NezařazenéTělo

Jak překonat neustálou ospalost a únavu?

Cítíte se stále zemdlení? Chronická únava provází hodně lidí. Co za ní stojí a jak ji porazit či zmírnit? Víme, co zabírá.

Chronická únava má řadu příčin

Neutuchající vyčerpání útočí na lidi z různých důvodů. Malátnost může postihnout zdravého člověka, ale často se přidruží k již vzniklým nemocem. Vleklou únavu znají dobře pacienti s chronickými ochořeními. Těmto nesnázím napomáhá také dnešní uspěchaná doba. Lidé nevědí, kam dříve, honí se za penězi a zapomínají žít. Likvidujeme si zdraví a ani nevíme jak. Přesto se proti tomu dá bojovat.

Chronická únava: Jak ji porazit?

Pojďme na tipy, jak zemdlenost překonat nebo alespoň zmírnit. Budete se divit, ale není to nic, na co byste nepřišli sami.

Zvolněte

Já vím, že potřebujete uživit rodinu, ale opravdu se musíte tak strašně dřít? Stíháte se pak věnovat svým dětem a manželce/manželovi? Nežijete jen prací a na blízké zapomínáte? Představte si, že spoustě uhoněným lidem přišel dáreček v podobě nevyléčitelné autoimunitní či srdeční choroby. Tyhle věci se už nikdy nedají vzít zpět. Omezte stres.

Jinými slovy – neudřete se. Myslete také na radost, na pobyt s rodinou, na koníčky. Nenechte se rozválcovat zaměstnáním. Peníze si do hrobu nevezmete.

Nastartujte den rozcvičkou

Pokud máte problém „vykopat“ se z postele, nejste zdaleka první ani poslední. Kromě toho, že musíte chodit včas spát, abyste si odpočinuli dostatečný počet hodin, se lze zcela „probudit“ (nebo chcete-li nabudit) nějakým příjemným protažením. Inspirovat se můžete článkem o posilování zad.

Po obědě si schrupněte

Pokud jste v práci, nebývá vždy možnost zalézt si po vydatném jídle do postele, ale v domácím prostředí si to dovolit lze. Zkrátka si dejte dvacet a nestyďte se za to. Proč byste se měli hanbit za skutečnost, že se staráte o své draví?

Cvičte

Účinným bojovníkem proti chronické únavě je nějaký styl cvičení nebo fyzické aktivity. Podstatnou úlohu v ní hraje to, že vás to musí bavit a naplňovat.

Choďte ven na procházky. Na všelijakých místech, jako jsou rozhledny, vyhlídky a další zajímavosti, se nacházejí putovní kamínky, z nichž si vždy můžete vzít jeden na památku a místo něj na ono místo položit nějaký svůj vlastnoručně namalovaný. Vhodnou lokalitou, kam jet na dovolenou a věnovat se tam této aktivitě, jsou namátkou Beskydy.

Běhejte, jezděte na kole, zajděte si na čundr. Vyrazte do posilovny. Nějak se hýbejte a dejte únavě vale.

Nebo začněte trénovat parkour. K tomuto sportu rozhodně nepotřebujete mít koně. Stačí, když si získáte kondičku a vytrvalost. Potom už si můžete užívat volnost pohybu, ale dbejte na zvýšenou bezpečnost. Za nějakou dobu si budete připadat jako akrobaté a vaše tělo se zpevní. Lehce vylezete na jakoukoli zeď, budovu a další překážky. Snadno seskočíte bez újmy a zkřivení jediného vlásku a pomocí lehkých skoků doběhnete za okamžik třeba autobus. Jak s parkourem začít, napoví video.

Abyste mohli provozovat parkour, musíte nabrat sílu, mrštnost a ohebnost. Tary Povoroznyk je populární youtuber a parkourista. V jednom svém videu ukazuje, jak zábavnou formou posilovat. Vtipné je například získávat tyto skvělé vlastnosti pomocí hry, která se jmenuje baba a zná ji každé dítě, ale s tím rozdílem, že tato se praktikuje nad zemí.

A tady je 5 hlavních parkourových triků pro úplné začátečníky. Hlavně nemachrovat a dělat jen to, na co se cítím.

Jezte zdravě

Tohle se, na rozdíl od vzduchu, který dýcháte, dá ovlivnit celkem snadno. Jasně, i hnusný začouzený smrad z města lze vyměnit za lahodně čisté ovzduší na venkově, nicméně ne každý si to může po finanční stránce dovolit. To sice platí i u jídla, nicméně u toho lze lépe uhlídat, co požíváme, neboť se na jeho výběru můžeme značnou měrou podílet.

Jezte tedy dostatek zeleniny, ovoce, bílkovin a dalších nezbytných složek stravy. A vypijte denně alespoň 2, 5 litru, ať neriskujete kolaps a vše funguje, jak má. Co jíme a pijeme, velmi určuje to, jak se cítíme. Nedostatečný přísun tekutin a potřebných živin zapříčiňuje malátnost a ochablost. Zabránit této slabosti je však jednoduché.

