Cítíte se unavení? Do ničeho se vám nechce a na nic nemáte chuť?

Nemusíte hned zvažovat návštěvu psychologa zakončenou receptem na antidepresiva. Velmi často stačí k nápravě obyčejné únavy a vyčerpání správná změna vašeho jídelníčku.

Na pultech všech obchodů najdeme rozmanité množství přirozených psychických posilovačů. Díky svému obsahu vitaminů, minerálních látek a cukrů nám spousta z nich vlije do žil novou chuť do života.

Jak si sestavit jídelníček pro dobrou náladu?

Základem jídelníčku pro zdravý, ale i radostný životní styl je vyváženost, komplexnost a schopnost vhodně kombinovat potraviny tak, aby vám chutnalo. Důležitou součástí vašeho jídelníčku by měla být i voda. Nejen, že udržuje vaše tělo hydratované, pomáhá také tělu udržet stálou tělesnou teplotu organismu. Nedostatek tekutin se může negativně podepsat na schopnosti soustředění.

Co ovlivňuje neurotransmitery

Naši náladu a celkový dobrý pocit organismu ovlivňují neurotransmitery v mozku. Jejich aktivitu můžeme podpořit některými látkami. Nejdůležitějšími jsou serotonin, dopamin a acetylcholin.

Serotonin znáte určitě pod názvem hormon štěstí a to právě díky tomu, že jeho působení navozuje lidskému organismu celkový pocit štěstí. Nejvhodnějšími potravinami pro zvýšení produkce serotoninu jsou například vejce, mořské ryby, avokádo, tofu, luštěniny, ovesné vločky, banány, mléčné výrobky a drůbeží maso.

Dopamin ovlivňuje nejen naši aktuální náladu, ale i dlouhodobou paměť

Další látkou je dopamin. Ten ovlivňuje naši náladu, ale i paměť. Pro dostatek dopaminu v organismu doporučujeme konzumaci ořechů, semínek, luštenin, celozrnných výrobků, ovoce i zeleniny. Nedostatek dopaminu zvyšuje naše chutě a potřebu stimulantů jako je nikotin, zhoršuje naši pozornost a schopnost motivace.

Naši pozornost ovlivňuje velkou měrou i acetylcholin. Jeho hladinu můžeme navýšit zahrnutím tučných mořských ryb, arašídů, sójy, košťálové zeleniny a citrusů do našeho jídelníčku.

8 potravin pro dobrou náladu

Pojďme se společně podívat na pár potravin, které nám spolehlivě zlepší náladu.

Borůvky, ostružiny, černý rybíz a brusinky

Bobuloviny obecně obsahují vysoké procento antioxidantů. Významným antioxidantem v takovém ovoci je flavonoid. Ten působí protizánětlivě a pozitivně ovlivňuje predispozice k srdečně -cévním onemocněním. Další kategorie účinných látek, které v bobulovitém ovoci nalezneme jsou autokyaminy působící proti stárnutí a zlepšující naši schopnost soustředění.

ovoce nesmí ve vyváženém jídelníčku chybět

Hořká čokoláda – minimálně 70 % kakaa

Díky svému obsahu hořčíku působí i kousek vysokoprocentní tmavé čokolády proti stresu. Přeměnou tryptofanu, který obsahuje, na serotonin zvyšuje hladinu právě serotoninu v krvi a zmírňuje úzkosti. Mezi další výhody vysokoprocentní čokolády patří i zlepšení paměti, podpora krevního oběhu a potlačení chutí na sladké. Doporučená dávka se pohybuje okolo 10-25g vysokoprocentní tmavé čokolády za den.

Tučné ryby

Omega – 3 působí proti depresím zejména u dětí a adolescentů. Má zároveň dobrý vliv v otázce prevence proti Alzheimerově chorobě. Také jsou nejlepším zdrojem jodu, který podporuje správnou funkci štítné žlázy. Naopak nedostatek jodu může způsobit poruchy mentálních funkcí.

Listová zelenina

Zelenina je obecně velmi vhodná pro vyvážený zdravý jídelníček. Konkrétně v listové zelenině najdeme vysoké množství vitaminu B díky němuž opět podpoříme tvorbu serotoninu v našem organismu. Některé druhy jako například špenát a kapusta navíc obsahují hořčík, který nám dokáže zlepšit náladu.

Kurkuma

stále více oblíbené koření skrývá více , než by se na první pohled zdálo. Díky přítomnosti antioxidantu flavonoidu snižuje kurkuma stres a depresi. Typická žlutá barva kurkumy je způsobena žlutým barvivem, které po působení metabolismu vyvolává v těle hřejivé reakce. Tím podporuje krevní oběh, ale také celkově příjemný hřejivý pocit v těle.

Mandle

Pro okamžitý účinek proti podráždění jsou mandel velmi vhodnou volbou. Díky obsahu železa podporují tvorbu červených krvinek. Navíc horčík, který je v mandlích rovněž obsažen působí jako antidepresivum a zklidňuje náš nervový systém. Již hrstka mandlí bude mít na váš organismus okamžitý příznivý účinek.

Rajčata

Další zeleninou bohatou na antioxidant lykopen jsou právě rajčata. Ten působí preventivně proti nemocem a podporuje pozitivní mysl. Dále najdeme v rajčatech i množství hořčíku, draslíku a kyseliny listové.

Roibos

Roibos je nápoj oblíbený již po několik generací zejména v Jižní Africe. Své příznivce však pomalu získává i u nás. I vy můžete znát roibos například pod jménem „červený čaj“ nebo jako součást speciálního nápoje s espressem, tedy red espressa. V podobě čaje může roibos konzumovat téměř každý. Díky svému zklidňujícímu účinku může pomoci i v případě problémů se spaním. Zpomaluje také stárnutí mozku a díky obsahu hořčíku tlumí úzkost. Další , ne však poslední z mnoha výhod je absence kofeinu. Je tedy vhodným nápojem i pro děti, těhotné a seniory.

Roibos můžeme konzumovat například ve formě čaje

Přečtěte si také článek, jak pěstovat migrénovník nebo o tom, jak pracovat s egoisty a sobci.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Barbora
Studentka nutriční terapie a kynologie s láskou k literatuře. Momentálně asistentka v Registru dárců kostní dřeně v IKEM podílející se na kampaních a reklamních spotech. Cílem v rámci kariérního růstu je tvořit texty a předávat zkušenosti ideálně v oblasti zdravého životního stylu, kynologie a literatury.

Mohlo by se vám také líbit

Chci k tomu něco říci

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Více:Tělo