Ořechy zátiší

Ořechy se staly v posledních letech velkým oblíbencem v našich jídelníčcích. Patří mezi superpotraviny a získaly velký ohlas u vyznavačů zdravého životního stylu i nadšenců do sportování. Ať vlašské, mandle, kešu nebo jiné jsou skvělým zdrojem energie a zdraví prospěšných tuků. I tady však platí čeho je moc, toho je příliš. 

Pokud vás zajímá, proč jsou ořechy dobrým sluhou, ale špatným pánem, tak pokračujte v těchto řádcích. Dočtete se, jak si ořechy zpestřit jídelníček nebo jak si jednotlivé druhy stojí ve srovnání s ostatními.

Křupavé a chutné, ale pozor na kalorie

Veškeré druhy ořechů se vyznačují benefity pro skvělé fungování našeho těla. Podporují funkce v našem těle a ovlivňují naše orgánové soustavy. O tom, že se řadí mezi superpotraviny není sporu, ale jak je to s kalorickou hodnotou? 

Tuky jsou nejvíce kalorickou makroživinou v našich jídelníčcích. Jsou nositelem chuti, a proto slupnout hrst mandlí nebo kešu není pro většinu z nás problém. Taková malá hrst oříšků je až 30 g hmotnosti. Počty jsou jednoduché, 30 g potěšení se rovná přibližně 170 kcal.

Pro ujasnění představy, průměrný celkový příjem 170 cm vysoké, středně aktivní, dospělé ženy je zhruba 2000 kcal. Tohle ale nemá být strašák. Naopak, zařazujte ořechy do jídelníčků, ale spíše chytře než hojně. 

Není ořech jako ořech, čím se vlastně liší?

Nyní možná vyvstává otázka, kolik druhů ořechů na světě je? Máme 11 odrůd a druhů ořechů, z nichž si v tomto článku představíme 8 blíže.

Vlašské ořechy

Tvrdá skořápka a uvnitř tvar často přirovnávaný k vzhledu našeho mozku. Náhoda? Vůbec ne, lidově řečeno “vlašáky” souvisí mimo jiné se správnou funkcí mozku a koncentrací.

Vlašské ořechy jsou skvělými antioxidanty, čímž ochraňují tělo před bojem s přemírou volných radikálů. Ty pro naše tělo znamenají hrozbu vzniku onemocnění a zánětů. 

Vitaminy skupiny B napomáhají ke správné funkci očí, srdce a oběhového systému. V souvislosti se zmíněnou funkcí mozku přispívají k odbourávání nervozity a podporují lepší náladu.

Zralé vlašské ořechy z jejich zelené slupky vyloupnete velmi snadno.

Z minerálních látek obsahují hořčík, fosfor a draslík. I hořčík přispívá k lepší náladě, neboť odbourává stres a podporuje regenerační procesy v těle. Hořčík je velmi často skloňován v souvislosti se sportovci.

Pokud nejste vrcholovým sportovcem, pak i tak se vás může výše uvedený problém týkat. Zvláště pokud nemáte čisté svědomí se skladbou vašeho jídelníčků.

TIP: Vlašské ořechy jsou náchylné k plísním, zejména pak ve vlhkém prostředí. Pokud Vám tedy vzniknou doma velké zásoby, vylouskané ořechy zamrazte. Jejich chuť to neovlivní. 

Lískové ořechy

Lískové ořechy mají naproti mandlím nebo kešu ořechům spíše hořkou chuť, obzvláště pokud je konzumujete neloupané. To však nesnižuje jejich kvalitu nebo prospěšnost pro organismus.

Lískové ořechy dozrávají v měsíci září a mají tmavě hnědou barvu.

“Lískáče” jsou dalším velkým antioxidantem a významně podporují náš krevní oběhový systém, činnost srdce a jater. Vyznačuje se i vysokým obsahem vitaminu E. Tento elixír života, jak je někdy přezdíván vitamin E, tak zpomaluje proces stárnutí.

TIP: V kombinaci s kakaem nebo kvalitní čokoládou se “lískáče” získávají na popularitě především při tvorbě zdravé nutely. 

Mandle

Jemné a velmi oblíbené jsou jádra pecky mandloně obecné. Mandle můžete běžně koupit jako loupané a neloupané. Obě varianty najdou skvělé využití. 

Zatímco neloupané mandle využíváme v pečení pro běžnou konzumaci se doporučuje první zmíněná varianta. Neloupané totiž obsahují mnohem více prospěšných látek. A pokud byste si nevěděli rady, jak se slupkou snadno a rychle dolů, pak určitě oceníte článek o spaření mandlí.

I mandlové mléko je pak skvělým pomocníkem v kuchyni. Tvorba smoothie, ovesných kaší nebo moučníků s mandlovým mlékem vaše chutě povznese o kus dál a navíc vám rozšíří obzory v kulinářském oboru. 

Mandle mají skvělé využití jak ve slupce, tak se slupkou.

I mandle snižují stárnoucí proces a obsahují minerální látky jako fosfor a vápník. Z rostlinných zdrojů jsou mandle jedním z nejlepších původců těchto minerálních látek. Kromě toho jsou i důležitým zdrojem zinku.

Kešu

Jemné plody rostliny zvané Ledvinovník západní. To je kešu ořech, bohatý na vitamin K a to je i jeho hlavní přínos pro lidské zdraví. Vitamin K je účinnou prevencí proti osteoporóze a podporuje správnou krvetvorbu v těle.

Ani kešu nezůstává pozadu v anti-aging efektu. Antioxidační látky v kešu dokonce chrání i zrak před předčasnými stárnoucími procesy.

Kešu jsou jedny vůbec z nejoblíbenějších, jelikož mají specifickou mírně nasládlou chuť. V lowcarb stravování, kde je naprosto eliminován klasický cukr nebo jiná sladidla, tak může být vhodný pro navození nasládlé chuti moučníků.  

Pistácie

Pistácie a jejich nadrcená forma nejsou jen krásným zdobením na cukroví. Chuťově se blíží spíše ke kešu oříškům, neboť mají také lehce máslovou chuť.

Mez benefity těchto zelených drobných plodů patří je nejen vysoká míra vitaminů B, E a A, ale i podpora trávicích procesů. Pistácie mají pozitivní vliv na nervovou soustavu a správnou funkci imunitního systému. 

Podporují tvorbu serotoninu, což je hormon štěstí. Kdo by ho nechtěl víc. Konzumace pistácií vás naladí na správnou vlnu.

Makadamové ořechy

Makadamové ořechy jsou původem z Austrálie a svojí chutí a texturou jsou zcela nezaměnitelné za výše a níže popsané plody. Jejich získávání je také mnohem nákladnější než u jiných ořechů.

Mají mnohem vyšší sytící schopnost, a proto vám opravdu stačí několik kousků. Makadamům se připisuje schopnost udržovat tkáně pevné a pružné. Tím například udržují zdraví kostí, kůže a nehtů. 

Para ořechy

Velké ořechy s krémovou chutí, tak bych se daly charakterizovat para ořechy. Tato velmi křupavá pochoutka původem z Brazílie je však potřeba užívat velmi opatrně. 

Selen, jenž para ořech obsahuje ve velkém množství je totiž při vyšších dávkách nebezpečný. Sníst balíček těchto ořechů se rozhodně nedoporučuje, protože nejen, že vysoce překročíte doporučenou denní dávku selenu, ale hrozí vám i velmi nepříjemné zažívací problémy.

Na druhou stranu, selen je často nedostatkový v našem organismu. A kromě budování kvalitní obranyschopnosti a funkčnosti endokrinního systému, by měli zpozornět zejména muži. 

Vše co se mužských hormonů a produkce týká totiž selen velmi podporuje. Ale pozor pánové, nenechte se nalákat. Díky pravidelné náloži para ořechů se určitě nestanete bezkonkurenčním mužem. Pořád myslete na druhý odstavec o para ořeších.

Pekanové ořechy

Podobní kamarádi vlašským ořechům, ale spíše jen pohledem. Chuť mají méně hořkou a tak jsou “pekany” oblíbenou součástí dezertů. Díky svým vlastnostem mají menší náchylnost ke žluknutí narozdíl od vlašských ořechů.

Pekanové ořechy v jejich skořápce jsou méně známé.

Přináší zdravotní benefity ve formě vitaminů, antioxidantů a minerálncíh látek. Obsahují až 72 % tuku a patří mezi jedny z těch nejvíce kalorických. Ale nezapomeňte, tuk je nositelem chuti. 

Při porovnávání s jeho podobným příbuzným “vlašákem” je však nutno zmínit, že pekanový ořech je pro středoevropany exotický plod. Což se samozřejmě odráží i v cenové hladině, za kterou tuto dobrotu nakoupíte.

Zázrak zvaný ořechová másla

Kdo by si nevšiml velkého boomu okolo ořechových másel a především pak toho arašídového. Tak ten bohužel do tohoto článku nepatří. Byť se zdá, že je burský oříšek ořechem, tak není. Je to luštěnina.

Nicméně skutečná ořechová másla jsou výborná. Cena burských oříšků a ořechů je poměrně zásadní a tato skutečnost se odráží i v máslech. Jak ořechy tak krémové pochoutky z nich tvořené seženete na spoustě fitness e-shopech nebo i v obchodech. 

Doporučuji však hledět na to, co másla obsahují a jejich kvalitu. Kvalita je o něco náročnější, jelikož je potřeba se pídit o opravdovém zdroji. Což nálepka “ořechy původem z Brazílie” je nic neříkající. Když však otočíte skleničku s polotekutým štěstím můžete dohledat alespoň přísady. Neměli byste nacházet odstavec ingrediencí ve složení másla.

Pořád jsou to “jen” rozmixované ořechy a díky vysokému procentu tuků mohou dostat krémovou konzistenci. Jakmile soupis ingrediencí zabere více jak řádek, tak to není ořechové máslo pro vás a nebo není tento název na správném místě. 

TIP: Nenechte se mást marketingovými triky. Čtěte přísady v potravinách a nejen u ořechových másel. Kvalitní zdroje ořechů i másel z nich najdete například tady

Pojďme z ořechů něco upéct

Pamatujete si, jak se výše píše, že jsou tuky nositelem chuti? I proto jsou všechny moučníky, bábovky a buchty s ořechovou náplní tak chutné. Navíc je tu nespočet možností, jak ořechy v kuchyni použít.

Ořechová bábovka je exkluzivním doplňkem k odpolední kávě. Ačkoli pokud dbáte na zdravý životní styl, tak bábovka s 300 g cukru nezachrání ani ořechy. Při troše hledání, recepty na zdravější alternativy určitě najdete.  

Ořechová bábovka
Ořechová bábovka

Pečení není záležitost jenom sladkých dezertů, ale i slaného pečení. Vyznavači lowcarb jistě nedají dopustit na mandlovou mouku. Ta vám v kuchyni pomůže nejen se knedlíkem ale i se zdravou alternativou pizzy.

TIP: Využijte ořechy maximálně při pečení zdravého vánočního cukroví.

Kvalita před kvantitou, u ořechů dvojnásob 

Určitě není potřeba se ořechů bát, ale není od věci se na jejich konzumací zamyslet. Bezmyšlenkovité pojídání ořechů při sledování celovečerního filmu zkrátka není vhodná varianta. 

Pokud se chcete hledání pravdy o kvalitě ořechů opravdu ponořit nezbyde vám než zjišťovat a pídit se po zdroji, odkud ořech pochází. 

Zdravý mikrobiom ovlivňuje celý váš život. Dbejte na jeho stav.

Pamatujte, že naprosto zásadní je ale kontext celého vašeho jídelníčku a životního stylu. Bio ořechy na snídani rozhodně nespasí stav vašeho mikrobiomu po velkém Big Macu se sladkou tečkou v podobě McFlurry k obědu. 

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Tereza Kejřová
Žiju ve Švýcarsku, řídím se mottem: "Neočekávej, že to bude snadné. Nevzdávej to, když to bude těžké." Svůj život jsem zasvětila kvalitnímu jídlu a sportu a zavázala jsem se sama sobě (tak by to i mělo být), že chci žít život naplno a v co nejlepší formě.

Mohlo by se vám také líbit

Chci k tomu něco říci

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Více:Zdraví