.

Díky těmto starověkým asociacím vytváří fialová barva auru moudrého, bohatého a sofistikovaného člověka. Značky mohou tuto barvu využít k signalizaci nadstandardní služby, produktu nebo zážitku.

Oranžová

Tato jasná barva vyjadřuje sebedůvěru, kreativitu a odvahu. A díky své zábavné povaze se dobře hodí k nekorporátním značkám. Také vyvolává hřejivý pocit, protože je spojována se sluncem.

Červená

Tato silná barva je spojována se vzrušením, energií, silou, nebojácností a vášní. Červená barva může mít také fyzický dopad, vyvolává v lidech hlad.

Může však stejně silně podporovat i negativní pocity. Představuje hněv, varování, nebezpečí, vzdor, agresi a bolest.

Růžová

Je nejoblíbenější barvou, která reprezentuje ženskost, a může se hodit pro každou značku, která chce působit mladistvě, nápaditě a nepředvídatelně.

Přesto růžová vytváří také dětské nebo rebelské vibrace. Například pro společnosti, jako je Barbie, může být růžová dokonalou kombinací ženskosti a mladistvosti.

Zelená 

Bez nadsázky představuje život. Zelená barva připomíná trávu, stromy a keře a vyvolává pocity uvolnění, zdraví, prosperity, naděje a svěžesti.

Žlutá

Podobně jako oranžová představuje žlutá barva mladistvost a štěstí. Je to barva smajlíků, slunečnic a gumových kachniček. Značky využívají žlutou barvu, aby využily optimismus, kreativitu, extroverzi a vřelost.

Černá

Na webových stránkách, v e-mailech a logách najdete černou barvu všude. Černá jako základní barva může značce dodat sofistikovanost, sílu a eleganci. Mnoho luxusních společností, například Chanel, používá černou barvu, aby jejich loga vypadala elegantně a rafinovaně.

Bílá

Pokud se vaše firma snaží působit čistě a jednoduše, může být bílá barva ideální volbou. Vedle černé barvy působí bílá moderním dojmem a může pomoci dosáhnout čistého, nevinného a nedotčeného vzhledu. 

Tipy, jak můžete psychologii barev využít vy

Tyto rady se hodí jak podnikatelům, tak dalším kreativcům.

1. Začněte nejprve s emocemi

Ať už přehodnocujete barvy své značky nebo se rozhodujete o paletě pro nové reklamy, musíte začít emocemi, které chcete, aby vaše publikum mělo.

Měli by reagovat strachem? Zvědavostí? Sebevědomím? Jakmile znáte požadovaný výsledek, ujistěte se, že jste zvolili správnou barvu.

2. Inspirujte se u jiných značek

Nejlepším způsobem, jak se zlepšit v používání psychologie barev, je věnovat pozornost reklamám, webovým stránkám a značkám a tomu, jak na vás barvy působí.

3. Udržujte ji v souladu se svou značkou

Jestliže si vaši zákazníci pamatují vaši značku podle barvy, pak se ujistěte, že je stejná a je všude. Proto je nejdůležitější udržovat barvy v souladu s vaší značkou. Například i při rebrandingu je dobré používat stejné barvy.

4. Vytvořte si vlastní barevnou paletu

Pokud chcete, aby barvy ve vašem marketingu byly konzistentní, je dobré mít k dispozici barevné schéma, které umožňuje určitou rozmanitost, ale zároveň stanovuje určité standardy.

Zde je několik běžných typů barevných palet:

  • analogické – jsou vedle sebe na barevném kole
  • komplementární – vzájemně se doplňují
  • protikladné – vytvářejí vysoký kontrast.
  • monochromatické – jsou v rozmezí od 1 do 5 cm

5. Mějte na paměti kulturní kontext

Vnímání barev je odlišné. Z toho vyplývá, že ani psychologie barev není univerzální. Proto je důležité mít při budování značky a marketingu na paměti kulturní kontext.

6. Zkuste přidat trochu modré

Když máte pochybnosti, přidejte modrou. Ukázalo se, že modrá je nejoblíbenější barvou na celém světě. To je možná jeden z důvodů, proč některé z nejúspěšnějších světových značek mají ve svých logách modrou barvu.

7. Provádějte testy barev se svým publikem

Ve skutečnosti ne vždy můžete předvídat, jak bude vaše publikum reagovat na určitou barvu, natož na určité odstíny, tóny nebo zabarvení v barevné paletě. Proto přichází na řadu A/B testování.

Zkuste otestovat dvě různá barevná pozadí v reklamách nebo tlačítka na webových stránkách a zjistěte, které vaše publikum preferuje.

Odstíny barev v magazínech
Barvy v magazínech. Zdroj: Pixabay.com

Závěrem lze říci, že psychologie barev je velmi důležitá když vytváříte novou reklamu nebo logo. Bude to to první, co váš potenciální klient uvidí, tak ať to v něm vyvolá ty správné emoce!

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0

Chci k tomu něco říci

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *