Vaření a receptyZdraví

8 Tipů: Jak začít s clean eating?

Co je clean eating?

Clean eating může na první pohled působit jako dieta zaměřená na co nejčístší potraviny. Anglickým slovem „clean“ je tu však myšlena kvalita a etická „čistota“ potravin, které člověk kupuje. Záměrem je tedy jíst kvalitní potraviny bez přidané chemie, které nebyly nadmíru upravené a mají etický původ.

Je to nedosažitelný cíl?

Není.

Těchto osm tipů vám přiblíží clean eating a ukáže vám, že tato dieta není nijak složitá. Cílem není ihned splnit všech osm tipů, ale postupným zkoušením zlepšovat vlastní stravování, které má vliv na zdraví a duševní pohodu.

Pojďme tedy na to!

1. Omezte průmyslově zpracované potraviny

První radou, které je se dobré držet, je omezení průmyslově upravovaných potravin.

Obecně u těchto výrobků totiž platí, že obsahují nadmíru konzervantů, umělých barviv, přidaných cukrů a jiných přidaných chemických látek. Při výrobě také ztratí svoji výživovou hodnotu. Přestože sníte potravin velké množství, vaše tělo může stále hladovět, protože mu chybí důležité živiny. Těžce upravené potraviny jsou také spojovány se zvýšenou zánětlivostí a zvýšen výskytem srdečních problémů.

spam v konzervě

2. Vyhýbejte se ztuženým rostlinným tukům

Další skupinou potravin, které je lepší se vyhnout při clean eating, jsou margaríny a nekvalitní rostlinné tuky. Hlavním problémem je jejich výroba. Nekvalitní oleje se získávají tepelným lisováním, kdy dojde ke zničení jejich důležitých složek. Margaríny se vyrábí chemickým ztužením, jsou tedy těžce průmyslové.

Některé z rostlinných olejů obsahují také vysoké množství omega-6 tuku kyseliny linolové (např. slunečnicový olej). Studie naznačují, že tato kyselina zvyšuje zánětlivost či způsobuje přibírání na váze.

Úplně se rostlinným tukům ale rozhodně vyhýbat nemusíte. Například kvalitní olivový olej nebo olej avokádový mají blahodárný vliv na zdraví. Další kvalitní rostlinné oleje lze získat také z ořechů.

Uměle ztužené tuky jsou vysoce zpracované.

3. Pokuste se omezit přidané cukry

Omezení cukru je součástí většiny diet. U clean eating je důležité rozlišovat cukry, které jsou v potravinách obsažené přírodně a cukry, které byly přidané při výrobě. Takto přidané cukry jsou překvapivě k nalezení téměř ve všech průmyslově upravených potravinách.

U cukrů obecně platí, že i ty přírodní mají zanedbatelnou výživovou hodnotu a jejich nadbytečná konzumace má spojitost s obezitou, cukrovkou, rakovinou a spoustou dalších zdravotních problémů.

Při clean eating je ideální většinu přidaných cukrů omezit, lze občasně doslazovat medem, javorovým sirupem nebo kombinovat potraviny se sladkým ovocem.

Cukr je známý také jeko bílý jed.

4. Jezte více ovoce a zeleniny

Ovoce i zelenina jsou bohatým zdrojem vlákniny, vitamínů, minerálů a dalších prvků, které přispívají k lidskému zdraví. Proto by rozhodně neměly chybět v našem jídelníčku.

Mnohé studie potvrzují jejich blahodárný účinek na zdraví. Zvýšená konzumace zeleniny může snížit riziko vzniku rakoviny a srdečních onemocnění.

U ovoce a zeleniny není potřeba kontrolovat složení a možnost konzumace za syrova je jasným důvodem, proč tyto potraviny jednoznačně patří do clean eating.

Dobré je také snažit se nakupovat ovoce a zeleninu z lokálních kvalitních zdrojů. Aby byly co nejčerstvější a co nejméně chemicky ošetřené.

