Jak na ...NávodTěloZdraví

Jak na holistický přístup ke zdraví?

Zajímá vás jak na holistický přístup ke zdraví? Holistické zdraví je vlastně přístup k životu. Spíše než se zaměřovat na nemoc nebo konkrétní části těla, tento starodávný přístup ke zdraví bere v úvahu celého člověka a to, jak interaguje se svým prostředím. Klade důraz na propojení mysli, těla a ducha. Co dalšího byste o něm měli vědět?

Holistická teorie

Holismus je teorie, která tvrdí, že celek je větší než součet jeho částí. Že části celku jsou v těsném propojení, takže nemohou existovat nebo být chápány nezávisle na celku. Principy holismu existují již od dob Hippokrata, před 2500 lety a ještě dříve než východní léčebné tradice ájurvédy a tradiční čínské medicíny.

Tato holistická teorie je použitelná na 5 vzájemně propojených rozměrových částí. Jedná se o:

  • FYZICKOU
  • DUŠEVNÍ
  • EMOČNÍ
  • DUCHOVNÍ
  • SOCIÁLNÍ

Tyto části lidské bytosti spolupracují soudržně, aby usnadnily homeostatickou pohodu pro optimální zdraví. Vzhledem k tomu, že holistický přístup ke zdraví se zaměřuje na integrační systémy těla, každá z těchto oblastí musí být v dobrém stavu a žádná by neměla být opomíjena.

Holistický přístup ke zdraví je nezbytný pro řešení hlavní příčiny problému, nikoli pouze symptomů.  Bere vše v úvahu a povzbuzuje lidi, aby se starali o své zdraví a pohodu.

Co je holistické zdraví?

Když člověk slyší o nemoci jeho okamžitou reakcí je řešit konkrétní část vykazující symptomy nebo abnormality. Tento přístup je zaměřen spíše na část než na celek.

Holistický přístup ke zdraví se zaměřuje na léčbu celého člověka s ohledem na psychické a sociální aspekty, nejen na příznaky onemocnění. Tento pohled zdůrazňuje důležitost celého tělesného systému spíše než části.

Jak na holistický životní styl?

Prvním krokem k holistickému přístupu k životu je mít myšlení, že vaše zdraví zahrnuje všech pět složek. Proto, abyste optimálně fungovali, musíte pečovat o každý aspekt. Kromě holistické stravy si můžete vytvořit integrovaný životní styl s následujícími prvky:

Meditace

Meditace je mocný nástroj, který zahrnuje trénink mysli k dosažení dlouhodobé mentální jasnosti, rovnováhy a všímavosti. Bylo prokázáno, že je to účinný způsob, jak zvládat stres, úzkost, deprese a podporovat celkovou pohodu. Krátká meditace po dobu 15 minut může zlepšit aspekty emočního zpracování a pomůže vám stát se soustředěnějšími a klidnějšími.

Spánek

Spánek je ta část dne, kdy se můžete fyzicky i psychicky nabít. Chcete-li dosáhnout kvalitního spánku, dodržujte spánkový plán, vyhněte se odpolednímu spánku a večerní konzumaci alkoholu a těžkých jídel.

Dočasná nespavost je způsobena stresujícími časy a událostmi nebo jednoduše narušením spánku.  Na druhé straně může být chronická nespavost způsobena základními zdravotními problémy, jako je stárnutí, léky, úzkost a poruchy duševního zdraví. I když to může být alternativa k užívání prášků na spaní, holistický přístup podporuje řešení hlavní příčiny problému. Poraďte se se svým lékařem, abyste zjistili základní příčiny, abyste to mohli řešit.

Cvičte intuitivní stravování

Intuitivní stravování podporuje zdravý vztah k jídlu tím, že důvěřuje svému tělu, že se rozhodne správně. V tomto přístupu intuitivní strávník věnuje pozornost tělesným podnětům. Jíst, když máte hlad a přestat, když jste sytí.  Toho je dosaženo tím, že se naučíte rozlišovat mezi fyzickým hladem a emocionálním hladem.

Fyzický hlad je, když tělo vysílá signály, jako je kručení v žaludku, podrážděnost a únava, které vám říkají, abyste doplnili živiny pro spotřebu energie.  Mezitím je emocionální hlad poháněn emocionální potřebou způsobenou osamělostí, nudou a smutkem, což vede k bažení a nadměrné konzumaci jídla.

Studie ukázaly, že intuitivní stravování může být holistickým přístupem ke kontrole hubnutí, krevního tlaku, poruch příjmu potravy a sebevědomí.

Zaměřte se na pozitivní vztahy

Vaše sociální zdraví ovlivňuje fyzické a duševní zdraví, chování a úmrtnost.  Lidé s nejmenšími sociálními vazbami mají tendenci mít dvojnásobné riziko úmrtí než dospělí s nejvíce sociálními vazbami.

Je prokázáno, že pozitivní vztahy poskytují významné zdravotní přínosy, jako je nižší výskyt kardiovaskulárních onemocnění, zdravý vývoj imunitního systému a snížené fyziologické reakce na očekávané a existující stresory.

Buďte aktivní 

Fyzické cvičení může být jednou z nejefektivnějších metod ke zlepšení celkového zdraví. Podle Národní zdravotní služby by dospělí měli cvičit každý den, aby dosáhli alespoň 150 minut fyzické aktivity týdně.

Uvádí se, že lidé, kteří pravidelně cvičí, mají na sebe pozitivnější pohled, ostřejší vzpomínky a lepší spánek v noci.  Nalezení fyzické aktivity, která vás baví, zvyšuje motivaci a důslednost při provádění dané aktivity.

Bonus – holistická dieta

Bylo zjištěno, že zdraví střev ovlivňuje celkové zdraví člověka. Zdravější gastrointestinální trakt je nezbytný pro synchronizaci mysli a těla.

V holistické stravě je jídlo vnímáno nejen jako palivo, ale také jako lék pro tělo. Tento přístup se zaměřuje na konzumaci celých a nezpracovaných potravin, různého ovoce a zeleniny, obilovin, potravin bohatých na vlákninu, obohacených rostlinných alternativ a nízkotučných nebo netučných mléčných výrobků.

Zdravá strava - zelenina a brokolice
Zdravá strava

Holistický přístup k životu znamená starat se o všechny aspekty, které z vás dělají vás.  Čím více si osvojíte integrovanější pohled na svůj životní styl, tím více si budete moci užít maximum ze svého zdraví a pohody.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0

Chci k tomu něco říci

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.