Proč?
Pixabay.com

Chcete zjistit pravou příčinu nějakého problému, dopídit se k jeho spouštěči? Snadná metoda 5x proč vám pomůže. Pojďme na to!

Co je metoda 5x proč?

Dojde-li k nějaké závadě, první otázka, kterou si položíte, zní: „Proč to nefunguje?“ Nebo: „Proč je to tak, jak to je?“ „Proč nejsem takový, jaký bych chtěl být?“ A od této prvotní otázky si postupně kladete další se stejným počátečním slovem: PROČ?

Příklad metody 5x proč

Příklad (je jen ilustrativní, můžete si dosadit svůj vlastní problém): Chcete se dlouhodobě zbavit chronické nedochvilnosti. Víte však, že to má více příčin, a rádi byste zjistili, z čeho nešvar pramení.

Jak porazit nedochvilnost?

Nejdříve si definujte samotný problém: Jak se jednou provždy zbavit zlozvyku, že nikdy nikam nepřijdu včas?

Poté formulujte počáteční otázku a odpovězte si na ni:

1. Proč chodím pořád pozdě?

Zamyslete se a napište popravdě odpověď: Protože mám málo času.

2. Proč mám málo času?

Protože neumím plánovat.

3. Proč mám špatný time management?

Protože jsem chaotický a mám ve všem nepořádek.

4. Proč jsem chaotický a nepořádný?

Protože nemám čas na úklid.

5. Proč nemám čas na úklid?

Protože po nocích místo spánku prokrastinuju na internetu.

Takto jste zjistili hlavní problém svého nezdaru a víte už tedy, na čem musíte zapracovat. Přestat s ponocováním.

Jak začít den správně?

Proč?
Pixabay.com

Proč používat metodu 5x proč?

Odhalit jádro zádrhelu může být jednodušší, víte-li, jak na to. Postup, o kterém píši, vám pomůže neřešit věci povrchně, ale dostat se až do jádra problému. Čili podívat se na zub klíčové příčině, proč vznikl, a odstranit ji efektivně.

Samotné je to celkem snadné, jen musíte dobře definovat otázky. Je nutné je strukturovat tak, abyste se dobrali výsledku. Někdy stačí oněch 5x proč, jindy se vyplatí sem tam otázku ubrat či přidat. Pro každý druh problému je to velice individuální.

Metoda 5x proč se hojně používá v pracovním prostředí. Manažeři takto zjišťují ústřední příčinu nějakého problému, z níž se pak vyvinula spousta dalších komplikací. Vedoucí takto případ podrobně analyzuje a vyvodí závěr, co je tím prvotním důvodem, z nějž vyklíčily další nesnáze, které se musí vyřešit. Manažer by se proto vždy měl ptát svých podřízených.

Proč?
Pixabay.com

Porouchá-li se ve firmě stroj nebo nenastartuje auto, nadřízený a automechanik musí odhalit prvotní příčinu. Udělat si rozbor dané závady a dostat se až na kořen problému, který to má vše na svědomí. Proč je to rozbité? Zjistit, zda se o danou věc pověřená osoba starala, nebo je na vině výrobce.

Až budete mít nějaký problém, už víte, jak jej řešit a zjistit jeho skutečnou příčinu.

Přečtěte si také, kam se podívat v Londýně nebo jak prodat nemovitost.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Petra Sýkorová
Jsem redaktorkou skautského časopisu Roverský kmen. Ve volném čase píši básně, povídky a knihu. Také ráda čtu a chodím do přírody. Vystudovala jsem maturitní obor podnikání.

    Mohlo by se vám také líbit

    Chci k tomu něco říci

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *