Co je přerušovaný půst a jaké jsou jeho benefity?
Co je přerušovaný půst a jaké jsou jeho benefity?

Intermittent fasting (IF) neboli přerušovaný půst je v současné době jeden z nejpopulárnějších trendů v oblasti fitness. Lidé ho používají jako nástroj k hubnutí, zlepšení jejich zdraví a také ke zjednodušení svého životního stylu. Navíc mnoho studií ukazuje, že to může mít velice pozitivní vliv na tělo a mozek a dokonce prodlužuje život.

Co je vlastně přerušovaný půst?

V podstatě se jedná o vzor stravování, kdy je den (24h) rozdělený do dvou cyklů: stravování a půst. Není přesně dané jaká jídla se smí a nesmí jíst, i když je vždycky lepší jíst zdravě. Větší důraz se klade na kdy se najíst. Takže to není dieta. Dá se říct, že je to životní styl. Pokud se pro něj rozhodnete, stane se vaší běžnou součástí a zvykem. Nejčastější IF metody zahrnují každodenní 16 hodinový půst či 24 hodinový půst, který se dělá 2 krát týdně.

Půst jako takový rozhodně není pro lidstvo něčím novým, naopak je pro nás přirozený. Je praktikován i v různých náboženstvích. Je součástí naší evoluce a historie. Ne vždycky měli lidé k dispozici tolik jídla po celý rok. Dříve neexistovaly supermarkety a lednice. A tak se lidé naučili přežívat delší období bez jídla.

Metody přerušovaného půstu

  • Metoda 16/8 – Vyžaduje 16 hodin půstu a během zbylých 8h se můžete najíst (například: 12h – 20h je okno na jídlo a 21h- 12h do dalšího dne se člověk postí). Že to zní moc složitě? Nezoufejte. Do těch šestnácti hodin se počítá i spánek. Z vlastní zkušenosti vím, že to je jednodušší, než se zdá. Já jsem si to nastavila tak, že ve 12h jsem se najedla poprvé a pak ještě v 16h nebo 17h. Večer už jsem nejedla (ale samozřejmě můžete, pokud budete mít hlad, máte čas do 21h). Takhle jsem se krásně vešla do osmihodinového okna a ušetřilo mi to čas i energii, protože jsem řešila jen dvě jídla. Ale samozřejmě je to na každém z vás, jak si to nastavíte.
  • Eat-Stop-Eat – Tento způsob zahrnuje 24 hodinový půst, jednou či dvakrát týdně. To znamená, že si dáte večeři v 19h a pak držíte hladovku do 19h následujícího dne. Stejně to funguje s obědem či snídaní. Jde o to, že si dáte jedno jídlo za den. Tenhle způsob může být pro některé těžký. Doporučuje se začínat pozvolna (14h – 16h).
  • 5:2 Metoda – V tomto případě konzumujete 500 – 600 kalorií ve dvou dnech z týdnu a zbylých 5 dní se stravujete normálně.

Všechny tyto metody mají jedno společné: redukci příjmu kalorií. To by mělo způsobit úbytek váhy v případě, že se nebudete přejídat.

Zdravotní benefity

  1. Růstový hormon – Je to typ proteinu a je základním prvkem pro růst, metabolismus, redukci váhy a nárůst svalové hmoty. Dvoudenní půst může vést až k pětinásobnému zvýšení produkce tohoto hormonu. Hladovka snižuje hladinu cukru a inzulinu během dne, což pozitivně ovlivňuje růstový hormon. Zvýšená hladina inzulínu ho naopak snižuje.
  2. Redukce váhy – Je to hlavní důvod, proč se většinou lidé pro půst rozhodnou. Hladovka navíc podporuje uvolňování noradrenalinu: hormonu, který spaluje tuky. Krátkodobé půsty zvyšují metabolismus a díky příjmu méně kalorií pomáhají v hubnutí.
  3. Inzulínová rezistence – Snižuje inzulínovou rezistenci o 20-31% a cukr v krvi o 3-6%, což může člověka ochránit před cukrovkou.
  4. Zánět – Zmírňuje úroveň zánětlivých faktorů, které způsobují mnoho chronických onemocnění v těle.

5. Srdce – Přerušovaný půst pomáhá snižovat LDL („špatný“) cholesterol, který způsobuje vážnější onemocnění srdce. Některé studie dokazují, že může fungovat i jako prevence rakoviny.

6. Mozek – pomáhá růstu nových nervových buněk a může ochránit před Alzheimerovou chorobou.

Přerušovaný půst – některé vedlejší účinky

Hlad je hlavním vedlejším účinkem přerušovaného půstu. Můžete pociťovat mírnou slabost, únavu a problém se soustředěností. Ale je to jen dočasné, protože tělo vyžaduje trochu času, aby se přizpůsobilo novým změnám. Pokud máte nějaké zdravotní komplikace, konzultujte to nejdříve se svým lékařem.

Půst se nedoporučuje lidem, kteří mají cukrovku, berou léky, jsou podvyživení či těhotným ženám. Celkově vzato tu nejsou žádné škodlivé vedlejší účinky. Pokud jste zdraví, můžete s půstem začít ihned.

Během půstu můžete pít vodu, zelený čaj (nebo jiný) a kávu. Nesmíte ale přidávat cukr. Naopak trocha smetany či mléka je povolené. Doplňky stravy by taky neměly být problém. Mějte však na paměti, že některé je lepší brát spolu s jídlem. Mají tak lepší efekt.

Měli byste intermittent fasting vyzkoušet? Rozhodně ano. Je to velice zajímavá zkušenost a člověk se rozhodně dozví více o svém těle a jeho limitech. Pokud vás půst jako takový nezaujal, nevadí. Pokračujte v tom co děláte vy a vyhovuje vám nejlíp.

Přečtěte si také: Jak mít štíhlé nohy nebo o zdravotních benefitech arašídů.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Elisabeth
Jsem kreativní člověk a jsem zastáncem názoru, že představivost vás dostane dál než pouhé vědomosti. Mezi některé mé záliby patří čtení, psaní a kreativní tvorba DIY produktů. Mám ráda cestování a poznávání nových kultur.

    Mohlo by se vám také líbit

    Chci k tomu něco říci

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *