Dříve měla turba jen sportovní či luxusní automobily. Se snižováním objemu však přišla pomocná turba, která statečně dohánějí výkon našich čtyř kolých miláčků. Turbo se tak stalo další částí vozu, která se může pokazit. A buďme upřímní, u mnoha jinak špičkových vozů byla a jsou turba Achillovou patou.

„Turbo sem, turba tam, turbo kam se podívám.“

Jak turbodmychadla, turba i turbíčka fungují?

Všechna turba pracují na velice podobném principu. Výfukové plyny jdoucí z motoru otáčí částí turba. Hřídel pak spojuje turbínu s kompresorem v další části. Nasátý vzduch je dále posílán do motoru a spalovací komory. Motor tak získá více vzduchu i více paliva a tím také násobí stoupající výkon motoru. 

Obzvláště dnešní dieselové motory jsou téměř do jediného osazeny alespoň jednou malou vrtulkou tzn. turbem. A proč jsou turba tak oblíbená? No je to jednoduché. Motor s turbem má výkon, pokud je mu šlapáno, avšak pokud jedete s lehkou nohou na plynu, tak vykazuje nízkou spotřebu. Některé diesly minulých let měly spotřebu klidně jen něco málo nad 4 litry nafty na sto kilometrů.

Kde je tedy problém s turby, když tak šetří palivo?

Turba jsou poruchová. U některých modelů můžete poruchu čekat již při koupi, některé vozy mají poměrně spolehlivá turba. Turbo je také dobré kontrolovat a průběžně servisovat, ale kdo na to má v dnešní době čas a náladu?

Někdy však můžete poznat „načaté“ turbo a předejít mnoha problémům. Slyšíte, jak turbo silně píská nebo píská jinak? Nejspíše máte načatou hřídel a bude třeba repase dmychadla.

„Typický černý kouř za dieselem.“

Toho si snad musel všimnout každý. Černý kouř za staršími diesly je ikonický. Jedním z důvodu může být špatná funkce turba. Nejspíše tomuto vozu uniká vzduch mezi sacími ventily a turbem. Dotažení spon hlavic může turbu vrátit jeho předešlou funkčnost.

Šlápnul jsem a nic

U automobilu s turbem je typická prodleva mezi šlápnutím na plyn a akcelerací, avšak pokud ani po této prodlevě nepřichází požadovaný nástup turba, tak máte nejspíš zaděláno na problém. Vypadá to na poškození lopatek kompresoru a přichází na řadu výměna. Může to být i banálnější problém. Ve výjimečných případech pomůže i prosté vyčištění nebo výměna regulátoru tlaku.

A naposledy modrý kouř a zvýšená spotřeba oleje. Pokud je problém v trubkách tak stačí vyměnit, ale nejspíš se neobejdete bez repasování turba. Toto jsou nejčastější problémy s turbem.

Takzvané nakřáplé turbo má mnoho aut a jejich majitelé nic netuší, avšak stejně jako je tomu u lidí, tak je dobré auto včas odvést do servisu nebo ke znalci. Pro mnoho majitelů starších dieselů jsou problémy s turbem příčinou k prodeji. Pokud je to i Váš případ, tak si nechte Váš vůz ocenit a vykoupit za nejlepší cenu na trhu.