Jak na ...TěloZdraví

Jak na správné otužování ve sprše a přechod ven ↑

Otužování je v dnešní době velice módní záležitost. Do ledové vody se chodí koupat řada známých osobností, které tak velmi účinně posilují imunitu. Nyní, v době covidu je více než žádoucí, abychom udělali maximum pro své zdraví a navíc úplně zadarmo. Otužovat se může každý zdravý člověk bez ohledu na věk. Také už jste přemýšleli o tom, že začnete s otužováním, ale nevíte jak začít? Pokud budete dodržovat několik zásad správného otužování, pozitivní účinky pocítíte velmi rychle.

Jak začít s otužováním?

S otužováním je nejlepší začít již během léta. Rozhodně nezkoušejte jít v zimním období rovnou ven do řeky. Dejte tělu čas, aby si na chlad navyklo postupně a nenásilně. Otužování praktikujte zásadně ráno, ihned po probuzení a ranní hygieně. Pokud jste velmi teplomilní, tak zpočátku stačí omývání těla žínkou, která je namočená ve studené vodě. Poté přejděte ke sprchování vlažnou vodou a každý den přidávejte, až se dopracujete k vodě ledové. Sprchujte nejdříve chodidla a postupujte přes nohy nahoru na celé tělo. Doporučený čas strávený ve studené sprše je v zimě 1– 3 minuty a v létě, kdy tělu trvá déle, než se adaptuje na nižší teplotu 3 – 5 minut.

Při sprchování se snažte klidně, zhluboka dýchat a mít dobrou náladu, což posiluje pevnou vůli. Pamatujte, že i když se budete otužovat několik let, tak prvních pár vteřin není nikdy příjemných. Soustřeďte se na euforii, která přijde po opuštění sprchy, kdy se vyplaví endorfiny a vy se budete cítit prostě skvěle. Je důležité se při sprchování stále pohybovat, nestát na jednom místě. A nenamáčejte si hlavu, ať nemáte mokré vlasy.

Po sprše je na řadě důkladné osušení suchým ručníkem, což prokrví organismus. Následovat by mělo pár zahřívacích cviků nebo rychlých pohybů, aby se tělo zahřálo. Až poté si dejte nějakou dobrou snídani.

Psychika a vnitřní nastavení hrají důležitou roli. Snažte se být vždy pozitivně naladění, nenuťte se do otužování, když se vám zrovna nechce a vymezte si na něj dostatek času. Když ráno nestíháte, tak ten den raději otužování vynechejte. Shon není dobrý na psychiku a mohl by vám otužování zbytečně znechutit. Otužovat se můžete také večer, kdy svou hygienu zakončíte sprchováním studenou vodou. Nikdy ale nevynechávejte ranní sprchu, která je pro efekt otužování naprosto zásadní.

Zimní plavání

Pokud máte dostatečně natrénováno a cítíte se na to, přejděte k zimnímu plavání, neboli koupeli v ledové vodě. Máte několik možností. Můžete zkusit volnou přírodu, tzn. nejbližší rybník, řeku či jiný vodní zdroj. Pokud máte v zimě napuštěný bazén, tak se dá otužovat i doma na zahradě. Další možností je pořídit si speciální sud, který umístíte venku. Určitě se nedoporučuje lehnout si doma do ledové vany. Důležitý je totiž intenzivní pohyb. Když se nebudete ve studené vodě hýbat, tělo prochladne až příliš.

Koupel v ledové vodě si dopřejte 2 – 3 krát týdně na 5 – 20 minut. Po koupeli ucítíte třes, nesnažte se ho potlačit, je to normální reakce těla, když se zahřívá. Důkladně se osušte, oblečte a neustále se pohybujte, cvičte, běhejte, ať se tělo zahřeje. Dejte si nějaký horký nápoj.

Koupel v ledové vodě

Výhody otužování

Cílem otužování je upevňování zdraví, pevné vůle a zlepšení tělesné zdatnosti. Již po pár týdnech pocítíte posílení vaší imunity, která bude snáze odolávat nachlazení, chřipce a angíně. Otužování má ale řadu dalších benefitů.

  • Silná obranyschopnost organismu proti nemocem a nachlazení
  • Pokud přesto onemocníte, průběh nemoci bude lehčí a rychlejší
  • Posiluje kardiovaskulární systém
  • Předchází vzniku alergií a pomáhá v jejich léčbě
  • Prokrvuje tělo
  • Pozitivní vliv na termoregulaci, tělo lépe reaguje na teplotní výkyvy
  • Vyplavování endorfinů působí blahodárně na psychický stav a náladu
  • Chlad aktivuje tzv. hnědý tuk, který slouží jako zdroj tepla a pomáhá spalovat kalorie
  • Buduje vytrvalost, trpělivost a pevnou vůli
  • Využívá se také při léčbě nechutenství

Další formy otužování

Pokud to s otužováním myslíte vážně a chcete dosáhnout všech zmíněných benefitů, je vhodné zařadit do svého života i další možnosti jak se otužovat. Začít můžete se spaním při otevřeném okně až do pozdního podzimu jen pod lehkou přikrývkou. Součástí otužování by mělo být také postupné odhazování vrstev oblečení. V zimních měsících se oblékejte lehce a vzdušně. Vhodný je též pohyb venku s minimálním množstvím oblečení.

K další metodě otužování patří sauna, kde se střídají vysoké teploty a následné ochlazení ledovou vodou. Mezi novější metody se řadí kryoterapie. To je komora, kde se teplota pohybuje od –110 °C do –180 °C a člověk v ní zůstává po dobu 1 – 4 minut.

Chyby při otužování

Při otužování se vyvarujte chybám, které mohou nepříznivě ovlivnit vaše zdraví. Přeceňování sil se nevyplácí, snažte se vždy naslouchat radám zkušenějších.

Na co si dát pozor:

  • Pokud jste nemocní, neotužujte se
  • Není vhodné se otužovat po požití alkoholu nebo těsně po sportovním výkonu, když jste uřícení
  • Neskákejte hned venku do ledové vody, vždy začínejte doma studenou sprchou
  • Nekoupejte se ve vaně s ledovou vodou, určitě je lepší sprcha, kde se můžete neustále pohybovat
  • Po ledové koupeli venku si nikdy hned nedávejte teplou sprchu ani nechoďte rychle do vytopené místnosti, takový šok by mohl vést k srdečnímu selhání
  • Nikdy neplavejte v ledové vodě sami

U špičkových otužilců je prvním předpokladem dobrý zdravotní stav, prověřený lékařem za pomocí zátěžových testů. Při nich se zkoumá, jak pracuje srdce, které je koupelí v ledové vodě hodně namáháno. Nejlepší je s otužováním začít do 40 let. Po čtyřicítce už by měl každý člověk začít s koupelí v ledové vodě jen se souhlasem lékaře.

Pokud chcete začít s otužováním i vy, tak vám přejeme hlavně pevnou vůli a hodně zdaru!

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Michaela
Baví mě vše o online marketingu a osobním seberozvoji. Mám ráda běh, golf a saunu. Jsem vášnivou jogínkou a cestovatelkou.

    Chci k tomu něco říci

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.