Jak omezit příjem cukru a proč?
Jak omezit příjem cukru a proč?

Cukr je každodenní součástí vašeho života a neumíte si představit ani den bez něj? Pak to nejspíše znamená, že jste na cukru závislí. Zamyslete se a odpovězte si na tuto otázku: Vymyká se můj příjem cukru kontrole? Možná to nevíte, ale přílišná konzumace cukru je pro vaše tělo velmi škodlivá. Nadměrná konzumace cukru způsobuje a přispívá k růstu obezity (a to zejména u dětí), napadá zubní sklovinu a vyvolává zubní kazy, zrychluje stárnutí a také způsobuje cukrovku.

Ano, cukr je zdrojem energie a lidé sacharidy potřebují. Ale můžete je snadno najít ve zdravějších variantách. Když si totiž začnete zjišťovat informace o cukru, dojdete k závěru, že má více nevýhod než výhod. Na zdraví má velmi negativní účinky, pokud je jeho příjem příliš velký.

Příjem cukru: Jak ho tedy omezit?

Mnoho lidí se v dnešní době přiklání k sugarfree životnímu stylu. K dispozici jsou nejrůznější kuchařky, které vám pomohou se naučit žít bez cukru nebo ho alespoň omezit. Sacharidy neboli cukry rozdělujeme na dvě základní formy: jednoduché a složené.

Ty první tělo dokáže spotřebovat ihned. To způsobí vyplavení velkého množství inzulínu a dojde k prudkému poklesu cukrů v krvi. Člověk pak rychleji dostane hlad a má chuť na další sladké. Ty komplexní se naopak musí nejdříve rozdělit na jednoduché, a až potom putují do krve. To trvá déle a nedostanete hlad tak rychle, protože vás složené cukry zasytí na delší dobu. Doporučená denní dávka cukrů je podle Světové zdravotnické organizace zhruba 40-50g. U ovocného cukru je to 300g.

  • Káva a čaj – Je dobré začít malými krůčky. Snižujte počet kostek nebo lžící cukru, až přestanete sladit úplně.
  • Vyměňte doslazované potraviny (Jogurty, müsli, instantní kaše) za jejich neslazené varianty (bílý jogurt, čisté cereálie). Zkuste si do nich místo cukru přidat například ovoce či med.
  • Vzdejte se slazených limonád i těch s umělými sladidly. I když mají „nulovou“ kalorickou hodnotu, pořád mají vliv na hladinu cukru v krvi.
  • Jezte čerstvé, zmražené či sušené ovoce.
  • Čtěte si obsah cukru na etiketách potravin a hlídejte si kolik „z toho cukrů“ obsahují ( nejlepší podíl je16g cukrů/ na 100g potraviny).
  • Místo cukru si zkuste do jídla přidávat různé extrakty (vanilkový, mandlový, pomerančový, citronový) či koření (zázvor, skořice, muškátový oříšek).

Jak jsem již zmínila, existuje spousta kuchařek, které vám pomůžou nahradit cukr zdravějšími alternativami. Takže si můžete v klidu upéct zdravé brownies či chutné lívance. Chce to jen nebát se změny a uvědomit si, že pokud do toho půjdete, nebude to lehké a pozitivní změny se nedostaví ihned. Pamatujte si jen, že nejlepší je začínat malými krůčky, den po dni. Nesnažte se vzdát cukru ze dne na den. To není možné.

Co se může stát po omezení či kompletním vyřazení cukru?

Studie ukazují, ze když člověk přestane jíst cukr, má to obdobné účinky jako když přestane brát drogy. Můžete pociťovat vyčerpání, bolesti hlavy, podrážděnost či dokonce mozkovou mlhu. Vaše nálady se můžou nečekaně a drasticky měnit, pokud jste na cukru závislí.

Na druhou stranu se vám krásně pročistí pleť, protože jste odstranili příčinu zánětu v těle: cukr. Může se vám zlepšit celková kvalita spánku. Když snížíte příjem cukru, můžete začít hubnout, protože tělo už nemusí spalovat tolik cukru a sáhne si do zásob nadbytečného tuku.

Je jedině na vás, jestli si vyberete tento zdravý životní styl. Pro a proti si každý dokáže posoudit sám.

Přečtěte si také: Jak si připravit zdravé smoothie, naučte se správně dýchat či jak se efektivně starat o pleť.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Elisabeth
Jsem kreativní člověk a jsem zastáncem názoru, že představivost vás dostane dál než pouhé vědomosti. Mezi některé mé záliby patří čtení, psaní a kreativní tvorba DIY produktů. Mám ráda cestování a poznávání nových kultur.

    Mohlo by se vám také líbit

    Chci k tomu něco říci

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *