zdravý životní styl

Zdravý životní styl bývá častým předmětem diskusí. Někteří se mu vysmívají, jiní tvrdí, že je cestou k trvalému zdraví a šťastnějšímu životu. O tom, kde je pravda, se musí každý přesvědčit na vlastní kůži. Nicméně jestli chcete svůj životní styl pozměnit a nevíte, kde začít, mohly by se vám hodit zásady, které byste měli alespoň do jisté míry dodržovat.

Zdravý životní styl začíná v kuchyni

Základem pro zdravý životní styl rozhodně nejsou diety nebo hladovění. Naopak. Mnohé v počátcích překvapilo, že se množství zkonzumovaných potravin naopak zvýšilo.

Důležité je uvědomit si, co vlastně jíte. Nekvalitní suroviny, polotovary, rafinované cukry nebo produkty z bílé mouky by rozhodně neměly tvořit základ vašeho jídelníčku. Je lepší se jim obloukem vyhnout. Výsledek pocítíte překvapivě rychle.

Zmíněné suroviny raději nahraďte tzv. živou stravou. Zařaďte více čerstvé ovoce a zeleniny, vyzkoušejte obilné a luštěninové klíčky. Zařaďte potraviny, které jste doposud neměli a experimentujte s novými recepty.

Přechod na zdravý životní styl není těžký, ale změna jídelníčku je nejnáročnějším krokem. Proto určitě nezačínejte radikálně, mohlo by vás to odradit. Každý den přidejte k hlavnímu chodu kousek syrové zeleniny, později zkuste nový recept na zdravou svačinu a tímto způsobem pokračujte až do kýženého cíle. Více se můžete dočíst v článku o 5 tipech zdravého jídelníčku.

Dodržujte pitný režim

Bez pitného režimu to zkrátka nepůjde. Nedostatek vody se nebude zamlouvat ledvinám, močového ústrojí, ale ani svalům. Svaly bez vody nemají sílu udržovat kosti ve správné pozici, takže může častěji docházet k zablokování například bederních obratlů. Několik litrů denně potřebuje ke správnému fungování celé tělo.

Pokud organismus potřebné množství nedostane výjimečně, neměl by to být problém, ale při pravidelném deficitu se začnou objevovat symptomy, které si možná ani nespojíte s něčím tak banálním jako je potřeba se napít. Kromě nesprávné činnosti svalů a kostí můžete pociťovat bolesti hlavy, častější únavu a problémy se soustředěním.

Nikdy nečekejte, až tělo vyšle signál, že se máte napít. Ten přichází až ve chvíli, kdy tělo zápasí s nedostatkem vody, a to už je pozdě. Připravte si každé ráno láhev s vodou a mějte ji neustále u sebe. Kromě toho, že si častěji vzpomenete, získáte i jasnější představu, kolik toho vypijete. Průměrně by se mělo jednat o 2,5 litru čisté vody denně.

Hýbejte se

Pravidelný pohyb je důležitý. Nemusí to být nutně cílené cvičení, postačí každodenní procházka na čerstvém vzduchu. Když k tomu přidáte také oblíbený sport, rozhodně nic nezkazíte.

Zpravidla byste měli dbát na to, aby pohyb ve volném čase vyvažoval způsob vaší práce. To znamená, že pokud máte sedavé zaměstnání, měli byste přidat pohybu více, a naopak při fyzicky náročné profesi si vystačíte s klidnou procházkou.

Jděte na sluníčko

Pobyt na čerstvém vzduchu prospěje každému. Dochází při něm ke zvýšení serotoninu, tedy hormonu štěstí. Právě proto někteří z vás přečkávají zimu v ponuré náladě a celkovém útlumu – nedostatkem serotoninu se nadvlády chopí melatonin. Hormon, který má na svědomí špatnou náladu a podrážděnost.

Kromě příjemného zvednutí nálady získává prostřednictvím slunečního záření vitamín D. Je nedílnou součástí funkčního imunitního systému, stará se o správné vstřebávání vápníků a jeho dlouhodobý deficit se podílí na rozvoji některých civilizačních chorob, například roztroušené sklerózy.

Otužujte se

Teď se nelekejte, otužování není jen o lednové koupeli v řece. Ostatně na něco takového musí být tělo dlouhodobě přivyklé. Otužováním se rozumí i slabší vrstva oblečení, příležitostná chůze naboso, chladnější voda při večerní sprše…

Pokud chcete cíleně začít své tělo otužovat, ideální je právě několikavteřinová studená sprcha, kterou zakončíte večerní hygienu. Začněte třeba s 10 sekundami, postupně dobu prodlužujte. Takový rituál zaručeně zvedne náladu, a to opět díky přirozenému vyplavení hormonu štěstí. Z dlouhodobějšího hlediska se postará o silnější imunitní systém.

Odpočívejte

Neméně důležitý je i dostatečný spánek. Aby tělo mohlo přes den fungovat a mít dostatek prostoru vypořádat se s vnějšími vlivy, potřebuje čas k regeneraci a kvalitnímu odpočinku. Někomu postačí 6 hodin spánku, jiný potřebuje 8, ale v obou případech je to v pořádku.

Před spaním se vyvarujte používání mobilního telefonu nebo sledování televize. Světlo, které tato zařízení produkují, stimuluje mozek a oddaluje tak potřebu spánku. Raději proto sáhněte po knize v papírové podobě, meditaci nebo jen delšímu poležení si v posteli. Kvalita spánku tím bude nesrovnatelně vyšší.

Poslouchejte svoje tělo

Někdy přijde okamžik, kdy si tělo vyžádá odpočinek i přes den. Pokud k tomu máte podmínky, poslechněte ho. Rozhodně na tom není nic špatného. Může se jednat o okamžik, kdy se o vás pokouší nemoc, ale příznaky se doposud neprojevily. Když tělu umožníte odpočinek v momentě, kdy si ho vyžádá, nasbírá tím opět dostatek energie a popere se s ní. To platí hlavně pro ženy, které jsou přeci jen více ovlivněné hormonálními změnami.

Přečtěte si také článek o přirozeném porodu do vody nebo o optimismu.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Alena Teclová
Několik let pracuji jako externí redaktorka a prokousávám se nelehkou cestou k online marketingu. Zajímám se o ekologii a zdravý životní styl. Díky dětem také o vzdělávání, výchovu a kontaktní rodičovství. Snažím se vždy najít alternativu a dělat všechno na maximum.

Mohlo by se vám také líbit

Chci k tomu něco říci

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Více:Zdraví