Hodně pijte, ale vyhýbejte se alkoholu a kofeinu

Ačkoli by se mnohým mohlo zdát, že na únavu perfektně funguje káva či energetický nápoj, může to být sice pravda, avšak zaplatíte za to krutou daň v podobě podlomeného zdraví. „Energeťáky“ jsou ve skrze to nejhorší, co do sebe vůbec můžete nalít, a káva není o moc lepší.

Mnohem více vám pomůže, když se zamyslíte, co za vaší ospalostí stojí. Není to spíše důsledek toho, že málo spíte? Pamatujte, že žádný energy drink ani kafe vám spánek nevynahradí. Dodržujte opravdu nejméně 8 hodin spánku denně. Velkým deficitem si zbytečně zkracujete život a podlamujete zdraví. Snažte se spíše si své omezené dny na Zemi užít a ne se o ně zbytečně okrádat.

Pijte Magnesii. Přírodní hořčík podporuje správnou činnost nervové soustavy a účinně bojuje proti únavě a ospalosti. Také nezapomeňte na celou řadu vitamínů skupiny B. To jsou nezbytné živiny pro podporu mozku.

Dejte si studenou sprchu

Pokud nevíte, jak účinně nastartovat bdělost, vlažnější sprcha zabere. Otužování je prospěšná alternativa ranní kávy.

Nadopujte se sladkým

Toto je skutečně nezdravá, nicméně efektivní metoda. Pokud zkrátka nemáte možnost se důkladně vyspat nebo nezabrala žádná další rada, sáhněte po zdroji krátkodobého obnovení sil. To představuje třeba čokoláda nebo sušenka. Sportovci je používají pro rychlé znovuzískání energie.

Jedna z nejdůležitějších věcí: Dostatečně spěte!

Jak už jsme předeslali výše, bez spánku to prostě nejde. Jeho úbytek je příčinou, proč do sebe lidé lijí kofein po litrech. Druhým důvodem je, že jim chutná, ale to je jiná věc.

Vědci již vyvrátili tezi, že se potřeba spánku s postupujícím věkem snižuje. Není tomu tak. Osm hodin v posteli na odpočinek by si měli dopřát lidé všech věkových kategorií. Je to opravdu nejnižší počet hodin, lepší je samozřejmě spát déle (především děti). Jděte si včas lehnout. Je to opravdu důležité. Tělo má navíc rádo pravidelnost. Tak mu to umožněte. Každý svého života strůjcem.

Více se dočtete v zajímavé knize Proč spíme od Matthewa Walkera, pojednávající o tom, že lidé s dostatečným spánkem jsou zdravější, chytřejší, hubení a šťastní. Spěte a nestyďte se za to!

Chronická únava

Nebuďte workoholik!

Nadměrné vysílení přichází i při přepracování. Pokud nedopřejete svému tělu odpočinek, ale zůstanete závislí na svých vysokých požadavcích při výkonu, budete i nadále trpět ospalostí. Jasně, že je váš workoholismus (pokud ho máte) útěkem od reality rodinných vztahů, kompenzace nízkého sebevědomí a tak podobně, nicméně opravdu byste se neměli upracovat k smrti.

Zdá-li se vám, že závislost na práci těžko ukočírujete, je pravá chvíle zajít k terapeutovi, který vám s tímto problémem pomůže. Šetřte své zdraví. Nehoňte se jen za penězi. Odborník vás nasměruje – rozdělí vaše dny spravedlivě ne jen na práci, nýbrž i na koníčky, pobyt s rodinou a jiné.

Řidiči, otevřte si okno a pusťte rádio

Aby na vás proudil čestvý vzduch, stáhněte okénko a nechejte se jím ochlazovat. Pusťte si k tomu rádio, abyste se vyhnuli mikrospánku. Když ani to nezabírá, propleskněte se. Vážně, zkuste si dát políček, profackujte se. To vám pomůže se udržet v bdělosti. Postup podle potřeby několikrát zopakujte.

Jede-li někdo s vámi, řekněte mu, ať na vás mluví. Když si s ním budete povídat, je menší pravděpodobnost, že usnete. Ze všeho nejlepší ovšem je zastavit někde, stočit si sedačku či si lehnout do zadní části vozu a tam se v poklidu tolik potřebnému spánku oddat.

Dbejte na své zdraví a řiďte se našimi radami. Zvláště při řízení dopravního prostředku nejde jen o vás, ale i o životy ostatních lidí. Nepodceňujte spánek. Je to podstatná část života a jeden z faktorů rozhodujících o jeho délce.

Přečtěte si také naše články o tom, co se vyrábí z ropy nebo jak začít s jógou. A nebo se podívejte na web Žij Úspěšně, na článek o tom, jak zhubnout v obličeji.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
1
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Petra Sýkorová
Jsem redaktorkou skautského časopisu Roverský kmen. Ve volném čase píši básně, povídky a knihu. Také ráda čtu a chodím do přírody. Vystudovala jsem maturitní obor podnikání.

    Chci k tomu něco říci

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.