Problematické pleť dokáže pěkně potrápit dospívající mládež, ale i dospělé. Toto kožní onemocnění není infekční. Způsobuje ho zvýšená tvorba mazu, která je podmíněna především hormonálními změnami v organismu. Následkem ucpávání pórů jsou obávané černé tečky nebo hnisavé pupínky, které při nedostatečném či nevhodném ošetření mohou zanechávat i nevzhledné jizvy.

Jakou jsou příčiny vzniku akné?

Tvorba akné může mít různé příčiny. Pokud se nám podaří tyto vlivy účinně redukovat, máme naději na jeho výrazné zmírnění nebo úplné vymizení.

Co vlastně ovlivňuje vznik akné?

  1. ) Hormonální změny u chlapců i dívek v období dospívání. U žen je to také období před i po menstruaci, rovněž těhotenství a období menopauzy, kdy se tělo opět vyrovnává s velkými hormonálními změnami. Svůj podíl viny může mít také genetické dispozice, která má přímý vliv na velikost a funkčnost mazových žláz jednotlivce.
  2. ) Zhoršující se kvalita životního prostředí, klimatické změny, zvýšená intenzita UV záření.
  3. ) Nedostatek spánkových aktivit, dlouhodobý stres, absence aktivního odpočinku.
  4. ) Špatné stravování, nedostatečný pitný režim, konzumace velkého množství cukru či nesnášenlivost některých potravin (kakao, čokoláda, káva…)
  5. ) Kouření, požívání alkoholických nápojů či drog, dlouhodobé užívání léků.

Jak předcházet tvorbě akné?

Tvorbě akné lze předcházet především správnou péčí o pleť a také zdravou životosprávou. Jak správně pečovat o problematickou pleť se můžete poradit s kosmetickou poradkyní, popř. s dermatologem. Základem péče o problematickou pleť je pravidelné používání testovaných a vhodných kosmetických produktů.

Proces péče o problematickou pleť je dlouhodobý a měl by zahrnovat tyto zásady:

  1. ) Pravidelná hydratace a čištění pleti vhodnými kosmetickými prostředky. Doporučuje se nestřídat značky, používat pouze osvědčené prostředky, které stav pleti nezhoršují.
  2. ) Při aplikaci make – upu odličovat pleť pravidelně a bezpečně.
  3. ) Nevymačkávat hnisavé pupínky. To může celé onemocnění jen zhoršit nebo vést k jeho rozšíření.
  4. ) Pravidelně si umývat ruce a snažit se jimi nedotýkat pokožky obličeje během dne, aby nedocházelo k zanášení nečistot do problematických míst.
  5. ) Dodržovat pravidelní pitní režim a dodávat tělu dostatečné množství vody či bylinkového čaje nebo čaje zeleného.
  6. ) Omezit kouření, požívání alkoholických nápojů. Jídelníček obohatit o vlákninu, vitamíny a antioxidanty. Vhodná je konzumace ovoce, masa, ryb, ořechů, semen i brambor, které nejsou průmyslově upravované. Naopak, průmyslově opracované potraviny jako hranolky, margarín, majonéza, kečup, pizza, džemy, problematické pleti spíše škodí.
  7. ) Snažit se věnovat více pohybovým a sportovním aktivitám. Dlouhé vysedávání u počítače či televize nahradit jízdou na kole či si dát pár temp v místním bazénu. Blahodárný vliv mají také procházky v přírodě.

Akné má rozhodně cenu řešit. Když se ho zbavíte či potlačíte, tak Vám vzroste sebevědomí i motivace. Akné Vás může poškodit i u pracovního pohovoru, kde Váš možný budoucí zaměstnavatel jistě dá minimálně podprahově na vzhled.