Z ovoce lze udělat třeba výbornou zdravou snídani nebo svačinu do práci nebo školy.

Čerstvé ovoce a zelenina je základ zdraví.

5. Čtěte složení potravin

Určitě znáte přísloví „Jste to, co jíte“. Je pravdivé. A právě proto je dobré vědět z čeho se potraviny, které jíme, vyrábí.

V clean eating se dává přednost opravdovým co nejméně upraveným potravinám. Vyhnout se úplně zpracovaným potravinám ale v dnešní době nejde, čtení etiket je tak nástrojem, jak se vyhnout výrobkům, které neodpovídají zásadám clean eating.

Jak už bylo zmíněnu u předchozích bodů, důležité je se vyhýbat přidaným cukrům, nezdravým tukům a konzervantům.

Dobré je ale také sledovat složení u potravin, u kterých by vás to nenapadlo. Když si například koupíte hotový salát, můžete přijít na to, že v dresingu je přidaný konzervant nebo cukr navíc.

regál v supermarketu

6. Pijte čistou vodu

Lidské tělo se přibližně z 60% skládá z vody. Bez ní nemůže fungovat. Čistá voda je tak nepřirozenějším a nejzdravějším nápojem pro člověka.

Neobsahuje žádné přidané cukry ani konzervanty, je tedy základním kamenem clean eating. Vyplavuje z těla odpadní látky a škodliviny, pomáhá s udržováním zdravé váhy a hydratuje tělo.

Oproti vodě často oblíbené limonády nebo džusy obsahují velké množství cukru. Proto je důlěžité je nahradit právě čistou vodou.

Kromě vody lze pít také neslazený čaj nebo kávu, které mohou nabízet další zdravotní benefity.

sklenice vody s ledem

7. Omezte alkoholické nápoje

Kromě sladkých limonád a džusů je na místě omezit také alkoholické nápoje.

V malém množství některé druhy alkoholu zdraví prospívají – například víno, které má blahodárný vliv na kardiovaskulární systém. Všeho moc škodí a stejně i tak nadmíra alkoholu nedělá tělu dobře. Způsobuje záněty, problémy s játry nebo ukládání tuku v těle.

Proto je dobré při clean eating omezit i alkohol.

V malém množství víno zdraví prospívá.

8. Nakupujte živočišné produkty z kvalitních zdrojů

Je důležité odkud potraviny pochází. U živočišných produktů obzvlášť.

Etické stravování je důležitým faktorem v clean eating dietě.

V některých farmách jsou zvířata chována v nelidských podmínkách, v malých klecích často bez přirozeného světla a trávy. Jsou krmena antibiotiky a růstovými hormony, aby měla dost masa.

krávy na pastvě

Živočišné výrobky z takových zvířat nemohou být dobrá pro člověka ani pro planetu. Při chovu dobytka se vyprodukuje obrovské množství oxidu uhličitého, který potom pomáhá globálnímu oteplování.

Základem správného clean eating je tedy konzumace potravin z etických zdrojů.

Recepty z kvalitních potravin chutnají mnohém lépe a jsou výživnější. Zkuste třeba kvalitní a zdravý burger. Rozhodně bude chutnat mnohem lépe než ten z mraženého polotovaru.

Burger
I burger může splňovat podmínky clean eating!

Závěr

Clean eating je dieta, která dává důraz na čerstvé opravdové potraviny. Nejjednodušší a nejvíce udržitelné je nakupovat potraviny, které jsou lokální a jsou co nejméně zpracované. U kvalitních potravin si můžeme lépe užít jejich přirozenou chuť a vědět, že nám prospějí. Díky tomu pomáháme i životnímu prostředí. Clean eating se tak může stát základním kamenem zdravého životného stylu. Takovéto stravování ale člověku nemusí být finančně náročné, lze jej praktikovat i docela levně.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Petr Martinů
Student FF UK, který miluje jazyky a pálivé jídlo. Bez sluchátek nevyjde z domu a věří v UFO.

    Chci k tomu něco říci

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.